Wanneer is 'Lean Startup' van nut?

woensdag, april 16, 2014 - 18:13
Steven Lips is vurig aanhanger van de lean startup school van Silicon Valley-icoon Eric Reis. Al enige tijd stelt hij het businessplan van zijn startup Plesents bij, en deelt hij zijn learnings op Sprout. Deel 3.

Afgelopen tijd heb ik meerdere artikelen gepubliceerd over onze ervaringen met de Lean Startup Methode. In deel 1 vertelde ik over onze vergissing om niet met onze doelgroep in contact te treden. In deel 2 ging ik in op onze worsteling met de vraag: 'Hoeveel interviews doe je dan met je doelgroep?' Voor diegenen die zich nog afvragen wat dat hele lean-gebeuren nu eigenlijk inhoudt en waarom wij er bij Plesents zo’n fan van zijn, volgt hier in deel 3 een korte uitleg van de basisprincipes. Let op, het is absoluut geen volledige beschrijving. Het geeft wel een duidelijke samenvatting en startpunt.

Hype?

Startend ondernemend Nederland lijkt zich massaal te storten op de alom geprezen Lean Startup Methode. 'In Silicon Valley gebruiken ze het allemaal;  en 'investeerders doen het niet meer zonder', zijn tegenwoordig vaakgehoorde opmerkingen in de startup scene. Het gevaar van een dergelijke rush in aandacht is dat de methode te snel wordt weggezet als een dotcom luchtbel. Of als een wondermiddel wordt gezien voor alle onzekerheden die bij opzetten van een onderneming komen kijken. Beide kwalificaties doen deze ontwikkeling tekort.

Wat is het wel?

Kort gezegd biedt de methode structuur en houvast om aannames zo goedkoop en zo snel mogelijk te valideren. Het helpt de vraag te beantwoorden waar iedere startende ondernemer ‘s nachts wakker van zou moeten liggen: ‘Los ik een probleem op dat het waard is om op te lossen?’ Met andere woorden: Bewijs, voordat je echt gaat investeren (d.w.z. baan opzeggen, spaargeld aanspreken, investeerders benaderen):

  1. Dat je een bestaand probleem oplost;
  2. voor een zo gedetailleerd mogelijke doelgroep;
  3. die genoeg wil betalen voor een oplossing;
  4. zodat je zeker weet dat je er een gezond bedrijf van kan maken

Vervolgens hangt succes (onder andere) af van:

  • De mate waarin je in staat bent om zaken de juiste prioriteit te geven
  • De snelheid waarmee je de oplossing kunt aanpassen aan nieuwe ontwikkelingen en inzichten
  • De mate waarin je verspilling buiten de deur weet te houden
  • De mate waarin alle teamleden op de hoogte zijn van de ‘lean’ manier van werken en hier achter staan

Verschillende fases

Een belangrijk onderdeel van Lean Startup is weten in welke van de volgende drie fases je bedrijf zich bevindt:

1. De probleem/oplossing-fase: Heb je een probleem gevonden dat het oplossen waard is?

In deze fase wil je antwoord krijgen op de vragen:

  • Wat zijn mijn belangrijkste aannames op dit moment? En hoe kan ik deze aannames zo snel en goedkoop mogelijk testen?
  • Wie zijn mijn early adopters?

2. De oplossing/markt-fase: Ben je er helemaal klaar voor om echt van je klanten te leren?

In deze fase wil je antwoord krijgen op de vragen:

  • Hoe kan ik zo snel en goedkoop mogelijk een ‘minimal viable product’ op de markt krijgen, zodat ik kan leren wat mijn doelgroep echt nodig heeft?
  • Welke data heb ik nodig om beslissingen te kunnen maken en hoe maak ik deze data voor mezelf inzichtelijk?

3. De schaal-fase: Heb je iets gebouwd waar je klanten voldoende voor willen betalen?

In deze fase wil je antwoord krijgen op de vraag:

  • Hoe kan ik mijn bedrijf het snelst duurzaam laten groeien?

Twee belangrijke tools

Lean Startup biedt twee belangrijke tools die helpen om deze vragen te beantwoorden.

1. Interviews met klanten of potentiele doelgroepen. Deze geven inzicht in:
De belangrijkste problemen van de doelgroep
De ernst van deze problemen
De alternatieve oplossingen die men al gebruikt om de problemen op te lossen

2. Data-experimenten. Geven inzicht in:
De aankoopintentie van de doelgroep
De maximale prijsstelling van de oplossing
De effectiviteit van marketingkanalen

Hoe begin je?

Een snelle start kan gemaakt worden door het volgende huiswerk te doen.

1. Lees de literatuur en doe dit ‘lean’. Dat betekent: niet het hele boek in een keer lezen, maar lees verschillende boeken tot de fase waarin jouw onderneming zich nu bevindt.

  • The Lean Startup van Eric Ries
  • The Entrepreneur’s Guide to Customer Development van Brant Cooper en Patrick Vlaskovits
  • The Four Steps to the Epiphany van Steve Blank
  • Rework van 37Signals

2. Lean worden gaat het snelst als het hele team doordrongen is van de mogelijkheden en voordelen van de methode. Workshops zoals de Startup Machine Rotterdam zijn erop gericht om teams in enkele dagen volledig in de methode onder te dompelen, wat de leercurve aanzienlijk kan versnellen. Het is raadzaam om bovenstaand huiswerk eerst te hebben gedaan, om het maximale uit de workshops te kunnen halen.

3. Zoek mensen om je heen die ervaring hebben met Lean Startup en spar over jouw plannen. Wil je dit structureel doen, dan kun je bij Syntens terecht voor een kostenloos adviestraject van 16 uur. Dit geldt voor zowel starters als MKB-bedrijven in de schaalfase.

De grootste voordelen van Lean Startup op een rijtje

  • Je investeert tijd in plaats van geld.
  • Het dwingt je te leren, in plaats van te gokken.
  • Het geeft je richting voor de korte termijn.
  • Het voorkomt verspilling op de lange termijn.

Bekijk ook eens

1. De Lean Startup-methode in een oogopslag (Bekijk een grote versie). Totaal onduidelijk plaatje? Doe het huiswerk en je snapt dit direct! 

2. Online kenniscentrum Udemy

3. Online tool om lean canvassen te maken en te delen