Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Week 17: Meetlink.net en Mipagar

Deze week brengen we weer twee interessante startups voor het voetlicht. Roy Ockers legt uit waarom bedrijven straks Meetlink gebruiken in plaats van Yammer. Als het aan de mannen van Mipagar ligt bieden bedrijven hun producten vaker in abbonementsvorm aan. Hoe gaan deze startups het maken?

 

Meetlink.net

Hoe groter bedrijven groeien hoe verder hun mensen uit elkaar kunnen drijven. Roy Ockers zegt met zijn Meetlink een social mediaplatform ontwikkeld te hebben waarmee bedrijven een einde kunnen maken aan de eilandjescultuur.  

1. Hoe ben je op het idee gekomen?

Tijdens mijn studie, Strategic Management, kwam ik over de vloer bij enkele grote bedrijven. Het eerste dat opviel bij iedere organisatie was het gebrek aan transparantie. Het zal je verbazen hoe slecht de communicatie was binnen, maar vooral ook tussen, de verschillende afdelingen en teams. De ene afdeling had vaak geen flauw idee waar de andere mee bezig was. Mensen werkten los van elkaar aan dezelfde problemen waardoor men voortdurend het wiel opnieuw uit aan het vinden waren.
Er zit ongelofelijk veel kennis en ervaring binnen organisaties, maar door de opzet en de structuur van de organisaties wordt kennis en ervaring vaak geïsoleerd. Kennis en ervaring zijn dus letterlijk opgesloten binnen muffe kamertjes, afdelingen en/of locaties.
Organisaties worden zo samenraapsels van losse elementen en groepjes kennis. Synergie ontbreekt zo volledig. Dit maakt samenwerken en kennisdeling uitermate lastig.
Een ander gevolg is dat men hierdoor vaak het overzicht verliest en de focus mist om organisatiebrede structurele problemen te herkennen en op te lossen. Men wordt vaak gedwongen om dure consultants in te huren, terwijl ze zelf alle kennis en kunde in huis hebben. Ik kon niet geloven dat deze uitdadingen met de huidige communicatiemiddelen niet konden worden opgelost. Op dit gat in de markt wil ik met Meetlink.net inspringen.

2. Hoe heb je dit gefinancierd?  

In het begin was onze grootste uitdaging het bouwen van de applicatie. Ik ben zelf geen programmeur, mijn vrienden hadden er geen zin in en geld had ik helemaal al niet.Voor iedereen uitdaging is een oplossing, dus ik ging op zoek. Ik dacht slim te zijn door een soort van stage opdracht te formuleren. Stagiaires heb ik nooit gevonden, maar hierdoor ben ik in contact gekomen met de TU/e. Daar wezen ze me op innovatievouchers die destijds door de overheid werden verstrekt. Met behulp van deze vouchers kon ik de TU/e een prototype/proof of concept laten bouwen. Met dit prototype hebben we enkele pilots gedaan en met de conclusies van de pilots ben ik vervolgens naar een investeerder gegaan (LIOF). Ik kwam in aanmerking voor een techstartregeling. Dat is een regeling die jonge ondernemers in staat stelt hun ideeën uit te werken tegen erg gunstige voorwaarden. Dankzij deze regeling heb ik de applicatie kunnen bouwen en ben ik op dit moment 100% eigenaar!

3. Wat zijn je verdienmodellen?


Ons verdienmodel is eenvoudig. We vragen een fee per gebruiker per maand. Verder bieden wij concrete implementatiediensten aan.Een goed samenwerkingsplatform heeft een enorm potentieel. Maar als medewerkers het platform niet gebruiken heeft het geen nut. Uit onderzoek blijkt dat in 85 procent van de gevallen de implementatie en integratie van dit soort platformen volledig mislukt. Meetlink.net voorkomt mislukking doordat het platform samenwerking een concreet doel geeft. Het platform biedt structuur en sturing waardoor de kans op succes enorm stijgt. 

