Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Pie: instant messaging voor de kantoormassa

Startup van de week Pie bouwt een Whatsapp voor op het werk. Oprichter Pieter Walraven pitcht vanuit zijn standplaats Singapore.

Als ondernemer heb je het in Singapore redelijk makkelijk, vertelt Walraven. “Je hebt hier binnen 30 minuten een bedrijf opgezet. En het is volwassener dan Amsterdam, met veel venture-kapitaal en genoeg talent.”

Wat is Pie?

Pie is een chatplatform voor op het werk. “We haken in op de wereldwijde trend voor messaging-apps”, zegt Walraven. “Als je een bericht stuurt ga je vaak niet meer mailen, maar stuur je een app.” Chat is volgens Walraven dan ook de killer app voor mobiel, maar bedrijven lopen hier achter. “Innovatie wordt op dit gebied geleid door consumentenapps, daarna volgen bedrijven met een vertraging van 3 jaar. Onze app ziet eruit als Whatsapp. Het is even minimaal vormgegeven, alleen integreren we dit met diensten als Dropbox, iCloud en Google Drive.”

De app heeft overeenkomsten met Slack, erkent Walraven, maar Pie is laagdrempeliger en daarmee meer geschikt voor het grote publiek. Voor budgetbewuste bestuurders ligt de drempel volgens hem ook lager, want voor de betaalde versie van Pie hoef je als bedrijf niet in één keer een licentie van een paar ton of meer op tafel te leggen, zonder te weten of het product wel bevalt.

Pie

Wie zit achter Pie?

Walraven en zijn compagnon Thijs Jacobs leerden elkaar kennen in Beijing. Daar was Walraven productmanager bij Playfish, waar hij spellen managede met 10 miljoen spelers per dag. Nadat dat bedrijf werd overgenomen door gamesgigant EA werkte hij aan Sim City. Hij vergelijkt het soort sociale spellen waar hij aan werkte met het runnen van een starup. “Je moet zorgen dat mensen blijven plakken, je moet geld verdienen en je moet zorgen dat je groeit.”

Social games lijken op het runnen van een startup

Walraven verhuisde eerst nog naar Singapore om voor mediabedrijf Publicis een startupincubator op te zetten, waarbij hij samenwerkte met Jacobs. De twee begonnen het idee voor Pie uit te werken. “Yammer was nog niet verkocht aan Microsoft, en SaaS (Software as a Service, red.) begon net een beetje sexy te worden, met diensten als Dropbox en Evernote. Die zijn echt gebouwd voor de eindgebruiker, en worden je niet opgedrongen door een manager.” De trend bewoog richting ‘bring your own device, softwaregebruik werd nu meer ‘bottom up’ aangejaagd, met meer nadruk op een kwalitatief hoogwaardig design en en prettige user interface.

Pieter Walraven en Thijs Jacobs
Pieter Walraven en Thijs Jacobs

“We zagen anderhalf jaar geleden dat iedereen Lotus Notes moest gebruiken, maar iedereen zat op Whatsapp. Dat is veel sneller, makkelijker en simpeler in gebruik. Er was een enorme vraag, maar er was nog niks voor de werkvloer. We hebben toen een paar basispilaren gedefinieerd. Ten eerste: we willen deelnemen aan deze trend en consumentgericht zijn. Ten tweede willen we dat mensen het zelf installeren, en niet via de CEO. Als laatste willen we een cutting edge app maken.”

Het tweetal zei hun werkgever vorig jaar vaarwel. “Daarna hebben we 3 maanden onder een waaier op het terras gezeten, de eerste versie gebouwd en onderhandeld met Publicis. Zij hebben nog een klein, strategisch aandeel in Pie.”

Wie zitten op Pie te wachten?

Walraven: “Je zou denken, er zijn genoeg producten die dit doen, zoals HipChat en Slack. Dat geldt misschien voor tech-georiënteerde mensen, maar voor het grote publiek, zeg maar je moeder, daar is nog geen oplossing voor. Als je die mensen Hipchat laat zien, dan zien ze allemaal geeky dingen. Wij richten ons op de niet-techsavvy mensen. Dat is een markt waar helemaal niet voor wordt gebouwd. Er ligt een mega-opportunity op dat gebied.”

Voor grote publiek, zeg maar je moeder, daar is nog geen oplossing voor

Pie mikt op mkb-niveau tussen de 10 en een paar honderd man. “Er zijn veel mediabedrijven die ons gebruiken. Maar het is heel breed; we hadden laatst een vuurwerkfabriek, maar ook kerken, bloemenhandels enzovoort.”

Indirecte concurrentie komt van Whatsapp en Skype, maar veel bedrijven beseffen volgens Walraven dat dit niet werkt voor werk, net als Hotmail. “Dat mixt te veel met je privéleven.”

Wat is het verdienmodel?

Clasic SaaS, zoals Walraven het beschrijft. Oftewel, in de beginfase is de dienst nog helemaal gratis, en daarna worden er stapsgewijs betaalde features toegevoegd. Zoals admin control, waarbij één iemand kan bepalen wie er in welke chat-groep mag en welke externe mensen mogen meedoen.

De standaardconversie naar betaalde gebruikers ligt in het begin rond de 5 à 10 procent, verwacht de ondernemer. “Je weet al welke bedrijven je product gebruiken, die zien de waarde al voor je product. Naarmate je salesteam verder groeit, kun je je conversie verhogen naar 10 tot 20 procent.”

Maar nu ligt de focus vooral op zoveel mogelijk gebruikers. “Als wij nu een salesteam opzetten, dan zou dat ons alleen maar afleiden van datgene waar we op willen focussen: waarde voor de eindgebruiker.”

Hoe ver is de startup?

Pie heeft nu 2500 bedrijven als gebruiker (in verband met nda’s kan Walraven het precieze aantal individuele gebruikers niet noemen). Binnen die bedrijven worden ondertussen steeds meer mensen uitgenodigd om mee te doen. De helft van de bedrijven zit in de VS, 20 procent in Japan, 10 procent in Europa, en de rest is afkomstig uit Zuid-Oost-Azië. “We doen niet aan marketing, maar gelukkig komt het zo uit dat de bedrijven die ons gebruiken geen Techcrunch lezen of Twitter gebruiken. Dat is wat we voor ogen hadden.”

Klanten benaderen met Whatsapp is een privacy-invasie

Een volgende mijlpaal wordt de optie om externe teams uit te nodigen. Dan kun je als bedrijf bijvoorbeeld een groep opzetten voor gebruikers met andere e-maildomeinen. Bedrijven willen met partners en klanten praten, maar mensen genereren zich er nu een beetje voor om klanten en collega’s via Whatsapp te benaderen, stelt Walraven. “Dat is een privacy-invasie. Als je daar Pie voor gebruikt, dan kun je die twee wereld apart houden.”

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Nog geld nodig?

Vorige maand ‘deed’ Pie een investeringsronde van 1,2 miljoen euro, voornamelijk afkomstig van GREE Ventures. Daarvoor haalden ze al eens 8 ton (dollars) op bij informals. GREE helpt daarbij met een groot netwerk in Japan. “Over een paar maanden gaan we voor de volgende ronde. Dan wordt het echt zaak om olie op het vuur te gooien, qua sales en business development. Het product is volwassen, nu is het een kwestie van distributie, en resellers en partners vinden.”

Afgelopen april mocht Walraven zijn startup al even toelichten op het Aziatische kanaal van nieuwszender CNBC: