Startup WijnWagentje.nl runt zichzelf

04/16/2014 - 18:58
Ondernemen vanuit je luie stoel. Het werkt voor Wicher van den Bosch (35) en Daan Degen (34) van startup WijnWagentje.nl. 

 

De website voor ‘bekende’ Italiaanse wijnen trekt sinds de lancering, drie maanden geleden, zo’n 1400 bezoekers per maand – goed voor een maandomzet van 2.500 euro (zo’n 60 dozen wijn). De oprichters doen daar nagenoeg niets voor.
Voor 2010 rekenen de ondernemers op een omzet van 75.000 euro. Volgend jaar moet dat groeien naar ongeveer 200.000 euro. Daan: “We zijn erg goed vindbaar op Google. We willen zien of de site organisch kan gaan groeien.”

 

Hobby

De ondernemers, die beiden parttime wonen en werken in Italië, zeggen hun ‘hobbyproject’ te runnen met een minimale investering in tijd en geld. Daan: “We hebben ieder 10.000 euro ingelegd. We runnen de winkel via onze iPhones naast ons gewone werk als freelancers.”
 

De ondernemers maken in Italië gebruik van twee wijnleveranciers - een kleine wijnboer en een grote verkooporganisatie. Daan: “We zijn nu op zoek naar een derde om witte wijn aan het aanbod toe te voegen.”
 

In Nederland heeft WijnWagentje een contract met een grote logistieke dienstverlener. Hun 'eenvoudige' website is gekoppeld aan het warehouse systeem. De logistieke partner verzorgt de opslag en verzending en stuurt af en toe een rapportje. De ondernemers kunnen de orders vanachter hun computer volgen. “Als de bodem bereikt is moeten we weer een pallet bestellen.” De distributeur verzorgt ook het vervoer vanuit Italië.

 

Supply chain
 

De ondernemers zeggen de door hen opgezette supply chain te kunnen opschalen zonder dat er een lening van een bank voor nodig is. “De omzet loopt inmiddels voor de kosten uit. We investeren alles in de opbouw van nieuwe voorraad en naderen het punt van break even.”
 

Toch is het niet helemaal ondernemen uit de losse pols. Daan: “We hebben alle partijen waarmee we zaken doen inzage moeten geven in ons businessplan om ze te overtuigen dat we serieus zijn.”
 

Rentenieren kunnen de ondernemers voorlopig nog niet. De winstmarges zijn relatief laag, net als de conversiegraad. Slechts 5 procent van de bezoekers plaats daadwerkelijk een order. Daan: “We hopen de conversiegraad te verhogen door het organiseren van tastings en gerichte advertenties.”

Alle artikelen uit de rubriek levensfasen op een rij.
 

Meer over Geen naam