Daarnaast herkennen we dat ieder bedrijf anders is. Ieder bedrijf vraagt dus om een custom implementatietraject. In samenwerking met het bedrijf wordt er een aangepast en persoonlijk implementatietraject opgesteld. Deze persoonlijke aanpak is van groot belang voor het succes van het traject.
Verder bieden we verschillende beveiligingsopties. Bedrijven communiceren vaak gevoelige informatie op Meetlink.net. Veiligheid staat daarom bij ons voorop!

4. Wat zijn je ambities voor eind 2012 als het gaat om aantal gebruikers en omzet?

Allereerst lanceren we binnenkort onze Iphone app. Mobiliteit is belangrijk en vormt dus ook een essentieel punt voor ons product. Wat betreft omzet mikte we in het begin van het jaar op 100.000 euro voor 2012. Inmiddels gaat het zo goed dat we dit eenvoudig zullen realiseren. 

Meetlink.net Promo from Meetlink.net on Vimeo.

 

 

Mipagar

Duncan Bloem en Matthijs te Winkel zijn de oprichters van MiPagar. Deze startup specialiseert zich in het leveren van abbonementsvormen voor bedrijven. Maar wordt hun eigen verdienmodel?

1. Hoe ben je op het idee gekomen?

Te Winkel: Een van onze klanten verkoopt online research in abonnementsvorm. Bij het automatiseren van hun verkoop- en administratieprocessen kwamen we erachter dat het proces om van offerte en order tot uiteindelijk factuur te komen, niet gemakkelijk met bestaande operationele marketing en administratieve applicaties te automatiseren is. Het maandelijks opstellen van de facturen die gebaseerd moeten zijn op het daadwerkelijk verbruik van het product of de dienst door de klant maakt dit hele proces nog complexer.  Daarom zijn we op zoek gegaan naar een standaard oplossing voor deze problematiek, maar alhoewel er al verschillende Amerikaanse aanbieders zijn, is er in Europa nog geen speler van betekenis op dit gebied. Daarmee is het idee voor onze online pay-per-use billing service, Mipagar, geboren.

2. Hoe ben je uniek en onderscheidend?

Vanaf onze eerste release die gepland staat voor de tweede helft van dit jaar zullen we het product aanbod van de Amerikaanse concurrentie matchen en in sommige gevallen overtreffen. Onze business rules module onderscheidt ons doordat het Mipagar klanten in staat stelt om eenvoudig complexe abonnement structuren op te zetten en te onderhouden. Daarnaast leveren wij niet alleen onze klanten een portal waarmee zij hun eigen administratie en factuurstromen continue kunnen monitoren maar bieden wij standaard een consumenten portal aan onze klanten aan, die zij eenvoudig in hun eigen huisstijl kunnen gebruiken voor het inzichtelijk maken van factuur- en betalingsgegevens aan hun klanten. Tot slot onderscheidt Mipagar zich met een transparante prijsstelling.


3. Hoe heb je dit gefinancierd?

Als er investeerders bij betrokken waren: hoeveel belang hebben ze?
De eerste ontwikkeling hebben wij uit eigen zak gefinancierd. Onze deelname aan Startupbootcamp Amsterdam heeft ons naast een financiële injectie ook toegang tot het grootste mentor netwerk in Europa gegeven. Startupbootcamp houdt een 8% belang in Mipagar.

4. Wat zijn je verdienmodellen?

Onze klanten worden uiteraard op basis van het pay-per-use principe door ons belast voor het gebruik van Mipagar. Daarnaast zijn er met de mentoren van Startupbootcamp Amsterdam al verschillende add-on diensten en modules gedefinieerd waarvoor de Mipagar klant kan kiezen.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

5. Wat zijn je ambities voor eind 2012 als het gaat om aantal gebruikers en omzet?

Op dit moment zijn we bezig met het implementeren van Mipagar bij de eerste drie “launching customers” in Nederland. Wanneer dat aantal verdubbeld is aan het einde van dit jaar zijn we klaar voor verdere uitrol, niet alleen in Nederland maar stapsgewijs in de landen om ons heen.