Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Windowsketch maakt reclamezuil van etalageruit

Floris Sanders tovert met zijn startup Windowsketch de winkeletalage om in een dynamische reclamevenster. Zo kunnen retailers, maar ook adverteerders klanten lekker maken met hun aanbiedingen. "We maken slapend glas wakker."

Wat levert Windowsketch?

Wat de hardware betreft: een beest van een beamer, die een haarscherp beeld van twee vierkante meter op elke van een speciale folie voorziene etalageruit kan projecteren. In combinatie met een contentplatform kan de winkelier zo videocommercials in zijn etalage vertonen, of natuurlijk een display met de laatste aanbiedingen. Doordat Windowsketch ook slimme Israëlische techniek inbouwt die eyeballs meet, biedt zijn systeem ook inzicht in hoeveel mensen kijken, en zelfs welk geslacht ze hebben. Wie zijn etalageruit als display gebruikt, kan bijna vanzelfsprekend ook kortingsbonnen uitdelen met QR-codes.

Wie zit achter Windowsketch?

Floris Sanders is in september begonnen met zijn startup. Die is opgezet vanuit een familiebedrijf dat 10 Hema’s exploiteert. “Vanuit de Sanders Retail Groep wilden we we meer aan innovatie gaan doen. Mijn vader en ik hebben besloten dat in een apart bedrijf onder te brengen. De investeringen komen vanuit de familieholding.” Het idee voor Windowsketch deed Sanders op in een restaurant in Londen, waar hij business administration studeerde. “Een klein tentje, waar op alle vier de muren een beeld werd geprojecteerd: kreeften, aardbeien en ander fruit. Dat was een waanzinnig gevoel. Dat leverde het idee op om in de retail iets met projectie te doen. Aanvankelijk dachten we een winkelruimte ermee in te richten, waarbij bezoekers producten konden bestellen zonder dat de retailer voorraad hoefde aan te houden. Dat bleek toch een te kostbaar model: je zit met je winkelhuur, er moet toch iemand bij de deur staan. Dat kwam niet uit.”

Wie zitten op Windowsketch te wachten?

Allereerst de winkelier, met name de wat grotere ketens. Die willen hun (dure) vierkante meters etalageglas zo goed mogelijk exploiteren en zoveel mogelijk klanten naar binnen trekken. Met het dynamische systeem kunnen ze bijvoorbeeld ook aanbiedingen voorraadafhankelijk maken. Sanders noemt de legendarische appeltaart van de Hema als voorbeeld: als om half zes de taart niet is uitverkocht, kan die met korting worden aangeboden. Een korting die oploopt naarmate sluitingstijd dichterbij komt. Adverteerders zijn een tweede belangrijke klantengroep. “We bieden ze toegang tot ons platform, de retailers kunnen aangeven op welke momenten. Zo brengen we die twee partijen dichter bij elkaar: adverteerders zijn blij met de bushokjes van JC Decaux, maar ze willen liever dichterbij een point of sale zitten. Bij ons rekenen ze desgewenst af per view”, zegt Sanders, “En we gaan ook doen aan programmatic buying: we laten bieden op tijdstippen en locaties.”

Wat is het verdienmodel?

Windowsketch leeft van de marge op installatie, onderhoud en beheer van de apparatuur en een fee over de advertentiegelden. “Het belangrijkste daarvan wordt op termijn het campaignmanagement. Ons platform wordt pas echt interessant als we 100 tot 200 winkels met elkaar kunnen verbinden.”

Hoe ver is de startup?

De hardware, samen ontwikkeld met het Belgische Barco, lijkt klaar voor de uitrol en Sanders heeft zelfs zijn eerste grote klant binnen. De Hema zeker? “Ik kan het niet maken om de naam prijs te geven, maar we gaan in augustus gefaseerd uitrollen.” Naast het hoofdkantoor in Oss, thuisbasis van de Sanders, hebben twee creatieven, een ict’er en een salesman hun intrek genomen in B.Amsterdam, de startuphub waar Sprout kind aan huis is. “We zijn in gesprek met verschillende ketens in binnen- en buitenland. Enthousiasme is er volop, maar je snapt dat dit soort trajecten enige tijd vergen.” Nog dit jaar wil Sanders klanten in Nederland en België aansluiten, Zweden en Engeland zijn daarna interessante markten. “Zweden loopt echt op Nederland voorop met digital signage.” Windowsketch is uitgenodigd voor de Web Summit in Dublin dit najaar, dus internationale exposure krijgt Sanders genoeg.

Nog geld nodig?

Voor de leasecontracten heeft Sanders een Duitse partner gevonden. Over welke investeringen verder nodig zijn om zijn startup van de grond te krijgen, wil hij niet uitweiden. Maar duidelijk is, dat hij geen tijd kwijt is aan het pitchen voor externe investeerders.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Bekijk hier een demo bij de Hema in Oss: