Week 44: Shall I Buy, Deal Sellers en SEO Visuals

16 apr 2014 - 18:30
De Sproutredactie bericht wekelijks over startups, die in de publiciteit kwamen of zelf opgemerkt zijn. Ditmaal zijn Shall I Buy, Deal Sellers en SEO Visuals geselecteerd.

Wil je je startup ook kenbaar maken? Stuur een mail naar bas at sprout.nl, voorzien van contactinfo en mogelijk nemen we contact met je op.

 

Shall I Buy

Een vijfmansteam uit België en Nederland heeft woensdag Shall I Buy gelanceerd. Met deze mobiele app kun je direct een foto of een video delen van een product, waarvan je overweegt hem aan te schaffen. Vrienden kun je vervolgens, dankzij een notificatiemelding, direct feedback geven. "Het idee van Shall I Buy kwam er begin dit jaar, toen ik iets wenste te kopen, maar daarvoor eerst nog 's langs moest om feedback te krijgen", reageert founding father Didier Vermeiren (foto). "Je kent het gevoel, je staat in de winkel, maar wil nog snel even bellen om bevestiging te krijgen van een vriend(in) voor je de aankoop doet. Nu merkte ik dat dit geen zeldzaamheid is maar dat enorm veel mensen hun smartphone gebruiken om snel een SMS te sturen of te bellen." Vermeiren wijst erop dat een gebruiker een zelfgemaakte foto of video niet alleen via het netwerk van Shall I Buy (zie ook de hoofdafbeelding), maar ook via Facebook en Twitter kan delen. Verder kun je de locatie bijhouden. "Dat kan handig zijn wanneer je de aankoop uitstelt of als je nog wat andere winkels in de buurt wilt bezoeken." Shall I Buy is een Benelux-verhaal. De betrokkenen hebben allemaal ervaring met startups. Didier Vermeiren is een graduate bij het Founder Institute Brussel, en verder zijn ook Stefan Borsje (oprichter van PressDoc), Marcel De Graaf (ontwikkelaar bij Wakoopa), en Sander Van de Graaf (CTO bij Focus Media) aan boord van het team. Voor het design konden ze rekenen op Bert Timmermans waarmee Vermeiren eerder samenwerkte. Het hele team kwam begin dit jaar samen bij Startup Weekend Eindhoven. Daar bouwden ze een eerste proof-of-concept.

Verdienmodel?

Vermeiren: "Het verdienmodel is voor ons momenteel nog onzeker. Het gekozen verdienmodel zal bepaald worden door onze gebruikers. Zij beïnvloeden namelijk ons ontwikkelingstraject. We willen nu geen verdienmodel in de markt zetten, omdat dit onze conversie negatief beïnvloedt. Onze eerste bekommernis is om waarde te bieden aan de gebruiker. Echter, er is wel duidelijk een richting waar we naartoe willen met de applicatie. Als je weet dat we werken met en rond aankoopintenties van mensen, dan zijn de jongens die daar meer over willen te weten komen, of die dit wensen te beïnvloeden, niet ver af. En zie daar de basis voor je verdienmodel!"

Financiering?

Vermeiren: "Momenteel worden al de ontwikkelingen- en marketingkosten gedragen door het founding team. De belangrijkste eerste risico's wensen we als team zelf te counteren. Het team is voltallig en we hebben de meeste competenties in-house. Allen hebben we ervaring met het bouwen van een product. Deze eerste versie is het bewijs dat we het ook effectief kunnen en dat we niet alleen maar praatjes maken."

Toekomstplanning?

Vermeiren: "De volgende grote stap is om ons product te toetsen aan de markt. Dat zijn we momenteel aan het doen. Het zal nog wel even duren voordat we die noodzakelijke product- en market fit gevonden hebben, maar om koploper te zijn en te blijven zullen we op een gegeven moment extern kapitaal moeten gaan aantrekken. Dit moet vooral dienen om internationaal meer ruchtbaarheid te geven aan Shall I Buy. Zoals je merkt hebben we ons kindje niet 'Zal ik het kopen' gedoopt. Onze ambities zijn om een waardevolle app te ontwikkelen die internationaal een duidelijke positie verwerft in z'n marktsegment."

