Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Loopjongens zijn Ikea te snel af

Loopjongens haalt en bezorgt producten die je nog niet via een webshop kunt aanschaffen. In februari ging het bedrijf van start met Ikea - dat vorige maand doodleuk met zijn eigen webshop kwam. 'Sindsdien hebben we het een factor vijf drukker gekregen,' zegt Richard van der Linde.

Wat doet Loopjongens?

‘Een prikkelend idee, maar ze staan voor grote uitdagingen’

Robert Verwaaijen (Prime Ventures)

‘We zorgen dat je zaken die alleen offline worden aangeboden, toch online kunt bestellen. Een van de oprichters achter het bedrijf heeft een landelijk werkend koeriersbedrijf dat de logistiek afhandelt. Zo zijn we ook begonnen met brainstormen: hoe kunnen we zorgen voor nieuwe business voor de koeriers? Het online brengen van offline aanbod bleek een goede manier. Ik baalde er op een gegeven moment van, dat je bij Ikea wel online je boodschappenlijst kunt samenstellen, maar dat je daarmee vervolgens nog naar een winkel moet om de spullen af te halen. Wij hebben een aansluiting gebouwd op hun voorraadsysteem zodat klanten via Loopjongens kunnen bestellen. We gaan dan bij Ikea langs en nemen de producten op in onze route.’

Wie zitten achter de boodschappendienst?

Van links naar rechts op de foto: Jordy Mudde die met Swift Mega Logistics koeriers het vervoer afhandelt, Sjoerd Adema, de technische man, Chantal Nieuwlaat, marketing en design, Jair Stenhuijs, marketing en social media en Richard van der Linde, van huis uit bedrijfsconsultant. ‘Loopjongens is een VOF, waarin ieder van de vijf partners zijn eigen expertise inbrengt. En we hebben allemaal ons eigen bedrijf ernaast; we hebben twee petten op. Zo’n samenwerking is een ideale bedrijfsvorm voor de huidige tijd.’

Wat is het businessmodel?

Loopjongens vraagt een fee voor zijn diensten, die afhangt van het bestelde gewicht. Tot 200 kilo is dat 45 euro, tot 400 kilo 89 euro en tussen de 400 en 500 kilo 129 euro. ‘Dan heb je het over een gecombineerde bestelling. We hebben er net een achter de rug van 1400 kilo.’ Van de winkels waar de Loopjongens inslaan, op dit moment alleen Ikea, komt geen kickbackvergoeding. ‘Dat was een tegenvaller: we hadden keurig een zakelijke rekening bij Ikea geopend, die recht geeft op staffelkorting tot 10 procent bij ordervolumes boven 450.000 euro.  Ze hebben ons laten weten  dat we daarvoor niet in aanmerking komen. We zouden niet weten op basis van welke voorwaarde, maar als kleine speler kun je daarover geen stampij maken. Maar er is toch eens tukje marge weggevallen, dat dwingt ons creatiever te zijn.’

Hoe loopt het?

Loopjongens ging in februari live, Ikea kwam in juni met zijn webshop. Einde oefening voor Loopjongens? ‘We kregen veel blijken van medeleven ja, maar sinds de aankondiging van Ikea hebben we vijfmaal zo veel bezoek en liggen we ruimschoots voor op ons businessplan. De komst van Ikea heeft de markt verruimd. Wij hanteren dezelfde of lagere bezorgkosten en leveren binnen 1 tot 3 dagen. Ikea doet daar 9 tot 11 dagen over, en biedt maar de helft van zijn assortiment aan. Zolang we zorgen dat we goed zichtbaar zijn in de buurt van alle uitingen die Ikea online doet, gaan we goed.’
‘Natuurlijk kan Ikea zijn prijzen verlagen en de levertijd bekorten, dus we moeten creatief en onderscheidend zien te blijven. Intussen voeren we ook gesprekken met andere partijen. Het probleem is vaak wel het volume: het is nogal een klus om een voorraadsysteem aan te sluiten, dan moet het wel voldoende werk opleveren. We zijn nu aan het kijken of we dat niet kunnen oplossen met een module die we op de website van toekomstige partners kunnen plaatsen.’

