Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Media Distillery: zoekmachine voor radio en tv

Joost de Wit en Geert Vos analyseren en doorzoeken met hun startup Media Distillery alles wat op Nederlandse radio- en tv-zenders te zien en te horen is. Ze maakten een vliegende start met grote klanten, en investeerders voor de internationale uitrol hebben zich ook al gemeld.

foto: OBI4Wan

Wat doet Media Distillery?

De Wit en Vos hebben een zoekmachine gebouwd, die het beeld en geluid van 25 landelijke en regionale kanalen herkent, analyseert en de data opslaat om ze doorzoekbaar te maken. Zo kunnen klanten bijhouden wat er voor relevante informatie op radio en tv rondgaat, naast de print en online media die ze al bijhouden. De software van Media Distillery herkent wat er in een programma gezegd wordt, geeft daarover desgewenst a la Google Alerts een seintje en lever er een linkje naar het programma of een clipje van 40 seconden bij. ‘We gebruiken gedeeltelijk open source componenten voor onze technologie, maar de slimme combinatie die we ermee maken is uniek in Europa. Alleen in de VS doet TVeyes iets vergelijkbaars met Engelstalige media.’ 

Wie zijn de oprichters?

Joost de Wit (30), die de technologie in zijn tijd als onderzoeker bij TNO ontwikkelde tot proof of concept en besloot er voor zichzelf mee te beginnen. ‘Ik ging op zoek naar een compagnon en kwam uit bij Geert Vos, die ik nog kende van onze studie aan de Universiteit Twente. Hij werkte bij eBuddy, de chatdienst die op een bepaald moment 30 miljoen gebruikers had. Hij weet dus hoe je schaalbare technologie maakt.’ Met hun startup vonden de twee onderdak bij Yes!Delft, de incubator van TU Delft, maar ze hebben ook een kantoor aan de Amsterdamse Keizersgracht. In het voormalige pand van eBuddy, dat vorig jaar zijn personeel overdeed aan Booking.com.

Wie zitten op Media Distillery te wachten?

De grote bedrijven en organisaties die nu al hun reputatie en die van hun concurrenten bijhouden op zo veel mogelijk media. De overheid, misschien wel de diensten die waken over onze veiligheid. In elk geval levert De Wit (nog) niet rechtstreeks, maar aan bedrijven zoals LexisNexis, OBI4Wan, ClipIt en Buzzcapture, die al knipsel- en monitoringdiensten leveren. Die integreren de dienst in hun eigen aanbod. ‘De meeste gebruikers zitten niet te wachten op nóg een dashboard.’

Wat is het verdienmodel?

Media Distillery levert zijn dienst tegen een fee, die afhankelijk is van het gebruik: hoe meer zoekopdrachten, hoe meer omzet de Wit maakt. ‘Nederland is een kleine markt met heel veel zenders, maar we kunnen hier naar verwachting snel onze broek ophouden. We nemen overigens wel een voorbeeld aan Whatsapp, dat met 35 man de hele wereld bediende: we zijn met zijn tweeën en willen geen massa’s mensen aannemen.’

Hoe ver is de startup?

Na een paar maanden proefdraaien is Media Distillery in6 oktober live gegaan, met een reeks mooie betalende klanten. Wat het product betreft, staan onder meer de herkenning van logo’s en personen (aan de stem of het gezicht) op het verlanglijstje.

We nemen een voorbeeld aan Whatsapp, dat met 35 man de hele wereld bedient

Maar evengoed het geschikt maken van het platform voor het het buitenland. ‘We kijken naar Frans en Duits,’ zegt De Wit, ‘omdat de Europese markt nog helemaal open ligt. Nederland is niet zo groot en door het grote aantal kanalen kostbaar. De echte klapper gaan we hier niet maken.’

Nog geld nodig?

