Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De 12 gouden startup-regels van Mark Cuban (Shark Tank)

Shark Tanks Mark Cuban neemt nooit een blad voor de mond. Het was dan ook geen probleem om een boek te vullen met de visie van de succesvolle ondernemer, multi-investeerder en eigenaar van de Dallas Mavericks.

Dit zijn de 12 gouden regels voor startups uit How to Win at the Sport of Business:

1. Start alleen een bedrijf als je hart erin zit

Grote sommen geld of een uitstekend netwerk is niet voldoende voor een succesvol bedrijf als de oprichter niet met volledige overgave voor zijn bedrijf gaat.

2. Laat de exit geen obsessie worden

Uiteraard verkoopt iedere ondernemer een keer zijn bedrijf. Maar laat dat niet het enige uitgangspunt van je groeistrategie zijn.

3. Neem werknemers aan die bij je bedrijfscultuur passen

Stel een team van werknemers samen met diverse achtergronden, invalshoeken en meningen, maar zorg ervoor dat ze de bedrijfswaarden in acht nemen om het gezamenlijke doel te dienen.

4. Verkoop maakt alles goed

Eén van de grote lessen die Cuban zelf leerde als ondernemer was dat een onderneming – ongeacht managementissues – altijd kan opschalen wanneer het een publiek kan bereiken.

5. Besteed aandacht aan sleutelfiguren

Het vervullen van sleutelposities binnen je bedrijf is essentieel voor het succes van je bedrijf. Besteed aandacht om de best mogelijke mensen hiervoor te vinden, maar betaal nooit de hoofdprijs voor ze.

Mark Cuban6. Let op extraatjes

Prima dat Google goed eten, masseurs en scooters voor hun werknemers regelt. Maar jij bent (nog) geen Google. Let op de kleine extraatjes als je een bedrijf vanaf scratch opbouwt, want al die kleintjes vormen onderaan de streep toch een grote.

7. Gebruik een open kantoor

Stop je werknemers niet in cubicles en ga zelf niet in een apart kantoor zitten. Zorg voor open ruimtes, zodat je makkelijk bereikbaar bent voor je werknemers en je weet wat er op de werkvloer leeft.

8. Begrijpbare hard- en software

Je hoeft geen state-of-the-art technologie in huis te hebben om een succesvol bedrijf op te bouwen. Belangrijk is dat iedereen binnen je onderneming kan werken met de hard- en software. Laat op termijn de technologie wel meegroeien met je organisatie.

9. Houd een platte organisatie

Houd het middenkader zolang mogelijk buiten de deur, want wanneer managers aan managers rapporteren is je startup een verloren zaak.

10. Verspil geen geld aan swag

Het is prima om een aantal T-shirts te bestellen met het bedrijfslogo erop voor jou en je werknemers, maar denk niet dat andere mensen erop zitten te wachten. Houd het geld dan in je portemonnee en besteed het aan essentiële groeipunten.

11. Huur geen PR-bureau in

PR-bureaus publiceren vaak in de bekende media. Zorg ervoor dat je zelf je eigen bedrijf promoot, rechtstreeks bij de juiste journalisten. Want iedere journalist is op zoek naar the next best thing.

12. Keep it fun!

Het allerbelangrijkste is dat je werknemers plezier hebben in hun werk en trots zijn op dat ze meewerken om het bedrijf te laten groeien.

Bij MicroSolutions, het eerste bedrijf van Cuban, deelde de Amerikaan biljetten van 100 dollar uit aan verkoopmedewerkers die een recordmaand hadden of nam hij het team mee naar de lokale bar om Kamikaze-shotjes te drinken.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Via BusinessInsider

Beeld: Steve Jennings/Getty Images voor TechCrunch