Infotron en Togather

16 apr 2014 - 18:22
De Sproutredactie bericht wekelijks over startups, die in de publiciteit kwamen of zelf opgemerkt zijn. De selectie van week 6: Infotron en Togather.

Hoofdafbeelding is een visualisatie van Togather.

 

Infotron

TU Delft-promovendus Feliënne Hermans heeft software ontwikkeld, waarmee je kan nagaan of er fouten ontstaan in je Excel-sheet. Ze is met haar bedrijf Infotron sinds kort de markt op.

Foto is van Annelies te Selle Hoe ontstond het idee voor Infotron? "Voor mijn promotie aan de TU Delft doe ik onderzoek naar het gebruik van Excel in het bedrijfsleven en hoe dat verbeterd kan worden. Toen de reacties van onze eerste testers bij Robeco erg positief bleken, heb ik samen met mijn promotor en copromotor besloten om het idee in de markt te gaan zetten met Infotron." Hoe uniek is de dienst? "Wij meten hoe groot de kans is dat er fouten gaan optreden in Excelsheets. Er zijn andere programma's die Excelsheets ook op fouten controleren, maar wij zijn op twee punten uniek. Ten eerste zoeken we niet naar fouten, maar naar cellen met een verhoogd foutrisico. Denk aan een hele ingewikkelde formule. Die kan best kloppen, maar stel je voor dat je hem na een paar maanden wilt aanpassen. Dat is moeilijk, duurt lang, en de kans is groot idat er juist dan een fout gemaakt wordt. Zulke formules worden door ons als risicovol aangemerkt. In zekere zin sporen we fouten op voordat ze er al zijn. Ten tweede hebben we een unieke visualisatie die laat zien hoe je spreadsheet is opgebouwd. We tonen in feite hoe de tabbladen met elkaar en met andere bronnen verbonden zijn. Dit geeft veel inzicht in de kwaliteit." Hoe is deze intelligente dienst bekostigd? “De eerste versie van de software, Breviz genaamd, heb ik ontwikkeld tijdens mijn promotie, waardoor de TU me dus bij stond en de feitelijke eigenaar was. Inmiddels heeft het de software overgedragen aan Infotron. De doorontwikkeling wordt nu bekostigd met inkomsten van klanten.” Wat voor verdienmodellen wil je hanteren? "Uiteindelijk willen we vooral subscriptions op onze online spreadsheetscanner gaan verkopen. Nu verdienen we nog veel geld aan opdrachten waarin wij spreadsheets voor klanten controleren. Dit zullen we wel blijven doen, maar de focus ligt voor de toekomst wel op de software." Wat zijn je targets voor eind 2012? We willen dit jaar tweehonderdduizend euro omzetten, waarvan de helft uren en de helft software. Dat betekent dus dat we 250 pakketten moeten verkopen, want een online subscription of licentie kost 399 euro per gebruiker.

