Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Startups, pas op voor bevriende investeerders

De kans op een succesvolle startup daalt als investeerders te veel op elkaar lijken en aan 'groupthink' doen, waarschuwen onderzoekers van Harvard.

Venture capital-investeerders (vc’s) hebben de neiging om samen te klitten met ex-studiegenoten of collega’s met dezelfde etnische achtergrond. Dat blijkt in een aantal gevallen slecht uit te pakken voor hun gezamenlijke investeringen: zo daalt de kans op succes met 17 procent wanneer twee co-investeerders eerder bij hetzelfde bedrijf hebben gewerkt.

Bij startups die twee ex-studiegenoten als investeerder aan boord hebben daalt de kans op succes zelfs met 19 procent. Bij investeerders met dezelfde etnische achtergrond bedraagt de daling 20 procent. 

Uitdagen

‘Vooral in de vroegste fase van een bedrijf heb je mensen nodig die elkaar uitdagen,’ zegt Paul Gompers, co-auteur van het onderzoek ‘The cost of friendship‘. Gompers onderzocht met twee collega’s gedurende 6 jaar 3510 vc’s en de 12.577 investeringen die zij deden in de periode 1973-2003. Een succesvolle startup werd door Gompers en zijn twee collega-onderzoekers overigens gedefinieerd als een die uiteindelijk een beursgang maakte.

Helaas voor startups is de kans dat ex-studiegenoten samen in een deal stappen 34,4 procent groter dan wanneer zij niet op dezelfde universiteit hebben gestudeerd en gefeest. Dezelfde etnische achtergrond verhoogt die kans met bijna 40 procent.

Beslissingen

Het vermoeden rees dat het co-investeerders lukt om elkaar op basis van vriendschap relatief slechte deals in de schoenen te schuiven, maar die aanname bleek onterecht; het gebrek aan succes volgt volgens de onderzoekers op de beslissingen die ná een investering worden genomen. 

En dat zit zo: vc’s zijn, vooral in de eerste fase van een startup, behalve geldverstrekker bijvoorbeeld ook intensief betrokken bij het aannemen en ontslaan van een ceo en de strategie van de ontluikende onderneming. Vooral in die fase leiden like minded-vc’s tot slechtere resultaten, omdat ze inefficiënte of slechte keuzes maken.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Groupthink

En dat komt weer door het psychologische verschijnsel ‘groupthink’, waarbij mensen in eenzelfde groep de neiging hebben om vooral elkaars standpunten te echoën in plaats van meningen van buitenstaanders mee te wegen.

Een diverse groep vc’s is van kritiek belang voor een startup, benadrukt Gompers. ‘Neem twee mensen die bij Google hebben gewerkt, die samen naar Harvard gingen en die Indiaas-Amerikaans zijn. Die bekijken zaken waarschijnlijk op een heel vergelijkbare manier en zullen elkaar niet zo snel tegenspreken. Maar in de vroege fase van een bedrijf wil je mensen om de tafel die elkaar uitdagen.’