Nog kapitaal nodig?

In Californië haalde Instacart, een bezorgdienst waar klanten bij verschillende supermarkten tegelijk spullen kunnen bestellen, acht miljoen op bij venture capitalreus Sequoia. Dat heeft Van der Linde ook gezien. ‘We kijken ook naar een Amerikaans bedrijf als Postmates. Maar voorlopig blijven we bootstrappen. We zitten in een inventarisatiefase waarin we puzzelen op de volgende stap. Het is zoeken naar meer manieren om in een behoefte van veel mensen te voorzien. Zo zijn we aan het bekijken hoe we rond een verhuizing kunnen zorgen dat alle nieuwe meubels op een bepaalde bezorgdag worden geleverd.’


Dit is wat investeerder Robert Verwaaijen vindt van Loopjongens:

‘Loopjongens lijkt in eerste instantie een recht toe recht aan concept. De dienst in huidige vorm bied consumenten de mogelijkheid om artikelen van Ikea online te kunnen bestellen en thuisbezorgd te krijgen.

Maar ik werd geprikkeld door de slogan van loopjongens op hun site: “Online bestellen wat niet online te koop is”. Achter de dienst waar vandaag nog alleen bij Ikea besteld kan worden schuilt wellicht een grote kans. Door online aankoop en bezorging te faciliteren stelt loopjongens zich zelf in staat een broker te worden tussen consumenten en offline en semi-online retailers. Een soort hybride model tussen booking.com (een portal) en Docdata (e-commerce fulfillment). Als het ze lukt hun concept op de juiste manier neer te zetten dan kan het groot worden.Maar daar zijn ze nog niet en ik zie flink wat uitdagingen:

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.
  • Ten eerste zullen de ‘Loopjongens’ goed moeten nadenken over hoe ze zich willen organiseren en positioneren ten aanzien van het contact moment met de consument. Wordt loopjongens uiteindelijk een portal / destination site, waar de consument komt om spullen te ontdekken van offline en semi-online retailers? Of kiezen de heren voor een ‘web syndication’ model waarbij ze een ‘bezorg thuis met loopjongens’ optie worden op de sites van winkeliers? Beide modellen hebben voor en nadelen.
  • De tweede uitdaging zit hem in het verdienvermogen van Loopjongens. Het is geen geheim dat er in de logistieke sector geen dikke marges worden verdient. Er is dus flinke schaal nodig om dit rendabel te krijgen. Dat vergt veel tijd en kapitaal.Mochten de heren een portal-model van de grond krijgen met veel bezoekers en bestellingen dan kunnen ze een kick-back fee vragen voor de orders die ze genereren via hun site bij de winkels. Op die inkomsten stroom zit veel meer marge.
  • De derde uitdaging die ik zie is hoe ze zich georganiseerd hebben. De mannen hebben zich nog niet fulltime gecommitteerd aan het bedrijf. Dat is in het begin stadium prima maar iemand moet de kar hard gaan trekken om hen los te krijgen. Ook is de juridische vorm frappant. Een V.O.F. klinkt altijd sympathiek maar het brengt straks flink wat kopzorgen. Geld aantrekken van professionele investeerders is vrijwel onmogelijk en de heren zullen ook nog eens hoofdelijk aansprakelijk zijn als het fout gaat. Dit valt natuurlijk juridisch te repareren in een verder stadium maar wel iets om bijtijds over na te denken.

Met een investeerderspet op bekeken is dit bedrijf niet ‘fundable’ in huidige vorm. Echter vind ik het idee en diepte van de potentie wel interessant. Het is ‘early days’ voor de loopjongens maar als ze de juiste keuzes maken ten aanzien van hun commerciële model en positionering dan kunnen ze een flinke markt opengooien. Als dat lukt dan maakt die VOF structuur ook geen bal meer uit.”  


Robert Verwaaijen is partner bij Prime Ventures, de venture capitalfirma die investeert in Europese technologie- en technologiegedreven bedrijven.
In portfolio onder meer: Thuisbezorgd.nl, eBuddy, Mendix en Service2Media.