Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Sociaal netwerk zet personalia om in inkomsten

Een nieuw sociaal netwerk wil gebruikers geld laten verdienen met de persoonlijke informatie die zij plaatsen. Via 'nanobetalingen' hoopt Mycube mensen aan te sporen meer content te maken.

In samenwerking met NUzakelijk

MyCube, een idee van de Zweedse ondernemer Johan Staël von Holstein, wordt binnenkort gelanceerd. Daarna is het voor de gebruiker mogelijk kleine bedragen te vragen voor content als afbeeldingen, video’s en geschreven artikelen. Ook is het mogelijk advertenties te laten zien in plaats van geld te vragen voor persoonlijke informatie.

Volgens de ondernemer moet MyCube het gevoel van Facebook evenaren. Staël von Holstein voorziet verschillende toepassingen van de dienst. Waar de één het gebruikt als sociaal netwerk, kan de ander het gebruiken als een digitale uitgeverij. De Zweed noemt het tegenover business-website FastCompany zelf een “digital life management tool”.

Privacy

De startup zou een uitkomst bieden voor gebruikers die bang zijn dat hun persoonlijke gegevens gebruikt worden door het bedrijf zelf of derden. MyCube zou, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Facebook, deze informatie niet gebruiken voor advertentiedoeleinden. MyCube verdient namelijk geld door dertig procent van alle betalingen via de site te innen. De gebruiker heeft recht op de rest.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Denktank

Staël von Holstein ziet MyCube niet alleen als een bedrijf. Ook wil hij door de startup meer bewustzijn creëren over privacy, eigendom en toezicht op het internet. Om dit door te zetten nodigt de ondernemer jonge techneuten en bloggers uit voor zijn denktank, ‘The Digital Life Academy’. Deze zomer volgen zij een stage bij MyCube.