Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

iLost koopt concurrent

iLost, de zoekmachine voor verloren en gevonden voorwerpen, heeft de websites DoorMijGevonden.nl en DoorMijVerloren.nl overgenomen. Daarmee krijgt het de gemeenten Hilversum en Naarden binnen als klant, plus de gebruikers van de concurrerende sites.

iLost, vorig jaar nog Startup van de Week, richt zich met zijn dienst op instellingen en organisaties als een verlengstuk van de balie gevonden voorwerpen. Oprichtster Hanneke Stegweg claimt na de overname van DoorMij, het bedrijf achter de websites  DoorMijGevonden/Verloren, de grootste verloren voorwerpen-website van Nederland te zijn geworden. ‘We hebben samen 30.000 geregistreerde gebruikers en vullen elkaar mooi aan: DoorMij heeft vooral consumenten als gebruikers, wij bedienen ook bedrijven. Dit is een one player market: uiteindelijk moet de consument naar één plek toegaan als hij iets kwijt is of gevonden heeft. Dat bekende merk willen wij medio volgend jaar in Nederland zijn.’

Zelf had iLost al gemeente Ermelo als klant, maar het verzorgt ook de gevondenvoorwerpenbalie van bedrijven als V&D, FC Arsenal, Walibi en Van der Valk Hotels. ‘Er zitten nog grote gemeenten in de pijplijn, en Walibi’s in het buitenland hebben ook interesse getoond. Verder hebben we bijna een contract met een vervoerder. Nee, dat is nog niet de NS, maar wel een eerste mooie stap in die wereld.’

Stegweg geeft desgevraagd wel toe dat de site Verlorenofgevonden.nl, die al een reeks gemeenten als klant heeft, een grote concurrent blijft. Dankzij de overname van de bescheiden concurrent neemt het marktaandeel van iLost wel significant toe en zullen steeds meer mensen iLost weten te vinden als ze iets zijn verloren of hebben gevonden.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Sinds de oprichting in 2006 zijn al circa 45.000 meldingen geplaatst bij DoorMijVerloren. Oprichter Jeroen Cornelissen stond voor de keuze om flink te investeren om zijn platform helemaal up to date te krijgen, of samenwerking zoeken met een partner. Het werd dus een verkoop. ‘Het gaat er uiteindelijk om dat de vinder en rechtmatige eigenaar met elkaar in contact komen. Ik denk dat iLost hard op weg is daarin de standaard te bepalen.’

Al heeft Stegweg geen tonnen betaald voor DoorMij, ze pitcht alweer druk voor een vervolginvestering. ‘De volgende 500.000 euro voor de internationale groei. Daarover ben ik deze maand gesprekken met investeerders begonnen, ik hoop dat dat eind dit jaar tot resultaat leidt.’ Eerder deze week kwam iLost nog bij de top drie terecht van de startupwedstrijd Get in the Ring, uitgeschreven door het Erasmus Centre for Entrepeneurship. ‘We hebben niet gewonnen, maar we hebben er best veel interesse door gekregen bij investeerders.’