Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Social media bonanza

Zeg je startup, dan zeg je social media. Althans, dat zou je bijna kunnen concluderen uit de wekelijkse pitches van starters bij Sprout. Een paar drongen door tot de finale van de Startup van het Jaar.

Apostle

Koen Jordaans is een van de genomineerden voor de titel Sprout Startup van het Jaar met Apostle. Hij is er niet op uit om Facebok te verslaan, maar een van de partijen die slimme tools biedt om meer uit Facebook te halen: in dit geval de software die kan helpen om medewerkers van een onderneming verantwoord social media te laten gebruiken onder de eigen bedrijfsvlag. Apostle richt zich op mkb-bedrijven en werkt samen met Océ (pardon: Canon) om zijn software internationaal uit te rollen. Namens Sprout stelde investeerder Michael Lucassen ( TIIN Capital) vast, dat het nogal druk is in de markt waarin Apostle opereert. Waarin onderscheidt het zich van al die andere social mediatools?

Speakap

Speakap heeft op het oog grotere ambities dan Apostle: het zet zelf een Facebookconcurrent neer. Of liever gezegd: een Yammerconcurrent, want het werkt aan een sociaal platform gericht op bedrijven, dat kennis delen en samenwerken binnen organisaties versoepelt, in social media stijl. Dergelijke enterprise social networking wordt ook door andere grote Amerikanen aangeboden, maar met 1,7 miljoen aan kapitaal op zak stropen Patrick van der Mijl en Erwin van der Vlist de mouwen op. Huis-vc bij Sprout, Thijs Gitmans, ziet dat ze nogal wat huiswerk te doen hebben, maar wat er staat, ziet er goed uit. 

… en de rest


STEM HIER OP JE FAVORIET!

Tegenover beide genomineerde partijen – Sprout lette daarbij op het team, de investeerders en adviseurs rond de startups, op de vorderingen die de startups al hebben gemaakt en het oordeel van onze huis-recensenten – stonden het afgelopen jaar een reeks andere pitchers die vol inzetten op de mogelijkheden van social media:

Fanrise: een spin-off van Facebookspecialist Yes2web, die marketeers meer inzicht geeft in de resultaten van hun acties op Facebook: welke conversie leveren de bestede relame-euro’s nu precies op? Een halve ton staken informals in Fanrise, dat inmiddels 1500 gebruikers telt. Onze investeerder Michael Lucassen (TIIN Capital) zag de afhankelijkheid van Facebook op termijn als risico.

Innerteams: een sociaal netwerk dat binnen organisaties draait, en dat zich onderscheidt door ook de goede oude telefoon in te zetten om kennis te delen. Er lijkt goed nagedacht over hoe je de medewerkers actief betrekt bij social media, want dat spreekt natuurlijk  niet vanzelf. Herman Hintzen van Henq Invest reageert afwachtend: hij is benieuwd of het Innerteams lukt in de behoeften te voorzien.

Mr. Watson: een zakelijke netwerksite die op één cruciaal punt van LinkedIn verschilt: de actieve leden zijn niet op zoek naar een andere werkgever, maar willen juist netwerken namens hun eigen bedrijf. Inmiddels hebben Fabian van den Berg en Bart van der Zande een interessante doelgroep gevonden: huurders van bedrijfsverzamelgebouwen. Sprout-reviewer  Alexander Ribbink was niet gerust op het businessmodel, dat deels draaide rond advertentie-inkomsten.

Magnet.me: duikt in de recruitmentmarkt die dankzij social media helemaal op zijn kop staat. Ook hier weer draait het om een LinkedIn-variant die veel meer focus heeft: Magnet.me wil afstudeerders en potentiële werkgevers met elkaar laten netwerken. Inmiddels hebben zich honderden (vaak betalende) werkgevers als klant gemeld, heeft Magnet.me zijn team uitgebreid tot 15 man en voegde het het hbo toe aan zijn aanbod. Alexander Ribbink over de pitch:  ‘Mooi concept, mooie klanten, maar hoe gaan ze geld verdienen?’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Stem!

Bekijk de lijst en breng je stem uit. 

Realtime tussenstand:

[VOTELIST GROUP=”Startup van het Jaar”]