Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Waarom Larry Page en Sergey Brin hun startup niet verkochten

Ga niet in zee met bedrijven die niet echt geïnteresseerd zijn in de visie achter je startup en die vooral zoeken naar korte termijnwinst. Dat is de boodschap van Google-oprichter Larry Page in gesprek met een de bekende investeerder Vinod Khosla. 

Omdat het project te veel tijd kostte naast hun studie zetten Larry Page en mede-oprichter Sergey Brin in 1999 hun zoekalgoritme PageRank – voorloper van Google – te koop en klopten aan bij zoekbedrijven als Infoseek, Lycos en Excite.

Die laatste had de meeste interesse, zegt Brin. Maar de interesse van Excite voor de vier masterstudenten hield uiteindelijk toch niet over. Brin en Page schreven hen een email waarin stond: ’We willen ons bedrijf niet echt verkopen, maar voor 1,6 miljoen dollar heb je een deal’.

Volgens investeerder Vinod Khosla (oprichter van Khosla Ventures) kreeg hij de waarde van de deal omlaag naar 350.000 dollar, maar lukte het hem niet om het management van Excite te overtuigen van de waarde van PageRank. 

’Maar ik ben blij dat ze jullie niet hebben overgenomen, want dan had de wereld er nu heel anders uitgezien’, zegt Khosla. ’Dan hadden ze [Page en Brin, red.] hun visie niet kunnen uitvoeren en de wereld hebben kunnen veranderen op de manier waarop ze dat uiteindelijk gedaan hebben.’ 

Niet geïnteresseerd

Het geld was niet de reden dat Google toen is verkocht, zegt Page, ook al kregen de vier burritos-etende studenten een redelijk bedrag in het vooruitzicht. ’We hebben toen met al die zoekbedrijven gesproken, maar ze waren gewoon niet geïnteresseerd in wat we aan het doen waren.’

Volgens Page wilden die bedrijven Google wel kopen, maar alleen als de oprichters ook meekwamen. ’Maar waarom zouden we bij een bedrijf gaan werken dat niet in ’search’ gelooft? Ik wilde echt wat voor elkaar krijgen op dat gebied, en het zag er niet naar uit dat dit ging gebeuren in deze bedrijven.’ 

Dat is het verschil tussen bedrijven die alleen op korte termijn denken, constateert Khosla, in tegenstelling tot bedrijven met een ’long term view’.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Visie

En dat is nog steeds een probleem bij veel mensen, zegt Page, die erop wijst dat de gemiddelde zittingsduur van een ceo ongeveer 4 jaar is, veel te kort om een langetermijnvisie uit te kunnen voeren. 

’Het is goed om een zekere mate van druk te hebben om te kunnen presteren, maar de horizon van 4 jaar die de meeste leiders maakt het moeilijk om grote problemen op te kunnen lossen. Het is redelijk makkelijk als je daar 20 jaar voor hebt.’