Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Startup zoekt heil in betaalde content

De bereidheid om te betalen voor online content is niet groot. eReaders Groep trekt echter de stoute schoenen aan. "We verwachten binnen twee à drie jaar twee miljoen euro per jaar om te zetten."

eReaders Groep, opgericht in 2009, is een nog relatief onbekend bedrijf in medialand. Zijn platform, eLinea.nl, dat twee weken geleden geopend is voor het grote publiek, heeft nu al meer naamsbekendheid weten te verwerven. Niet gek overigens: eLinea is namelijk een contentaggregator die titels van uitgevers met een nieuw digitaal businessmodel weer extra leven moet inblazen.

Bekende tijdschriften en kranten, zoals als het NRC Handelsblad, de Elsevier, Opzij, het Dagblad De Pers en Vrij Nederland hebben zich voor het platform van de eReaders Groep aangemeld. Een gezond businessmodel voor een industrie die eerder werd gebrandmerkt als een ‘dode boom’? eReaders Groep zegt van wel. Van de betaalde content gaat 70 procent van de opbrengsten naar de uitgever en 30 procent naar eLinea. 

Er zijn al veel aggregators op de markt. eReaders Groep zegt zich toch van de concurrentie te kunnen onderscheiden. De aggregator laat gebruikers niet alleen hun eigen feed samenstellen op basis van het medium, maar ook op basis van auteurs, cartoonisten of rubrieken. Verder kunnen ze ook reageren op artikelen, deze waarderen, doorsturen naar vrienden en artikelen markeren en bewaren in een persoonlijk archief. De feeds zijn beschikbaar op vast en mobiel internet, met de verwachting dat lezers steeds meer voor consumptie via tablets en e-readers zullen kiezen. eLinea zegt uitgevers over de streep te willen trekken door ze zelf de prijzen van hun artikelkanalen bepalen. Die liggen tussen € 0,10 en € 5,99 per maand.

Ruud Koornstra

Michel Suijkerbuijk is één van de twee roergangers achter de eReaders Groep. Het is niet zijn eerste onderneming. Tussen 1992 en 2008 was hij al directeur en mede-eigenaar van BECO Group, een onder zijn leiding snel gegroeid adviesbureau dat bedrijven adviseert bij de ontwikkeling van duurzame projecten. Drie jaar geleden besloot hij zijn aandeel in het adviesbureau te verkopen om met het verdiende geld weer nieuwe ondernemingsavonturen te kunnen starten. Dit doet Suijkerbuijk vanuit zijn eigen investeringsfirma DUROMAC waarmee hij bedrijven en projecten wil helpen opzetten die zowel het milieu, de maatschappij als de economie ten goede komen.

Suijkerbuijk: “Toen ik mijn aandeel in BECO verkocht, was het eerst mijn bedoeling om vanuit DUROMAC op afstand in startups te investeren.”  Een gesprek met Tendris-oprichter Ruud Koornstra bracht hem op een ander spoor: “Ruud vertelde me dat hij aanvankelijk ook op afstand in andere bedrijven investeerde, maar dat hij daar persoonlijk niet veel voldoening uit haalde. Ruud had zelf veel ideeën en vond het eigenlijk veel leuker om die eigen ideeën samen met anderen te verwezenlijken en tot een succes te maken. Daar herkende ik me volledig in. Ook ik zie regelmatig ondernemingskansen waar ik sterk in geloof, en ook voor mij is niets mooier dan die zelf gespotte kansen te verzilveren in samenwerking met andere mensen waar je een klik mee hebt.”

Gefascineerd

Met name ondernemingskansen op vlak van e-reading hadden zijn aandacht. In de laatste jaren bij BECO Group leidde Suijkerbuijk projecten die de CO2-voetafdrukken van uitgeverijen onderzochten. “Het bleek dat de CO2-voetafdruk van uitgeverijen relatief ongunstig was, grotendeels door de energie-intensieve productie van papier. Ik raakte gefascineerd door de oplossingen die hiervoor ontstonden door de komst van mobiele sites, e-readers en tablets. Niet alleen omdat de sector daardoor duurzamer wordt, maar ook zakelijk meer perspectief biedt.”

Hij ging twee jaar geleden ‘op zoek naar business mogelijkheden’ om zijn fascinatie te voeden. “Ik kwam al snel terecht op ebookreaders.nl, destijds ongeveer de enige relevante nieuwssite en informatieportaal over e-readers en e-books. Deze site werd bijgehouden door ene Wiebe de Jager.” De Jager was niet zomaar een blogger: Suijkerbuijk had de directeur van academische boekenuitgeverij Eburon in het vizier gekregen. Hij belde hem op, maakte een afspraak en kwam er achter dat De Jager dezelfde fascinatie voor e-reading en digitaal uitgeven had. Als bedrijfseconoom met innovatiemanagement-specialisatie vermoedde De Jager al vroegtijdig dat de uitgeverijsector volledig op zijn kop gezet zou gaan worden door de e-reading ontwikkelingen. Met ebookreaders.nl wilde De Jager met weinig tijdsinspanning toch uitstekend kunnen volgen hoe die ontwikkelingen zich voltrekken, om er dan met zijn uitgeverij goed op in te kunnen spelen. Suijkerbuijk: “Voor hem was die site een uit de hand gelopen hobby. Steeds vaker werd hij gebeld door consumenten en journalisten die meer informatie over ereaders wilden hebben, terwijl hij eigenlijk maar één dag in de week met de site bezig wilde zijn.”

