Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Dit is een alles of niets-spel’

Online een vakantiehuisje boeken kan veel beter, zegt internetondernemer Bas Lemmens (ex-Booking.com). Met Roomlr – zoekportaal voor vakantiewoningen - mengt hij zich in de strijd met die andere vernieuwer in hotelbranche: Airbnb.

Wat doet Roomlr?

’We zijn een zoekmachine voor vakantiehuizen: een platform waarop we het bestaande aanbod van 33 boekingssites – denk aan Homeaway.com, Belvilla.nl en Interhome.nl- samenbrengen. Roomlr is voor consumenten de centrale plek om makkelijk een vakantiehuis te zoeken.’

Hoe ziet het team eruit?

‘Ik ben de oprichter/ceo en ben eerder betrokken geweest bij platforms als Booking.com, Easytobook.com en Isango.com. Nog wat verder terug: in 1999 was ik een van de drie huisgenoten die toen in het net door onze huisgenoot (red., Geert-Jan Bruinsma) opgerichte Booking.com aan de bak gingen. Daar was ik verantwoordelijk voor het aansluiten van hotels op de site. Het spel van een zo groot mogelijk aanbod creëren, is waar ik me nu ook bij Roomlr op focus. In totaal werkt hier nu 16 man, waarvan 11 ontwikkelaars. Ook heb ik 2 marketeers (Ex-Google) in dienst voor het voeren van campagnes en daarnaast werken hier een accountmanager en een cfo. Al met al een sterk team dus.’

Wie zitten op Roomlr te wachten?

‘Er is zowel vanuit consumenten als vanuit aanbieders vraag. De markt van hotelboekingen is inmiddels heel volwassen. Die van vakantiehuizen daarentegen is zeer gefragmenteerd. We denken dat er bij consumenten behoefte is aan een centraal platform, een gemakkelijk startpunt. Ook mikken we op zakenmensen die in plaats van een hotel een appartementje in de stad zoeken. Vanuit de aanbieders is er behoefte aan meer bereik. Wij bieden ons portaal in 8 talen aan. Daardoor wordt het voor een Engelse site als Howeaway of een Nederlandse site als Belvilla mogelijk om in bijvoorbeeld Italië ook lokale consumenten aan te spreken.’

‘Ik houd wel van de alles of niks-benadering’
Thijs Gitmans – Peak Capital

Wat doen jullie anders dan een Airbnb?

‘Housetrip, de concurrent van Airbnb, is bijvoorbeeld al op onze site aangesloten. En met Airbnb zelf zijn we nog bezig. Wat Airbnb goed heeft gedaan is het openbreken van een markt. Het succes van dit concept laat volgens mij zien dat er ruimte is in de markt. Wij hebben een minder bewerkelijk model. We selecteren wel streng welke advertenties we laten zien, maar we gaan bijvoorbeeld niet zelf de fotografie doen en de redactie voeren over de content.’

Hoe loopt het?

‘Goed. We hebben nu al meer dan 2 miljoen huizen, waarvan we er 1,4 miljoen laten zien van 33 partners en er 300.000 direct te boeken zijn. Dat is een hele mooie score als je bedenkt dat we in oktober vorig jaar live zijn gegaan. Onze ambitie is om in elk land in Europa in de top 5 te zitten binnen een paar jaar. Ik geloof echt in de aanpak die ik ook bij Booking hanteerde: met het grootste aanbod de markt naar je toetrekken. We moeten snel groot worden, omdat we dan affiliatieprogramma’s kunnen starten en van traffic van veel grotere partijen zoals KLM en Scyscanner kunnen profiteren. De grootste uitdaging is technologisch: ervoor zorgen dat de data op een correcte en actuele manier wordt ververst. We concentreren ons nu op Duitsland en Frankrijk – in beide landen lopen onze account managers rond- , maar we willen zo snel mogelijk in 5 markten in Europa een positie kunnen claimen. We hebben een test in Duitsland gedaan en wij zijn nu 3 weken bezig met een Google-campagne, dus het is nog wat vroeg om grote successen te melden.’

Het verdienmodel?

‘We hanteren een hybride model. Met sommige partners spreken we af de commissie te delen. Anderen betalen ons voor de leads en rekenen we met een prijs per click. We zitten nu op een paar duizend bezoeken per dag. We rekenen op 3 miljoen bezoekers dit jaar, waarvan minstens 1 procent een boeking doet.’

