Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Week 19: Planspot en New Day at Work

Sprouts startup-roundup, met in week 19: Planspot en New Day at Work.

 

 

Planspot

Planspot is een platform waarmee je elk type event kan aanmaken, promoten en verspreiden naar social media, de pers en kalenders van publishers. “Geschikt voor onder meer de organisatoren van concerten, uitverkopen, feestjes, congressen of toernooien”, aldus Satya van Heummen, oprichter van het bedrijf.

Hoe kwam je op het idee?

“De laatste jaren is onder andere door de opkomst van sociale media het aantal communicatiekanalen explosief toegenomen. Uit gesprekken die we voerden met marketeers, brand managers en organisatoren bleek dat veel bedrijven het nog steeds lastig vinden om deze kanalen optimaal in te zetten voor de promotie en verspreiding van hun evenementen.

Daarnaast zijn er veel bedrijven die wel actief bezig zijn met sociale media voor evenementen, maar deze bedrijven doen dit er vaak ‘even’ bij, waardoor social media eigenlijk niet optimaal ingezet wordt. Vooral voor bedrijven die veel evenementen organiseren is het een enorme tijdrovende klus om constant overal in en uit te loggen, nieuwe posts en tweets te checken, en actief een consistente campagne te voeren.

Vanuit deze problemen is Planspot geboren. Wat Planspot feitelijk doet is verschillende kanalen optimaal inzetten voor event promotie en deze bundelen in één centrale plek, waardoor iedereen voor zijn toekomstige gebeurtenis een uniforme en effectieve campagne kan voeren. Denk hierbij aan social media, de pers en online kalenders. Planspot bespaart zo tijd en geld, en maakt het veel makkelijker om evenementen een groot succes te maken.”

Hoe onderscheidend is het?

“Er zijn in de UK en de VS een aantal diensten die iets vergelijkbaars doen, maar deze richten zich op de ‘traditionele’ evenementen als concerten en feesten. Deze diensten zitten eigenlijk een beetje in hetzelfde vaarwater als de grote ticketingpartijen, die ook deels promotie aanbieden aan hun klanten. Het probleem is dat je dus altijd klant moet zijn bij zo’n ticketing partij, of een feestje of concert moet organiseren. Bij Planspot maakt het niet uit wat je organiseert, of waar en hoe je je ticketing hebt geregeld. Je kunt simpelweg iedere toekomstige gebeurtenis promoten.”

Wat Planspot verder uniek maakt is dat alle activiteit van alle sociale netwerken waar je je evenement hebt uitgezet, weer teruggekoppeld worden naar Planspot in een overzichtelijke activity feed. Zo kun je vanuit Planspot een event campagne op alle sociale netwerken tegelijkertijd volgen en voeren, zonder overal te hoeven in- en uitloggen. Tevens kan er meteen geparticipeerd worden in conversaties zodat je goed controle houdt over de campagne en gemakkelijk uniforme berichtgeving kan verspreiden.”

Wat zijn je verdienmodellen?

“Het belangrijkste verdienmodel is freemium. We willen dat iedereen, van groot tot klein, de voordelen van Planspot kan gebruiken om een evenement te promoten. Echter organisaties die iets professioneler omgaan met evenementen hebben andere wensen en eisen, en voor dat soort organisaties introduceren we op korte termijn betaalde functionaliteit. Hierbij moet men denken aan statistieken, profilering, alsmede extra kanalen om evenementen te ontsluiten. Dit gaan we aanbieden vanaf een paar tientjes per maand.”

Hoe is het gefinancierd?

“Planspot is opgericht door mij en een gedegen investeerder. Er hebben zich al diverse partijen gemeld die willen participeren, maar mede door dat enthousiasme houden we het voorlopig in eigen beheer en gaan we ons concept eerst helemaal uitbouwen.”

Wat voor cijfers wil je behalen?

“We gaan dit jaar groeien naar 5000 gebruikers, waarvan zo’n 15% à 20% converteert naar betaalde gebruikers. Om dit te realiseren hebben we ons vanaf begin af aan gericht op de internationale markt. Die strategie werkt, want we zien nu al meer gebruikers uit de UK, Australië en de VS dan uit Nederland. Kortom, aan het eind van het jaar zullen duizenden kleine en grote bedrijven wereldwijd Planspot gebruikt hebben om hun evenement succesvol te promoten.”

