Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Startup wil eventmarkt openbreken

Ieder jaar worden er duizenden, zoniet tienduizenden, zakelijke events georganiseerd. Een totaaloverzicht van al die events ontbrak. Startup Yeon hoopt de eventmarkt transparant te maken. "Ik heb het maximale risico genomen."

De eventmarkt is een zooitje. Alleen al in Nederland zijn er tienduizenden events per jaar. Een gids in dat woud ontbreekt. De website Yeon, die vandaag live gaat, moet de portal worden waar alle events in Nederland op gebundeld worden.

 

Geen bankfinanciering

Yeon ontstond uit een idee voor een website met lastminute event aanbiedingen”, zegt oprichter Tessa Smits. “Ik ging op zoek naar een portal waar alle events gebundeld werden, die bleek niet te bestaan.” Smits besloot zelf zo’n website te ontwikkelen.

 

Zoals voor iedere ondernemer begon dat ook voor haar met een businessplan en een gang naar de bank. Die was in eerste instantie weigerachtig. Smits wilde maatwerktechnologie voor haar website en dat heeft een stevige prijs. “Ik wilde geen compromismodel door met bestaande software aan de gang te gaan. De website en de technologie moesten passen bij het businessmodel.”

 

Pas met drie investeerders, haar eigen huis in onderpand én een borgstellingskrediet van de overheid wilde de bank meefinancieren. “Ik heb het maximale risico genomen en alles geïnvesteerd wat ik had. De investeerders financieren eenderde, de bank de rest.”

 

Groot succes

Eventorganisatoren zijn enthousiast over het initiatief. Nog voordat er een website was, stonden alle grote eventorganisaties onder contract. Dat gaf onverwachte problemen. Al tijdens de ontwikkeling van de website moest Smits een salesmanager inhuren. De afgelopen weken kwamen daar een stagiair en een uitzendkracht bij. Vandaag opent de website met 500 events op de kalender.

 

De verwachtingen zijn hooggespannen. Voor 2008 zet Smits in op 20.000 unieke bezoekers per maand. “We besteden een groot deel van ons budget aan online marketing – Google-ads, linkmanagement en affiliates – alleen dat moet al zo’n tienduizend bezoekers per maand trekken. In het begin verwacht ik kijkers, in 2009 moeten dat kopers worden” Voorzichtige schattingen gaan uit van één boeker per tweehonderd bezoekers.

 

Lastminute

Het businessidee begon bij lastminute aanbiedingen, die maken nu nog slechts een klein deel uit van de website. Volgens Smits is de laatboek korting vooral interessant voor ondernemers. “Voor veel van hen is het bezoeken van een event te duur.” Onverkochte plaatsen op een event worden bij de lastminute aanbieding ver onder de kostprijs aangeboden.

 

Kortingen kunnen oplopen van 50 tot 90 procent van de entreeprijs. De aanbieders bepalen zelf aan welk deel van het ledenbestand ze een uitnodiging willen sturen. Het is niet ondenkbaar dat ondernemers, voor veel organisatoren een nieuwe doelgroep, een streepje voor hebben.

 

Verdienmodel

Het plaatsen van events is gratis. Geld verdient de website uit boekingen. Voor iedere boeking ontvangt Yeon een percentage van de eventprijs. Ook aan informatieaanvragen door bezoekers wordt een bescheiden bedrag verdient. “Ons bezoek is gericht op zoek naar events. Een eventorganisator kan wel een advertentie plaatsen in een magazine, maar dat is toch veelal schieten met hagel. Wij bieden een totaaloverzicht.”

 

Buitenland

Uitbreiding naar het buitenland, al dan niet in een franchiseconstructie, lijkt een logische volgende stap. “Ik wil dat het liefst zo snel mogelijk. De eerste voorzichtige contacten over expansie naar Spanje zijn al gelegd.”