Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Startup van de Week Somm analyseert je wijnsmaak

Startup van de week Somm vernieuwt de markt met een app die je wijnsmaak analyseert en voorspelt welke fles van het druivenvocht je wil drinken. Medeoprichter Martijn Kooijman pitcht. 

Wat is Somm? 

Een wijn-app die het DNA van wijnen ontleedt en zo de wijnliefhebber adviseert welk type wijn hij of zij lekker vindt; in de bijbehorende webshop kun je die direct aanschaffen. Voor iedere persoon maakt de app een profiel aan: je proeft eerst zes soorten witte en zes soorten rode wijn die qua smaak ver uit elkaar liggen. Het algoritme waarop de app is gebaseerd schat dan je smaak in op basis van onder meer de structuur van de wijn, de geur en het mondgevoel. 

Somm werd geboren vanuit het idee dat je op sites van wijnaanbieders vaak een paar vragen moet beantwoorden waardoor je in een hokje wordt geplaatst. Vragen als ‘houd je van rode zware wijnen of witte lichte wijnen?’ aldus Kooijman. “Toen stelde ik mezelf de vraag: hoe kun je dat hokje doorbreken? Hoe kun je het type drinker dat zegt niet van Chardonnay te houden maar desgevraagd wel aangeeft van Chablis te houden (een type Chardonnay, red) uit zijn comfort zone laten komen?”

Drempel is het instappakket, dat 50 euro kost voor de flessen wit óf rood (samen 99 euro). Een behoorlijke instapprijs waar Kooijman zich ook van bewust is. “We organiseren ook evenementen waarbij mensen op bijvoorbeeld Haarlem Wijn bij onze tent langskomen en direct een profiel aanmaken, dan is die drempel veel lager en het is ook gewoon ontzettend leuk om die wijnen te proeven.” 

Wie zitten erachter?

Kooijman is zelf begonnen als ‘klassieke wijnimporteur’ door flessen uit Zuid Afrika deze kant op te halen. De eerste stappen in de richting van Somm gingen bij het vorige bedrijf dat hij samen met medeoprichter Roeland Weijs startte (Klare Wijn). Kooijman: “We dachten echt iets nieuws te hebben: een omschrijving bij de wijnen geven en deze online te koop aanbieden. We kamen er alleen al snel achter dat er veel andere partijen op de markt waren die precies hetzelfde deden.”

Toch leerden de mannen veel van dit ter ziele gegane plan: bij de events die Klare Wijn organiseerde kwamen Kooijman en Weijs erachter dat de interesse van wijnverkopers er wel was, mits zij in staat waren om toegevoegde waarde te bieden en het idee een eigen platform te geven.

Wie zitten te wachten op Somm? 

Somm richt zich op mensen die van een lekker wijntje houden en bereid zijn daar meer dan 5 euro per fles voor uit te geven. Maar niet de zin of tijd hebben om dan lang te kijken naar welke wijn precies. De echte sommeliers – wijnkenners – zelf zijn volgens Kooijman juist geen deel van die doelgroep: “Die hebben Somm niet nodig.”

Wat is het verdienmodel?

Geld verdienen Kooijman en Weijs aan de gekoppelde webshop: per transactie komt er een bedrag binnen. De app is gratis. 

Hoe ver is Somm? 

Begin oktober ging de app live, gekoppeld aan het eerste evenement, Haarlem Wijn, waar de eerste 500 profielen van gebruikers werden gemaakt. “We hebben nog veel meer plannen”, zegt Kooijman. Die ideeën zijn verdeeld in 2 categorieën: enerzijds het uitbreiden naar andere producten, denk aan (speciaal)bier, thee, koffie of chocola. 

Anderzijds het uitbreiden van de functionaliteit. Somm denkt bijvoorbeeld aan een mogelijkheid om de verschillende gebruikersprofielen over elkaar te leggen, zodat je met vrienden of je partner kunt kijken welke fles wijn lekker is voor jullie samen. “Dat scheelt ook gelijk een hoop gedonder in je huwelijk”. Of een rankingsysteem, waarbij je een punt krijgt voor iedere fles wijn die je online koopt en dan bij een bepaalde hoevelheid punten ga je een level omhoog: bij level 5 krijg je bijvoorbeeld een doos of fles wijn gratis. 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Om de kosten van die eerste doos wijn die de app nodig heeft om je profiel te analyseren omlaag te halen kijkt Somm ook naar de mogelijkheid om ‘standaard’ flessen wijn van bijvoorbeeld de Albert Heijn toe te voegen. “Flessen die mensen al wel eens geproefd hebben en die ze vervolgens een cijfer geven in de app.”

Nog financiering nodig? 

Ja. Tot nu toe hebben de mannen het product opgebouwd op basis van een mix van eigen geld, crowdfunding en een private investeerder. Voor de marketing en verdere uitrol mag er nog wel wat bij: 400.000 euro om precies te zijn.