Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo analyseert Pimmr je smaak

Voor Big data-startup Pimmr is een app die een restaurant dat bij je past pas een eerste stap. De Startup van de Week, onder meer gefinancierd door Marco Aarnink, kan volgens oprichter Paul Bongers over tien jaar bijna al je activiteiten voorspellen, 'zodat je met grote mate van zekerheid voor de beste of spannendste keuze kunt gaan, waar ter wereld je ook bent.'

Wat is Pimmr?

Een app – op het moment alleen voor iOS en via je browser – die je favoriete restaurants to-be voor je analyseert. Bongers: “Wij zorgen dat je niet door eindeloze lijstjes hoeft te scrollen, reviews hoeft te lezen of algemene cijfers voorgeschoteld krijgt. Pimmr is een app die jou steeds beter leert kennen. We onderscheiden daarbij je permanente en je tijdelijke smaak. Als je bijvoorbeeld vegetarisch bent dan is de kans groot dat je niet snel naar een Argentijns restaurant gaat aangezien die veelal steaks en dergelijke serveren. Dat is je permanente smaak. Wil je uit eten gaan met je vrienden van vroeger waarmee je regelmatig gaat eten en altijd in een vrij chique restaurant eet, dan is dat je tijdelijke smaak. Door die twee te combineren komt Pimmr met een voorspelling van de restaurants die bij je smaak past.”

“Pimmr is een app die je door het te gebruiken beter leert kennen, zodat steeds beter voorspeld kan worden wat je leuk vindt. Wil je vandaag burgers eten in een romantische setting en afsluiten met cocktails? Dan vink je de tags ‘burgers’, ‘romantic’ en ‘cocktails’ aan, zodat je een top 5 te zien krijgt van restaurants die hierbij passen. Deze zoekopdracht vormt jouw tijdelijke smaak, want deze voorkeur kan morgen weer anders zijn. Hoe meer je de app gebruikt, hoe completer het beeld van jouw permanente smaak wordt. Zo zullen restaurants waar je niet van houdt nooit tot jouw permanente smaak horen.”

“Binnen enkele maanden komt daar een functie bij die voor jou en je vrienden voorspelt wat het beste bij jullie past. We combineren daarbij de smaak van de hele groep, zodat iedereen blij is met de keuze. Want vrijwel alle activiteiten buiten de deur doe je met minimaal 1 ander persoon. Geen enkele app richt zich op groepskeuzes. Het is samen met persoonlijke relevantie het onderscheidend vermogen van Pimmr. Dat is overigens relatief simpel om te doen als je al goed kunt voorspellen wat goed bij de losse personen past.”

Maar het doel gaat verder. ”Op termijn willen wij de voorspeller zijn voor alle activiteiten die jij buiten de deur onderneemt. Dus als je op vakantie wilt, krijg je van ons een bestemming voorgeschoteld, met overnachting, activiteiten en – uiteraard – een restaurant erbij.” 

Eerste stap daarin zijn evenementen; begin volgend jaar wil Bongers dat gebruikers ook voorspeld krijgen welke optredens of festivals ze leuk vinden.

Wie zitten erachter?

Ceo Paul Bongers (33) startte 12 jaar geleden een telecom-bedrijf “en na een jaar of 7 begonnen de jaren steeds meer op elkaar te lijken”. “Het bedrijf draaide goed, maar met zo’n 40 man personeel werd managen een steeds belangrijker onderdeel en dat is niet direct waar ik het beste in ben. Ik maak liever nieuwe producten. Uit de lijst van 95 ideeën die ik in de loop der jaren had opgebouwd, koos ik een vijftal eenvoudig te realiseren concepten. Echter, op het moment dat ik op het idee van Pimmr kwam, wist ik direct waar mijn focus de komende jaren naar toe zou gaan. De andere concepten heb ik direct laten vallen.”

De frustratie die tot Pimmr leidde, bracht Bongers samen met CTO Mark van der Velden (34). “Het viel ons beide op dat er op elk gebied een enorm aanbod is. Als je op Netflix een film zoekt, kan het wel twintig minuten duren voordat je iets vindt wat bij alle kijkers past. Voor een hotel kan dat zo een paar uur zijn. Ons doel is om de persoonlijk relevante resultaten bovenaan te tonen, zodat er snel een keuze gemaakt kan worden. Voor Mark is daarbij de uitdaging de technische kant: hoe je snel tot een concreet antwoord kunt komen.”

Het team bestaat uit 9 mensen. Naast Van der Velden en Bongers zijn dat 4 developers, een data-scientist, product manager en een marketeer.

Wie zit te wachten op Pimmr?

“Mensen die sociaal actief zijn, regelmatig uit eten gaan, 20 tot 40 jaar oud zijn en in de stad wonen. Als je in een dorp woont kun je Pimmr natuurlijk ook gebruiken, maar als er in jouw dorp 4 restaurants zijn heb je ons product minder vaak nodig. In Amsterdam heb je zo’n 2.000 restaurants, dan is het handig om advies te krijgen waar die leuke hotspot of dat authentieke tentje zich bevindt.”

Wat is het verdienmodel?

“Op de korte termijn zijn dat lead-fees. Per boeking ontvangen we ruwweg 2,50 euro van de restaurants. Dit zal uitgebreid worden met evenementen, vakanties en andere categorieën via hetzelfde verdienmodel. Verder willen we in de toekomst ons algoritme beschikbaar stellen aan bedrijven, zodat ook zij hun klanten of gebruikers eenvoudig kunnen voorzien van meer relevantie. Iedereen hoort of weet dat ‘Big Data de toekomst is’, maar nog weinig B2C-bedrijven passen dit daadwerkelijk effectief toe.” 

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Hoe ver is Pimmr?

“We hebben nu de eerste fase gehad, waarin we een goede basis hebben neergezet en hebben geverifieerd dat er een markt is voor het product. In de volgende fase introduceren we de groepsfunctionaliteit, willen we een Android-app maken en het product uitbreiden met evenementen. In de derde fase willen we opschalen en moeten we winst gaan maken.”

Nog funding nodig?

“Jazeker. Voor de komende fase heeft Pimmr nog zo’n 6 ton nodig. We hebben reeds een mooie groep van 5 informal investors, waaronder Marco Aarnink en voormalig lid van de Raad van Bestuur van ABN Amro Wilco Jiskoot.” Maar de oprichter van Pimmr wil daar in de komende maanden nog één of twee investeerders bij hebben. “Het is een pré dat deze persoon verstand heeft van de markt, of dat nu marketing of development is.”