Nog geld nodig?

‘We hebben net een investering gehad van een aantal informele investeerders en Sanoma Ventures. Daarmee kunnen we dit jaar vooruit. In de komende 3 maanden ga ik toewerken naar een vervolgronde waarbij ik ongeveer 6 miljoen euro probeer op te halen. Dit bedrag hebben we nodig. De technologie spend is ontzettend hoog. Ons concept staat, maar we willen gaan blazen. Waar we nu staan, werkt het spel eigenlijk heel simpel: of je bent binnen een jaar een serieuze speler of het is einde oefening. ‘


Dit vindt Thijs Gitmans (Peak Capital) van Roomlr:

Thijs Gitmans investeerder Peak Capital‘Een sterk team met ervaring in de branche, een markt die nog behoorlijk gefragmenteerd is en een gelikte site om het mee in de markt te zetten. Roomlr voldoet bij voorbaat aan een aantal belangrijke voorwaarden om van hun site een succes te maken. Hoewel ik de gebruikerservaring, als je bij de zoekresultaten terecht komt, wel een stuk minder vindt. Roomlr is een metasearch engine voor vakantiehuizen en appartementen. Ze brengen resultaten van andere boekingssites bij elkaar, zodat de consument op een plek een zo groot mogelijk aanbod krijgt en de boekingssites (extra) verkeer naar hun sites.

Ik vind de relatie tussen aggregators, zoals Roomlr, en boekingssites, zoals Homeaway, altijd wat lastig. Het is een beetje haat-liefde. Zowel de aggregators als de boekingssites willen het hoogste scoren wanneer een consument zoekt op vakantiewoningen. Daarmee concurreren ze rechtstreeks met elkaar. En het zijn hele grote partijen waar Roomlr het tegen opneemt. Als ik een appartement in Valencia zoek scoren Wimdu, Booking en Homeaway in de top 10, zowel bij de betaalde als onbetaalde resultaten. Daar wil Roomlr in de toekomst ook staan.

En als ik zoek op ‘vakantiehuis’, zoals de ondernemer voorstelt, zie ik Roomlr nog helemaal niet. Maar goed, ze zijn ook nog niet zo lang bezig en dat soort rankings heeft tijd nodig. Bovendien heeft Roomlr via investeerder Sanoma diverse media tot haar beschikking en is dus niet alleen afhankelijk van zoekresultaten in Google. Mensen zullen daardoor ook gerichter op Roomlr zoeken. En reizen worden meer en meer online geboekt en ook het oriënteren vindt online plaats. Dus moet je hoog scoren in de zoekresultaten.

Hoge marges liggen in het verschiet

Een ander punt is dat uiteindelijk de boeking zelf commercieel het interessantst is. Daar zit de grootste marge op. Die marge zal Roomlr uiteindelijk zoveel mogelijk zelf willen ontvangen, als ze eenmaal groot genoeg zijn en haar kunnen afdwingen. Daarmee schakelen ze dan hun huidige leveranciers, de boekingssites, geheel of gedeeltelijk uit. Roomlr kan in ieder geval een prachtige leadgenerator zijn voor boekingssites en die zullen altijd bereid zijn daarvoor te betalen.

Ik sluit me wat dat betreft aan bij de oprichter. Het is essentieel snel te groeien, zowel qua aanbod van woningen als qua gebruikers. Het aanbod hebben ze vooralsnog snel laten groeien. Dat lijkt aan de oprichter wel toevertrouwd. Ik kan niet inschatten hoeveel boekingen ze inmiddels doen, maar het zomervakantieseizoen lijkt me een prachtig moment om te bewijzen dat ze ook boekende bezoekers kunnen trekken.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Rustig groeien is er in deze markt niet bij

Het bedrag aan funding dat hij zoekt in zijn komende ronde is ambitieus voor een Nederlandse startup, maar hij zal inderdaad een flink bedrag nodig hebben om gas te kunnen geven. Rustig groeien is er in deze steeds drukker wordende markt niet bij. En ik hou wel van de alles of niks benadering van deze ondernemer. Ik ga voor de zomervakantie de proef maar eens op de som nemen.’