 

 

New Day at Work

Softwarebedrijf New Day at Work is in januari de markt opgegaan. Er ging twee jaar arbeid aan vooraf. “Het innovatieve aan ons product is dat je zelf je eigen bedrijfssoftware op maat kan maken. Hiervoor betaal je geen duizenden euro’s, maar €30,- per gebruiker per maand.”

Jullie pitch in een paar zinnen.

“Onze uitdaging was om wel werkende en betaalbare bedrijfssoftware te ontwikkelen. Kleine en middelgrote bedrijven moeten gebruik kunnen maken van cloud bedrijfssoftware op maat, zonder enorm te hoeven investeren. Kijk je bijvoorbeeld naar het eerste klantcontact tot en met de eindfactuur, dan zijn er allerlei zaken die je als bedrijf snel en eenvoudig wilt managen. Denk aan relaties, documenten, projecten, activiteiten, uren, communicatie, offertes, facturen en nog veel meer. New Day at Work ondersteunt dit gehele proces op maat.”

Hoe tuig je nu zo’n bedrijf op?

“Wij zijn begonnen met het zoeken van de juiste mensen. Mensen die jong en innovatief denken, mensen die passen bij het bedrijf. Naast deze zoektocht moesten wij een afweging maken voor welke technologie we gingen kiezen om onze software te ontwikkelen. Uiteindelijk hebben wij gekozen voor Microsoft Windows Azure en Silverlight. Dit omdat Microsoft als naam betrouwbaar is, innovatief denkt en op het gebied van cloud het verst qua ontwikkeling is, vinden wij.

Na twee jaar ontwikkelen met daarin ruim acht manjaar aan development in het product te hebben gestopt, was het product rijp om begin januari de markt op te gaan. We hebben hierbij wel de fout gemaakt onze doelgroep te ruim te omschrijven. Wij dachten in eerste instantie dat elk bedrijf, dat tussen de 1 en de 50 werknemers heeft, in onze doelgroep past. Het product is weliswaar flexibel en makkelijk aan te passen aan elk bedrijf, maar dat neemt niet weg dat het ontzettend belangrijk is om focus te hebben op een specifieke doelgroep. Na vele gesprekken met ondernemers hebben wij besloten om ons te focussen op marketing- en reclamebureaus en organisatieadviseurs. De eerste groep omdat deze mensen innovatief denken en met de tijd meegaan en organisatieadviseurs omdat deze mensen bij veel mkb-ers over de vloer komen. Hiermee willen wij mond-tot-mond reclame creëren, spread the word!

Na een half jaar merken wij dat het verhaal steeds beter aansluit en herkenbaar is voor onze doelgroep. We hebben geleerd zaken simpel te houden, eenvoudig maar krachtige messaging toe te passen en problemen bij je klant te benoemen. Een IT manager overtuigen is hierbij één van de lastige zaken. Met ons product is een IT manager (bijna) overbodig. Dat maakt het gesprek niet altijd even gemakkelijk. Om die reden zijn wij op dit moment een resellernetwerk aan het op starten. Zij hebben namelijk al een relatie met vele MKB-ers. De reseller weet precies bij welke klant ons product past.”

Wie zijn jullie concurrenten?

“Een concurrent van ons, Podio, is toevallig afgelopen maand overgenomen door CITRIX. Daarnaast heb je producten als Google Apps, Zoho en natuurlijk al die standaard producten die allemaal een klein onderdeel oppakken om kantoren te automatiseren. Denk aan losse CRM en DM systemen.

Office 365 zien wij niet als concurrent. Wij zien New Day at Work als de volgende stap op Office 365. Veel medewerkers maken namelijk nu al gebruik van Microsoft office. Microsoft heeft deze producten naar de cloud gebracht: online editors, chat en e-mail. New Day at Work koppelt deze zaken direct met alle bedrijfsprocessen, vanaf het eerste klantcontact tot en met eindfactuur. Hiermee onderscheidt New Day at Work zich. Wij noemen ons product dan ook een all-in-one systeem met complete integratie. Documenten zijn bijvoorbeeld direct gekoppeld met communicatie, klanten en projecten.”

