Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe onze eerste klant ons bedrijf opstartte

Vanuit een vaste baan een eigen bedrijf beginnen, dat kan een balanceeract zijn. Dat weten ook ondernemers Laurens Boex (30) en Jasper van Orden (29). "Je wilt eerlijk zijn, maar wel pas op het moment dat je het zeker weet."

Het idee voor Rodesk, een online bureau dat websites en huisstijlen voor bedrijven maakt, sudderde al jaren. “We kwamen een keer per maand bij elkaar om een avond te brainstormen.” Laurens heeft een bedrijfseconomische achtergrond en werkte bij een internetbureau als account manager. Jasper, die aan de kunstacademie afstudeerde, werkte bij een ontwerpbureau. “Er is een hele strikte scheiding tussen ontwerp en internet, die twee willen we gebundeld aanbieden aan klanten.”

Pitch

Maar hoe kom je van ’borrelpraat’ tot een echt bedrijf? Vorig jaar zomer hoorde Laurens dat een kennis een bedrijf aan het oprichten was op het gebied van e-learing. Kriton, het bewuste bedrijf, schreef een pitch uit voor het ontwerpen van een identiteit en huisstijl. Laurens: “Ik grapte tegen hem, kun je ons niet meenemen in die pitch? Waarop die man onverwacht ‘ja’ zei.” Door open kaart te spelen kregen ze direct een vertrouwelijke relatie waarvan ze profiteerden.

Opeens hadden ze de mogelijkheid om een opdracht binnen te halen. Ze wisten vanuit hun werk wat de gangbare uurtarieven waren. Ook hadden ze beiden ervaring met het inschatten van projectkosten, zoals het inhuren van freelancers.”We zijn iets onder de marktprijs gaan zitten, maar ook niet teveel, dat zou een verkeerd precedent scheppen.”

Champagne

Op een avond gaven ze in Driebergen hun eerste presentatie. “We hebben toen heel eerlijk tegen ze gezegd dat we de opdracht in de avonduren moesten gaan doen, maar dat we ons de volgende dag zouden inschrijven bij de KvK.” Hun eerlijke opstelling raakte de juiste snaar. Een paar weken later hoorden ze dat de opdracht binnen was. Ze voegden de daad bij het woord en schreven zich in als VOF. “Dat was een champagnemoment.”

Door open kaart te spelen bij hun eerste klant over hun verdere plannen, kregen ze een vertrouwelijke relatie waarvan ze profiteerden. “We kregen allerlei tips met betrekking tot ondernemen en andere dingen die we moesten regelen en we zelf niet aan dachten.” Ook kwamen ze te weten tijdens een van de gesprekken bij de koffieautomaat dat er aan die bewuste pitch een aantal bekende internet – en reclamebureaus mee hadden gedaan. “Toen wisten we het zeker, dat we er mee moesten doorzetten.”

Ze besloten om in hun netwerk rond te bellen om te kijken of ze nog meer opdrachten binnen konden halen. “We deden dat bij partijen die nog geen zaken hadden gedaan met onze werkgevers, we wilden alles onder de radar houden.” Er bleken meer opdrachtgevers te zijn. Toen de eerste concrete toezeggingen binnen waren, besloten ze in november hun baan op te zeggen. “We wilden eerlijk en open tegen onze werkgevers zijn, maar wel pas op het moment dat je het zeker weet dat je ermee doorzet.”

Concurrentiebeding

Voor Laurens was het nog lastig om een goed moment te kiezen. “Het was enorm druk, en om te e-mailen naar mijn baas, met de vraag of ik hem over een kon week spreken, omdat het belangrijk was, dat was ook weer raar.” Omdat zijn baas soms ‘s ochtends heel vroeg begon, speelde hij daarop in. “Ik e-mailde hem met de vraag of we de volgende dag even konden spreken. “

Een nacht lastig slapen zat Laurens tegenover zijn werkgever. Toen hij hem vertelde dat hij voor zichzelf begon, stak zijn baas gelijk de hand uit en feliciteerde hem .”Als iemand zelf ondernemer is, is dat heel logisch natuurlijk, maar op dat moment was ik zenuwachtig, je verwacht het ergste, zoals gezeur over het concurrentiebeding bijvoorbeeld.”

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Klantenkring

In januari van dit jaar gingen ze officieel van start. Ze richten zich komende het jaar op het verder opbouwen van een klantenkring. “We mikken op het MKB-plus segment, de bedrijven die wel een serieuze huisstijl en online invulling zoeken, maar niet het geld hebben om alle diensten apart in te kopen.” Als alles goed gaat, hopen ze dit jaar misschien wel dertig opdrachten te doen. Die aanbestedingen variëren van 10.000 euro tot 20.000 euro. “Het voordeel is dat we geen voorfinancieringskosten hebben.”

Een eerste cruciale stap is dus gezet. De ondernemers focussen zich in eerste instantie op Rotterdam, maar willen in de toekomst hun bureau uitbreiden naar misschien tien man. Ze willen dan in andere steden creatieve teams opzetten. “Dromen moet je hebben, soms realiseer je ze sneller dan je denkt.”