Togather

Derek Baffoe (23) en Michiel Coops (28) staan op het punt een app te lanceren, waarmee mensen hun interesses kunnen verzamelen en delen. "We mikken over een jaar op 45.000 gebruikers", vertelt Coops (foto rechts), ruim een jaar geleden afgestudeerd in Economie en Informatierecht. Een app die interesses realtime verzamelt en deelt, hebben we eerder gezien. Waarom komt deze als geroepen? "Met Togather krijg je een app die niet alleen de mogelijkheid biedt om heel eenvoudig je producten en je wensen te delen. Je wordt intussen ook met je smartphone op de hoogte gehouden van alle laatste trends bij je vrienden. Een belangrijke gebruiksfunctie van de app is daarnaast de implementatie van augmented reality. Hierdoor krijg je een real life beeld middels je camera waardoor je ziet waar je vrienden winkelen. Ook wijs ik graag op het open id-inloggen, dat via je Facebookaccount kan en je vrienden automatisch synchroniseert. Hoe kwam je op het idee? "Derek (studeert Economie aan de VU, red.) kwam op het idee, nadat hij een ketting had gekocht voor zijn vriendin. Zijn vriendin leek ontevreden met de ketting, want ze ruilde het cadeau in voor een armband. Dus ontstond het idee om interesses en wensen van elkaar inzichtelijk te maken. Hierdoor kan je met verjaardagen in elk geval geen flater slaan. Maar met alleen het 'verjaardagscadeau-probleem' op te lossen kom je niet ver. Bovendien zitten er meer voordelen aan het delen van interesses onderling. Winkelen in zijn algemeenheid lijkt het beloningsmoment van het kapitalisme te zijn. Wij vinden het raar dat er nog weinig op technologisch vlak met dit moment wordt gedaan. Daarom hebben we bij Togather tevens augmented reality geïmplementeerd. Camera aan en ontvang direct advies en inspiratie van anderen over nieuwe producten." Wat is je verdienmodel? "Het verdienmodel lijkt op dat van Groupon, maar dan met minder marge. Het nadeel aan Groupon is echter het gebrek aan toename van de winst voor de klant. Zijn omzet stijgt wel, maar de winst niet, omdat Groupon een groot deel van je marge wegkaapt. Togather biedt zowel voor webshops als lokale retailers narrow targeted Company Deals, à la Groupon, maar dan voor een vaste lage prijs vanaf € 10. Bij webshops zal in de toekomst nog een commissie worden gevraagd via affiliate marketing. De gedachte achter het verdienmodel is dat Togather-gebruikers indirect adverteren ten gunste van de winkelier. De Company Deal kan worden gegoten in de vorm van een voorstel naar de gebruiker toe, met 30% korting op Y wanneer je X aan je wish list toevoegt. Participeren in de Company Deal levert vervolgens daardoor niet alleen meer klanten op, maar ook extra exposure. Winkeliers kunnen zich bijvoorbeeld richten op early adaptors. Early adaptors zorgen ervoor dat het product van de winkelier de grote massa bereikt. Ook moeten er op de website advertenties komen, die net als Company Deals targeted zijn. We achten het van groot belang het imago van Togather hoog te houden. Het is niet de bedoeling dat Togather een lukraak advertentieplatform wordt, de focus ligt op de gebruiker en om zijn wensen." Hebben jullie de financiering rond? "We zijn de back-end, waar we vorig jaar mee zijn begonnen, langzaam aan het afronden. De ontwikkeling daarvan is gefinancierd uit eigen middelen. Maar we zijn momenteel hard op zoek naar investeerders aangezien we het gevoel hebben dat Togather zo snel mogelijk online moet gaan. We zijn daardoor opzoek naar een investering van minimaal 150.000 euro." Hoeveel gebruikers wil je op korte termijn aantrekken? "Als we binnen afzienbare tijd live gaan, namelijk in het tweede kwartaal van 2012, schatten we dat we circa 45000 gebruikers hebben aan het begin van 2013." Intussen het platform verbeteren? "Hoofdzakelijk zullen de ontwikkelplannen zich focussen op de integratie van Togather met Facebook. De Timeline van Facebook biedt veel potentie. In Nederland doet 72 procent van de bevolking aan social media gebruikers. Daardoor is NL een goede test-markt. Daarna gaan we ons richten op buitenlandse partijen, de VS lijkt hiervoor het meest geschikt."

Zie meer gedateerde portretten van startups

Bezoek de pagina Startup voor reeds goed presterende of innovatieve startups.

Wil je je startup kenbaar maken? Stuur een mail naar bas@sprout.nl, voorzien van contactinfo en mogelijk nemen we contact met je op.

Weekoverzichten uit 2012:

Week 5: Blitsen, Veilingverhuur en CodeAcademy

Week 3: Paypool en Bonnevoy

Week 2: Flirtsmart en Zapaday

Week 1: Smartspotter en Autotreffer

Weekoverzichten uit 2011:

Week 51: Startupbootcamp, Remotely.tv en Petvision

Week 49: Gidsy en WappZapp

Week 48: Buitengewone Varkens, Share a Bite en Entertainment.nl