Suijkerbuijk had zijn businesspartner in De Jager gevonden. “We besloten samen tot de oprichting van de eReaders Groep, dat zich helemaal richt op de markt van digitaal lezen.” In eerste instantie was eReaders.nl, het oude ebookreaders, het enige bedrijfsonderdeel. Hun fascinatie voor digitale publicatieplatformen brachten Suijkerbuijk en De Jager echter al snel ook tot het idee om eLinea te ontwikkelen. Suijkerbuijk: “Het was duidelijk dat de uitgeverijwereld een nieuw businessmodel nodig had. Wij zagen de oplossing in de oprichting van een attractief platform waar het aanbod van meerdere aanbieders samen komt, omdat andere succesformules op het internet precies op hetzelfde model gebaseerd zijn”, wijst hij onder meer op iTunes. “Daar willen mensen voor muziek betalen, ondanks dat er soortgelijk aanbod is dat gratis is.” De twee lieten onderzoek doen naar hun stelling en kregen de bevestiging van de respondenten. Suijkerbuijk: “Ja, lezers zijn bereid om te betalen, mits het om kwaliteitscontent gaat en het platform zeer gebruiksvriendelijk is met een groot betaalgemak.”

‘Consumenten zijn bereid te betalen’

De nog jonge eReaders Groep wist de uitgevers te overtuigen om in het initiatief te stappen, mede omdat de roep in de branche om een gezond businessmodel steeds luider wordt. Waar het Stimuleringsfonds voor de Pers het vooronderzoek financierde met 55.000 euro subsidie, werd vervolgens het tot nog toe 750.000 euro kostende eLinea volledig uit de zakken van de eReaders Groep opgebouwd. Ondanks de fragiele markt waar eReaders Groep zich op begeeft en het feit dat gebruikers elke maand in staat zijn om hun abonnement te stoppen, zijn de verwachtingen hooggespannen. eLinea mikt op meer dan 1 miljoen lezers voor 2015. De omzet zal sterk afhangen van de groei van het aantal betalende lezers en het gemiddelde bedrag dat abonnees per maand besteden. Voor de Nederlandse markt wil Suikerbuijk binnen 2 à 3 jaar op een bruto-omzet van 7 miljoen euro per jaar zitten en een netto-omzet van ongeveer 2 miljoen euro per jaar. In de loop van 2012 verwacht hij break-even te draaien.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Ook heeft eReaders Groep er veel vertrouwen in, nu er na een bètafase verschillende onderdelen van eLinea geperfectioneerd zijn. Zo wordt de content anders aangeboden, dan aanvankelijk de bedoeling was. De focus lag begin vorig jaar nog op het downloaden van artikelen in een PDF-bestand of een ePubbestand. Dat is dus verandert. Ook heeft eLinea de betaalmethode simpel gehouden, om het concept zo laagdrempelig mogelijk te houden. Vooralsnog is wel alleen maandelijks afrekenen mogelijk, maar eReaders Groep wil naar een model waarbij gebruikers per artikel kunnen afrekenen.

Internationale ambities

Suijkerbuijk: “We zijn eLinea inmiddels ook internationaal aan het uitrollen. Nog vóór deze zomer verwachten we de Vlaamse markt te betreden. Ook zijn we bezig met de voorbereiding van de lancering van twee Engelstalige eLinea-platforms, één voor de Britse markt en één voor de Europese markt. ” De ondernemer ziet 2011 als het jaar van de opstart van eLinea, waarin de groei in lezersaantallen nog niet spectaculair zal zijn maar wel de basis daarvoor wordt gelegd. “Gebruikmakend van de feedback van de eerste 600 gebruikers van dit moment, kunnen we het platform nu gemakkelijk verder perfectioneren. Daarnaast werken we hard aan uitbreiding van het aanbod van kwaliteitscontent: bij de lancering hadden we 50 artikelkanalen; we verwachten binnen 6 maanden op 100 artikelkanalen te kunnen zitten.” Mogelijk wordt ook vanaf het najaar geëxperimenteerd met een advertentiemodel. “2012 wordt het jaar van de groeiversnelling”, kijkt Suijkerbuijk vooruit. “Het zal allemaal wel heel spannend worden. Maar dat maakt dit ondernemersavontuur ook mooi.”