Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Startup Bannerwise is doe-het-zelfwinkel voor banners

Startup van de week Bannerwise laat ondernemers en reclamebureaus zelf hun banners maken. Deze week ging de tool live. 'We nemen drie maanden de tijd voor Nederland, daarna gaan we internationaal.'

Wat is Bannerwise?

Bannerwise is een online tool waarmee ondernemers en marketeers zelf professionele banners kunnen maken, de broodnodige boodschappen voor het web. De software van Bannerwise past de banners aan voor verschillende formaten, mobiele apparaten en advertentieplatformen aan, waardoor adverteerders met minder investering meer bereik en meer omzet kunnen halen. Met HTML5 kan het ook uitstekend overweg, wat het extra geschikt maakt voor mobiele doelwitten.

Wie zitten achter Bannerwise?

De afgelopen jaren hebben drie oprichters met een internationale achtergrond gewerkt aan de nieuwe software. Joost Kortlever (24) heeft een marketingachtergrond en is ceo, de Mexicaanse Nederlander Miguel Zamora Lopez (27) gaat als cpo over de voorkant van het product en de Zwitser Fabio Coduri (30) is als cto de techneut in de machinekamer. ‘Fabio is echt een zware jongen op technologisch vlak en kende Miguel als gamer,’ zegt Kortlever. ‘Hij wilde wel eens wat leuker werk en kwam daarvoor naar Amsterdam.’ Zelf kende Kortlever Zamora Lopez van zijn werk bij internetbureau Eboost, waar ze campagnes voor grote merken produceerden. ‘Als team vullen we elkaar perfect aan, waarbij ik de sales doe en veel onderweg ben naar klanten.’

Wie zit op Bannerwise te wachten?

Grof gezegd: alle ondernemers die gek worden van alle formaten, browsers en apparaten die het serveren van een fraaie advertentie in de war schoppen. Ja, er zijn al veel online tools om banners mee te maken, zoals het Amerikaanse Bannersnack, maar volgens Bannerwise werkt zijn systeem veel gebruiksvriendelijker en genereert het met één druk op de knop banners in alle gewenste formaten. Sterker nog: ze claimen dat je geen enkele kennis of ervaring met programmeren of ontwerp hoeft te hebben om toch een verleidelijk resultaat te creëren. ‘We spelen ook in op de overgang van de webwereld naar Adobe Flash naar HTML5 voor displayadvertenties. Bij ons gaat die vertaalslag soepeler.’ Hoewel Bannerwise zich vooral richt op het MKB dat zelf aan de slag wil, hebben internetbureaus ook belangstelling voor de tool.

Wat is het verdienmodel?

De Bannerwise-boys hanteren een abonnementsmodel: de eerste twee weken kun je gratis aan de slag met de tool, daarna betaal je 29 euro per maand. ‘Wie het ontwerp van banners wil uitbesteden, kan daarvoor in de toekomst ook bij ons terecht. Maar als klant kun je altijd het materiaal zelf blijven bewerken.’

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Hoe ver is Bannerwise?

Sinds vorig jaar oktober is het drietal fulltime met Bannerwise aan de slag, vanuit co-workingspace Beehive in Amsterdam. ‘We deden het tot dat moment ernaast. We zijn toen ook bij Startupbootcamp geweest, daar kregen we van Patrick de Zeeuw het advies er volledig voor te gaan: je bent ondernemer of niet.’ Deze week ging het product live, in bèta. Op de verlanglijst staat uitbreiding van de database met templates, plaatjes, buttons en lettertypes om mee te knutselen, en toevoeging van meer advertentienetwerken naast het huidige Adwords. ‘We nemen drie maanden de tijd om in Nederland ervaring op te doen, daarna is het tijd om internationaal te gaan.’ Nee, het adres Bannerwise.com hebben de drie nog niet losgepeuterd bij de eigenaar. ‘We proberen via via uit te vinden wie daarachter steekt. Maar de .co hebben we wel.’

Nog geld nodig?

Voor die internationale expansie en uitbreiding van het product, zeker. Tot nu toe kwam de funding van vrienden en familie, Kortlever kijkt voor de volgende fase naar crowdfunding in aandelen, en welk crowdfundingplatform het beste past bij zijn bedrijf en ambities. Ook bij Rockstart is Bannerwise overigens redelijk ver gekomen in de selectierondes. ‘Maar door het enorme aantal aanmeldingen letten ze daar op tractie, die wij op dat moment nog niet konden laten zien.’