Dat hangt dus af van de manier waarop De Wit en Vos internationaal willen gaan. ‘Voor de opstartfase hebben we een angel investor aangetrokken en onze spaarcentjes aangesproken. Maar de gang naar het buitenland kunnen we ook met een partner doen. Maar investeerders hebben ook al bij ons aangeklopt: ‘we hoorden dat jullie willen groeien?’.


Dit vindt investeerder Herman Hintzen (Henq) van Media Distillery:

Herman Hintzen Henq partner investeerder technologie startupEen mooi bedrijf is opgestaan in Delft: Media Distillery. Je zou het kunnen zien als een Google Search voor radio en tv, waarvoor talloze gebruiksmogelijkheden zijn. Het heeft zo te zien dan ook geen grote moeite met het vinden van betalende klanten. Interessant aan Media Distillery is dat ze eigen technologie hebben en vrije toegang tot content, in feite staat het ze dus vrij om snel geografisch uit te breiden en nieuwe klanten aan zich te binden.

Op termijn zal het bedrijf ook een behoorlijke eigen database hebben met historische informatie, zeker als ze ook media-archieven zouden mogen scannen. Media Distillery kan zo waarde opbouwen door snel te groeien, vaste klant- en mediacontracten te sluiten, een groeiende contentdatabase en steeds betere technologie. Vanuit het oogpunt van een investeerder is dat allemaal heel interessant. Maar er zijn wel enkele kanttekeningen te plaatsen:

Rechten

Media Distillery slaat alle informatie op. Weliswaar wordt deze niet in zijn geheel aangeboden aan de klant, maar bij het zoeken en vinden worden wel fragmenten meegestuurd. Dit is niet heel anders dan bij het zoeken in Google, maar op internet is het zo geregeld dat een website zelf kan aangeven of (en hoeveel) er geïndexeerd mag worden door zoekmachines.

Hiervoor zal bij radio en televisie ook een protocol moeten komen, anders kan Media Distellery ofwel claims tegemoet zien, ofwel op z’n minst een probleem hebben bij de toekomstige verkoop van het bedrijf. Het rechtenprobleem kan ook een kans bieden: door tot overeenstemming te komen met de mediabedrijven kan ook een lock-in gecreëerd worden die concurrenten op afstand houdt. Dat kan veel waarde toevoegen, zelfs al kost het mogelijk een deel van de omzet.

Concurrentie

De software die de spraak en beeld analyseert is grotendeels door Media Distellery zelf ontwikkeld. De jaren van ontwikkeling die hier in zitten vormen een barrière voor eventuele andere toetreders in deze markt. Er zijn echter ook andere partijen die al ver gevorderd zijn met zeer vergelijkbare toepassingen. Denk aan Google, dat al alle YouTubefilmpjes met spraakherkenning bewerkt, zodat op inhoud gezocht kan worden en er automatisch ondertitels gegenereerd kunnen worden.

Mijn advies aan Media Distillery is te zorgen dat ze snel een zo groot mogelijk territorium bestrijken

Voor Google is het een kleine stap om contracten te sluiten met mediapartijen om ook tv en radio in de Google databank mee te laten nemen. Die stap zal Google zeker zetten, al was het maar omdat dit de markt van tv advertising die getarget is zou ontsluiten.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Snel groeien

Het beste wapen tegen concurrentie is snel groeien. Dit kan concurrenten op afstand houden en de waarde van het bedrijf aanzienlijk verhogen. Mijn advies aan Media Distillery is te zorgen dat ze snel een zo groot mogelijk territorium bestrijken, liefst met exclusieve contracten met de media. Voor die groei raad ik ze aan wel extra geld aan te trekken. En ze zullen ook moeten zorgen dat ze al in een vroeg stadium op de radar staan van de grote bedrijven die later mogelijk als strategische koper van het bedrijf kunnen optreden!

Herman Hintzen is oprichter en partner van Henq, een venture capitalfirma die investeert in jonge Nederlandse technologiebedrijven. In portfolio onder meer: SEOShop, Mendix en StudyTube.