Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Appmaker beleeft bijna-doodervaring

Startup Mediabunker moest multinationals uitleggen wat het nut van een mobiele app is. Twee jaar later is het speelveld radicaal veranderd. “We zijn op tijd ingestapt. Nu doet niemand nog zaken met een paar studenten.” 

Edward Hölsken en Simon Windt, vrienden van elkaar sinds de Havo, hadden het vorig jaar nog zwaar. Zeer zwaar. Begin 2009 dachten de midden-twintigers samen een veelbelovend ondernemersavontuur aan te gaan. Vlak vóór een lange vakantie in Australië kwamen ze op het idee om een bureau voor de ontwikkeling van mobiele applicaties op te starten.

Want waarom niet? De marktentree van de immens populaire iPhone was immers alweer twee jaar achter de rug en allebei hadden ze tijdens hun studietijd ervaring opgedaan met het runnen van een eigen bedrijfje. Windt was afgestudeerd als informaticus en was bijna klaar met een aansluitende Master aan de Universiteit Leiden. Hölsken stond op het punt zijn economie-opleiding af te ronden. Toch ging het niet goed. Windt: “In ons jaar van oprichting hebben we heel veel acquisitie gedaan. Maar niemand wilde een app bij ons inkopen. De ene maand verdienden we een aardig studenteninkomen en de andere maanden helemaal niets. Begin 2010 besloten we om te stoppen als we tegen het einde van het jaar geen fatsoenlijke omzet konden draaien.”

Volgens de twee ondernemers waren er twee problemen. “Ten eerste was Mediabunker nog een nobody. Kwamen we op bezoek bij bijvoorbeeld BinckBank en die zeiden dat we te klein en dus te onbetrouwbaar waren. Verder moesten we vaak uitleggen waarom bedrijven sowieso een mobiele applicatie nodig zouden hebben.” Het waren onverwacht frustrerende en teleurstellende tijden. De consument had de appmarkt al volledig ormarmd, terwijl de corporate wereld schrijnend achterbleef. Dat de startup op eigen initiatief een succesvolle mobiele zoekapplicatie voor Marktplaats.nl ontwikkelde, deed daar in eerste instantie niets aan af. ‘Marktkraam’ werd in de App Store al snel tienduizenden malen in een maand gedownload, maar potentiële klanten raakten er onvoldoende van onder de indruk.

>> Lees ook: 38 apps voor ondernemers

Eerste klant en prijs

Een half jaar na de lancering van Marktkraam zou de app dan toch zijn waarde als visitekaartje bewijzen. Het Duitse Sennheiser werd begin 2010 de eerste grote klant van Hölsken en Windt. Waar Marktkraam in overzichtelijkheid en duidelijkheid uitblinkt, maakte Mediabunker voor de fabrikant in draadloze geluidsapparatuur ook een overzichtelijke een iPhone- en webapplicatie die vrije frequenties zoekt voor onder meer draadloze microfoons.

Een paar maanden later kwam de grote doorbraak voor de startup, toen het de Planet Android App Challenge won. “Die moesten we ook winnen, hadden we tegen elkaar gezegd. Toen we die prijs pakten, ging het allemaal ineens veel sneller. We kwamen in de landelijke krant en vervolgens nam de ene na de andere investeerder contact met ons op.” Acquisitie hoeft Hölsken, de commerciële man van Mediabunker, sindsdien veel minder agressief te doen. Klanten als de Playboy, de Politie Groningen en Bright Magazine sloten zich onder meer bij Sennheiser aan. Mediabunker wees zelfs Booking.com af, omdat het al een opdracht van de Nederlandse boekingssite EasytoBook.com had aangenomen.

Alle plots geïnteresseerde investeerders hadden dus gelijk. En omdat het aantal orders ineens zo snel toenam, stonden Hölsken en Windt ook voor hen open: er moest kapitaal bijkomen om developers te kunnen aantrekken. Maar de twee lieten zich naar eigen zeggen niet gek maken. “Er kwamen er hier veel op bezoek die iets te bijdehand waren met praatjes als ‘Je staat in de krant. Maar hoe moet het nu met jullie verder? Ik heb de luxepositie en het netwerk om jullie groot te maken.’” Wijs geworden door eerder te ondernemen, zochten Hölsken en Windt juist naar een geldschieter die rustig en doordacht zaken met hen wilde doen. Een partij die met kennis indruk maakt, in plaats van veel beloftes. De twee kozen voor het gelouterde Peak-IT N.V. “Even twijfelden we nog over een andere investeerder. Die wilde zelfs bij ons komen werken en de sales gaan doen. Maar dat wilden we toch niet. Wij hebben samen zo’n persoonlijke band, dat er vanuit ons geen behoefte is aan een derde man, maar een externe coach.”

>> Lees ook: 11 Android-apps voor ondernemers

Ambities

Samen met Peak-IT hebben de twee een businessplan opgesteld voor de komende jaren. Aan het eind van 2011 wil Mediabunker van een team van 7 naar minimaal 12 man zijn doorgegroeid. “Wat Peak-IT ons onder meer bijgebracht heeft, is dat we onze werkuren en de daaraan gekoppelde kosten beter moeten registeren. Daardoor schatten we nu beter in of we wel of niet over ons budget heen gaan.”

Uiteindelijk is het de bedoeling dat het bedrijf tot de top 10 van mobile development-bureaus in de Benelux gaat behoren. “Onze investeerder vindt dat ook realistisch”, reageert Hölsken, die Ice Mobile, aFrogleap, Sharewire, The Saints, Peperzaken en The Mobile Company als voorname concullega’s opsomt. Nu zowel ketens als kleinere ondernemingen een eigen app willen, zal er de komende jaren een shake-out gaan plaats vinden. Hölsken: “Dat gebeurt nu al. Grote bedrijven nemen niet meer genoegen met een onlangs begonnen studentenbedrijfje.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

>> Lees ook: Via app datingmarkt openbreken