Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo wil PickThisUp 8 miljoen kofferbakken delen

Startup van de Week PickThisUp laat stoelen, tafels en andere spullen carpoolen à la Blablacar.  Oprichter Arjen van der Zee pitcht zijn bedrijf, waar hij nota bene zijn eigen auto en motor voor verkocht.

Wat is PickThisUp?

Een dienst voor kofferbakdelen, vergelijkbaar met het concept van Blablacar (autoritten delen). “Er staan in Nederland 8 miljoen kofferbakken leeg”, zegt Van der Zee. “Waarom zou je die niet combineren met bezorgingen? Met ons platform krijg je je spullen simpel en voordelig thuis.” En een bestuurder verdient via PickThisUP tussen de 12,50 euro en 50 euro. De dienst ziet zichzelf als een combinatie van PostNL, waar een stoel of kastje vaak te groot is, en een relatief dure koerier of transporteur.

Het bestelproces gaat als volgt: een gebruiker in bijvoorbeeld Rotterdam ziet op Marktplaats een bijzettafel in Venlo. Die dient vervolgens een bezorgaanvraag in bij PickThisUp, waarna het platform met een matchingalgortime een berichtje stuurt naar alle bestuurder in de buurt van die route. Die bestuurders kunnen de bezorging accepteren en eventueel een eigen prijs voorstellen, waarna er kan worden betaald via iDeal. Alle bezorgingen zijn standaard verzekerd voor schade diefstal en fraude. PickThisUp spreekt overigens liever van ‘bestuurders’ dan van (professionele) ‘bezorgers’. “Het zijn mensen uit alle lagen van de maatschappij.”

De startup doet denken aan – het eveneens in UtrechtInc gehuisveste – Trunkrs. Maar die dienst richt zich vooral op pakketjes, met bestelwagens die de bezorging naar een hub brengen. PickThisup-bestuurders bezorgen alles deur-tot-deur, ook de bank, stoel of andere relatief grote of ‘lastige bestelling. “We hebben al een paar bijzondere aanvragen gehad”, zegt Van der Zee. “Bijvoorbeeld een postduif die van Groningen naar Utrecht moest en een jacuzzi die op een aanhanger van de Achterhoek naar de Randstad werd vervoerd.” Ook was er onlangs een kastje dat vanuit Zwitserland naar Nederland moest, en werd meegepikt door iemand die terugkwam uit Italië.

Wie zitten erachter?

Van der Zee (30) kocht en verkocht tot een paar jaar geleden veel spullen op veilingsites en marktplaatsen, maar veel daarvan kon niet per postpakket worden verstuurd – dat kost al snel 50 tot 120 euro voor een koerier. “Toen ik, vanuit mijn woonplaats Sneek, een keer een marktplaatsaankoop moest ophalen in Middelburg was ik het zat.”

De ondernemer kwam in 2013 met Blablacar voor het eerst in aanraking met de deeleconomie. “Dat vond ik enorm fascinerend. en bracht voor mij het geloof dat we bestaande producten en diensten veel beter kunnen benutten. Niet kopen, maar gewoon lenen via Peerby.”

Van der Zee pitchte het idee van kofferbakdelen in 2014 tijdens een startupweekend in Eindhoven. “Eigenlijk meer uit een soort baldadigheid en met het idee ‘we kijken wat ervan komt’. Maar daar kwamen zoveel positieve reacties op dat ik maandag, toen ik weer terug ging naar mijn werk als logistieke inkoopconsultant, dacht; volgens mij moet ik hier iets mee.” Van der Zee zegde begin 2015 zijn baan op en verkocht zijn auto en motor om startkapitaal vrij te maken.

Vanwege zijn softwarekennis sleurde hij broer en webdeveloper Jelmer (28) mee in het ondernemersavontuur. “Die wilde in eerste instantie vanaf de zijlijn helpen, maar dook er na een paar weken ook fulltime in.” Inmiddels werden er nog 3 collega’s aangenomen. Het team is volgens Van der Zee “ijzersterk, gebalanceerd en complementair”. “We kunnen alles zelf doen, van een marketing tot hacking.’

Wie zit te wachten op PickThisUp?

De startup heeft nu twee doelgroepen in het vizier: de eerste groep bestaat uit marktplaatskopers, zowel particulier als zakelijk. “Maar de laatste tijd zien we ook steeds meer specifieke webshops, bijvoorbeeld meubelwinkels. Die hebben nu dankzij PickThisUp een-op-een contact met hun ‘privé’-bezorger, eigen tijdstippen, hoeven hun spullen niet te verpakken en qua kosten zit je 60 tot 80 procent lager dan een koerier of transporteur.”

Wat is het verdienmodel?

Na een bezorging – mits naar tevredenheid afgehandeld – krijgt een bestuurder 75 procent van het afgesproken bedrag. De rest gaat naar PickThisUp (inclusief de kosten voor de verzekering). PickThisUp geeft per productcategorie een adviesprijs, maar de aanvrager bepaalt uiteindelijk zelf wat hij of zij ervoor wil betalen. In de praktijk wordt de prijs vooral bepaald door de omvang van het product en in wat mindere mate door de afstand. Kortgezegd: hoe meer hassle, hoe hoger het bedrag. Bijvoorbeeld wanneer er sprake is van een hoop gesjouw met een kast in de binnenstad Amsterdam.

Hoe ver is PickThisUp?

Startupfabriek UtrechtInc hielp Van der Zee en co. van idee naar MVP (Minimum Viable Product). Oftewel, van een Excel-sheet met postcodes en veel nabellen naar een inmiddels geautomatiseerde bèta-versie, waarbij praktisch alles via het platform loopt. Inmiddels zijn er ‘honderden’ actieve bestuurders die dagelijks enkele duizenden routes bedienen. De afgelopen maand liep ook het aantal buitenlandse bezorgingen op, vooral naar en vanuit België en Duitsland.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

PickThisUp is een van de 2 Nederlandse deelnemers in de race voor de Bright Energy Ideas Challenge van Shell (125.000 euro) en is geselecteerd voor de e-commerce-klas van Startupbootcamp.

Nog geld nodig?

Na een eerste periode gebootstrapped ondernemen pikte PichThisUp een jaar geleden een investering op bij een angel-investeerder. Voor een vervolgronde is de startup op zoek naar 180.000 euro.