Hoe financieren jullie alles?

“Tot nu is New Day at Work helemaal privé gefinancierd. Leuk om te vertellen is dat we tijdens de Sprout Challengersday in contact zijn gekomen via ABN AMRO met MeesPierson. Ter plekke werd er een profiel opgesteld van welk type investeerders voor New Day at Work interessant zijn.

Vanuit dit profiel hebben wij al meerdere pitches gehouden voor interessante en relevante investeerderscircles. Op dit moment zitten wij met investerdeerders in de afrondende fase. Met deze investeerders willen wij New Day at Work verder op de kaart zetten. Het gaat ons namelijk niet om het geld maar juist om de personen erachter. Hebben deze mensen de juiste skills om New Day at Word wereldwijd op de kaart te zetten?

Naast ons eigen product New Day at Work ontwikkelen we ook software voor andere bedrijven. Daardoor hebben we dit alles kunnen financieren. We gebruiken onze innovatieve gedachtes en technische kennis om goede en krachtige bedrijfssoftware te ontwikkelen voor ander bedrijven. Dit omdat het zo sterk en flexibel is en dat delen we graag met andere bedrijven.”

Wat voor cijfers gaan jullie binnenkort noteren?

“In dit jaar denken we 250.000 euro om te zetten. Belangrijker is op dit moment zo snel en gecontroleerd mogelijk te groeien en naamsbekendheid op bouwen. Volgend jaar of in 2014 denken we met New Day at Work break-even te draaien.”

Wat is jullie heilige doel?

“Simpel gezegd: Wij willen de online werkplek worden van de toekomst. Één werkplek waar je overal en altijd kan werken via New Day at Work. Wij zien de toekomst van bedrijfssoftware niet alleen op productniveau, maar ook op de manier hoe het wordt verkocht. Wij gaan binnenkort plug- en play software leveren uit de muur. Hierbij komen er geen dure tussenpartijen meer aan te pas. Denk aan apps voor particulieren. Zo gaat het binnen enkele jaren ook voor bedrijven. Op dit moment zijn we daarom nauw betrokken bij de Azure Marketplace van Microsoft. Samen met Microsoft en enkele bedrijven zijn we stappen aan het zetten om een appstore te maken voor bedrijfssoftware.

Plug en play binnen de CRM en ERP wereld zijn op dit moment nog ondenkbaar omdat deze spelers graag dure consultants verkopen. Dat is één van onze grootste frustraties. Wij willen graag door middel van gebruiksvriendelijke en flexibele software uit de cloud dit hele proces automatiseren.”

 

 

 

Lees eerdere portretten van startups 

 

Bezoek ook de pagina Anders en Beter voor pioniers en innovatie.

Wil je je startup kenbaar maken? Stuur een mail naar [email protected], voorzien van contactinfo en mogelijk nemen we contact met je op.

Weekoverzichten uit 2012:

Week 18: Layergloss

Week 17: Meetlink en Mipagar

Week 16: Ten Horses en Antecy

Week 15: Your Smart Butler

Week 14: Djuke It en Crowdale

Week 13: FSHN en Werk aan de Muur

Week 12: Qmaps en Thuisafgehaald.nl

Week 11: BarTune, Wereldradar en MyPrivateHotspot

Week 10: Widescript en Beatswitch

Week 9: Sweebr en Chummee

Week 8: Qwebbl en Sindo

Week 7: PeerReach en SimLike

Week 6: Infotron en Togather

Week 5: Blitsen, Veilingverhuur en CodeAcademy

Week 3: Paypool en Bonnevoy

Week 2: Flirtsmart en Zapaday

Week 1: Smartspotter en Autotreffer

Weekoverzichten uit 2011:

Week 51: Startupbootcamp, Remotely.tv en Petvision

Week 49: Gidsy en WappZapp

Week 48: Buitengewone Varkens, Share a Bite en Entertainment.nl