Week 34: Storify, Booktrack en Erply

04/16/2014 - 18:32
De Sproutredactie houdt elke week bij welke startups wereldwijd in de publiciteit komen. Ditmaal zijn Storify, Booktrack en Erply geselecteerd.

 

1. Storify

Startup Storify, in 2010 opgericht door de Belgische Xavier Damman, heeft de Knight Batten Award gewonnen, een prijs die innovatie in de journalistiek beloont met 10.000 dollar. Met Storify kunnen mensen zelf nieuwsverhalen in een context plaatsen, door publiekelijk beschikbare content van sites als Twitter, Flickr, Facebook en YouTube te koppelen op één pagina. De 10.000 dollar is een leuk extraatje voor de Belg, die vorig jaar nog tevergeefs probeerde durfkapitaal op te halen in Brussel en Parijs. Vervolgens verkaste hij naar Silicon Valley, waar hij in december  2 miljoen dollar los wist te krijgen bij een venture capitalist. Ondertussen stelt Storify zeven mensen te werk en wordt het gebruikt door 18 van Amerika’s 20 grootste nieuwswebsites en zelfs het Witte Huis. Al-Jazeera heeft een tv-show ontwikkeld -The Stream- waarin Storify eveneens een grote rol speelt.  

 

Getting started with Storify from Storify on Vimeo.

2. Booktrack

Startup Booktrack denkt dat boeklezers sfeermuziek kunnen gebruiken. De dienst speelt soundtracks af, die je beluisteren kan terwijl je het boek leest. In navolging van techblogs als Wired bestempelen ook wij de service als een slecht idee. Booktrack ontwierp software voor de iPhone en iPad die volgt wat je aan het lezen bent, door middel van een widget die in de marge van het blad de plaats aangeeft waar je precies in het boek aan het lezen bent. Bij bepaalde passages in het boek zijn geluiden en muziek te horen. Lees je een passage over een boottocht? Dan hoor je de zee op de achtergrond. Zit de hoofdrolspeler in een eetgelegenheid? Booktrack schotelt je restaurantmuziek voor. Het idee is onderscheidend, maar werpt tegelijkertijd de vraag op of hier wel behoefte aan is. De kracht van een boek is juist dat je in een droomwereld kan duiken, die jij jezelf probeert voor te stellen. Daarvoor hoef je echt niet het ruizen van de zee te horen. Dat leidt eerder af, dan dat het een waardevolle toevoeging is.

Booktrack Video from Revive Media NY on Vimeo.

3. Erply

De Amerikaanse startup Erply brengt een creditcard-lezer op de markt voor de iPhone en iPad die betalingen door middel van near field communication (NFC) mogelijk maakt. Daarmee onderscheidt het zich van het populaire Square, een dienst die hetzelfde biedt maar niet gebruik maakt van nfc. Met NFC-technologie kunnen gebruikers betalingen doen door apparatuur in de buurt van een betalingssysteem te houden. Hiervoor moeten deze apparaten, zoals smartphones, een NFC-chip bevatten. NFC heeft als voordeel voor gebruikers dat zij zich niet bij een dienst hoeven aan te melden. Geschat wordt dat één op de vijf smartphones een NFC-chip heeft in 2014. De oprichters van Square, dat al 170 miljoen dollar aan investeringen ontving en een bedrijfswaarde van een miljard dollar zou hebben, geloven nu nog niet in NFC als vervanger van de portemonnee. Erply gokt er ook niet op dat het dankzij de nfc-transactieoptie veel Square-gebruikers zal weglokken: het probeert zich ook als alternatief neer te zetten door lagere transactiekosten voor creditcardgebruikers te hanteren. Erply brengt 1,9 procent per transactie in rekening, waar Square 2,75 procent rekent. De lezer van Square is echter gratis, waar Erply eenmalig vijftig dollar vraagt. Daarnaast biedt Erply de mogelijkheid om de inventaris van een winkel te managen vanuit de iPhone of iPad. Volgens de startup hebben al meer dan twintigduizend retailers zich aangemeld voor het gebruik van Erply.  Het gebruik van Erply kost zeventig dollar per maand voor kleine bedrijven.

Meer slideshows

Meer over Startup