Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Startup: winkelketen rond e-sigaret

De e-sigaret wint terrein in Nederland. Nog niet snel genoeg, vinden drie ondernemers. Onder de naam Puff bouwen ze met hun startup aan een winkelketen die rokers te bekeert tot hun ‘gezondere’ alternatief. Aan het woord medeoprichter Daan Wilms van Kersbergen. 

Wat is Puff?

Puff is een e-sigaret die wij uit Italië naar Nederland hebben gehaald. We zijn master franchisenemer in de Benelux en verkopen verschillende elektronische sigaretten en ook de bijbehorende vloeistoffen. Er zijn al meer aanbieders in Nederland, maar wat wij anders doen is dat we er een retailformule omheen bouwen. Je kunt het vergelijken met de Nespresso-winkels. Het idee is dat mensen bij ons in de winkel kennis maken met Puff e-sigaretten, uitleg krijgen en verschillende smaken kunnen proeven, zodat ze ook de producten kopen die bij hen passen. Binnenkort zullen we ook een webshop openen om ons bereik te vergroten, en om het nog makkelijker te maken voor klanten om herhalingsaankopen te doen.

Hoe ziet het team eruit?

‘Mijn zakenpartners Abel Vegter en Danny Worms zijn op het idee gekomen. Abel liep tijdens een vakantie op Malta tegen een Puff-winkel aan. Ze hebben eerder al de StreetSurfing waveboards naar de Benelux gehaald. Ze hebben mij erbij betrokken om de strategie verder uit te denken. Ik heb hiervoor als consultant bij McKinsey gewerkt. Los van een aantal parttime salesmedewerkers managen we de operatie met ons drieën. We staan ook zelf nog soms achter de kassa.’

Wie zitten te wachten op de elektrische sigaret?

‘Mensen die roken en op zoek zijn naar een alternatief. Ons doel is om een volwaardig alternatief te bieden aan rokers boven de 18 jaar. Het is nu nog niet zo dat mensen massaal overstappen. We denken daar verandering in te kunnen brengen. In Italië en Spanje, landen met veel straffe rokers, heeft Puff zich al bewezen. Consumenten schaffen één keer de e-sigaret aan, die kost tussen de 30 en 50 euro. Onze flesjes met vloeistoffen beginnen vanaf 6 euro. Met een flesje doe je net zo lang als met ongeveer 5 pakjes sigaretten. Door de bank genomen zijn we daarmee 70 procent goedkoper dan traditionele sigaretten.  Naast gezondheid is prijs een belangrijke stimulans voor klanten om over te stappen. Maar verstokte rokers zijn ook kritisch; ze stappen pas over als de rookbeleving vergelijkbaar is en de smaak goed. Dat is precies wat Puff e-sigaretten hen biedt.’

Puff store Amsterdam franchise e-sigaret

Hoe loopt het?

‘We zijn sinds januari bezig. De teller staat op twee eigen winkels, in Amsterdam en in Den Haag. Het loopt  behoorlijk goed, we halen onze prognoses met gemak. Hoewel we met eigen winkels zijn begonnen willen we een deel van onze volgende vestigingen met behulp van franchisenemers gaan openen. Eind dit jaar willen we op 10 tot 15 winkels zitten.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Nog financiering nodig?

‘Ja en nee.  In principe kunnen we vooruit, maar extra geld zou onze beoogde groei versnellen. Naast onze eigen investering hebben we financiering van enkele informele investeerders aangetrokken. Daarmee hebben we de eerste twee winkels geopend, en de achterkant van onze organisatie ingericht zodat we de toekomstige groei operationeel aankunnen. Nieuwe winkels kunnen we zelf openen (en financieren) of in samenwerking met franchisenemers. Een franchisenemer moet bij ons ongeveer 30.000 euro eigen geld meebrengen. Het doel is om te groeien en het merk in heel Nederland bekend te maken. Extra externe financiering zou daar zeker bij helpen. We kunnen dan immers sneller eigen winkels openen, en daarmee trekken we dan ook weer meer enthousiaste franchisenemers aan. In dat geval gaat onze voorkeur uit naar een strategische investeerder die minimaal 100.000 euro inlegt. ‘

Puff e-sigaret franchise startup