Deal Sellers

De in Nederland wonende Heather Sullivan startte eind september met Deal Sellers, een marktplaats voor ongebruikte coupons van kortingssites. "Ik heb de site bedacht omdat ik tegen een bekend probleem aanliep: de tijd vinden om coupons te verzilveren." Daily deal websites, zoals Groupon, bieden dagelijks coupons voor restaurants, wellness centers, pretparken en andere consumentenzaken. Niet alle verkochte coupons worden echter benut: uit onderzoek zou blijken dat ruim twintig procent niet wordt ingewisseld. Ook Heather Sullivan (foto) liep tegen dat probleem aan.

"Ik ben zelf Amerikaanse, en heb mijn Nederlandse man in Dubai leren kennen. Vorig jaar ben ik naar Amsterdam verhuisd. Omdat ik nieuw was in de stad, wilde ik die snel leren kennen en via kortingsbonnen kon ik dat goedkoop doen. Dus begon ik met het kopen van coupons, vooral van Groupon. Ik vond echter al snel een baan, en had daardoor geen tijd meer om al mijn coupons te verzilveren." "Ik probeerde mijn ongebruikte coupons te verkopen op marktplaats.nl, maar de verkoop verliep zeer moeizaam. Je moet dan met potentiële kopers afspreken, of ze moeten erop vertrouwen dat je de coupon zal opsturen na betaling. Bovendien twijfelden potentiele kopers of de coupon wel echt en ongebruikt was." Deal Sellers helpt je ongebruikte coupons te verlopen, door de eigenaar de mogelijkheid te geven deze op de site te uploaden. Kopers krijgen na betaling de coupon direct toegestuurd. De verkoper moet Deal Sellers van tevoren garanderen dat de coupon geldig en ongebruikt is. En anders krijgt de koper zijn geld terug. Sullivan zegt dat de site in zes weken 77 coupons verhandeld heeft, waarvan 66 in de laatste 3 weken.

Verdienmodel?

Sullivan: "Bij verkoop van een coupon rekent DealSellers EUR 0,99 + 8% van de verkoopprijs aan de verkoper. Deze commissie wordt automatisch ingehouden op het over te maken bedrag. Verder biedt de site ook een dagelijks overzicht van de (huidige) aanbiedingen van de meest populaire daily deal websites. Ik ontvang een affiliate commissie als bezoekers via de site zo'n aanbieding kopen."

Financiering?

Sullivan: "Momenteel ben ik, samen met mijn man, de enige aandeelhouder van DealSellers BV. De website is volledig met eigen vermogen gefinancierd. We zijn wel met een aantal partijen in gesprek voor additioneel kapitaal, met name om onze marketing- en expansieplannen te kunnen financieren. Marketing is van groot belang voor dit concept."

Groeiambities?

Sullivan: "We zijn op dit moment bezig met het ontwikkelen van een website voor de Engelse markt, dealsellers.co.uk. Hierbij houden we rekening met de feedback die we hebben gekregen op de Nederlandse website. We verwachten de Engelse website nog dit jaar te lanceren. In 2012 verwachten wij te groeien naar 5.000 bezoekers per dag voor zowel de Nederlandse als de UK website. We mikken op een jaaromzet van honderdduizend euro."  

SEO Visuals

Universiteit Utrecht-studenten Eric Ververs en Rick van Bommel lanceerden kortgeleden SEO Visuals. Deze online service analyseert automatisch de website van klanten en genereert vervolgens 'verbeteradviezen'. "Een gebruiker hoeft met onze service niet allerlei webpagina's en boeken over SEO raad te plegen." Starters hebben vaak geen zin en tijd om een expert in zoekmachineoptimalisatie te worden, laat staan om een dure SEO-expert in te huren. Dat was het uitgangspunt van Ververs en Van Bommel (v.l.n.r. op de foto) om SEO Visuals op te zetten. "Verbeteradviezen zijn specifiek gericht op het onderliggende systeem van de gebruiker, of dat nu een content management systeem of een eigengemaakte website is", legt Ververs uit.

Daarnaast kan de klant volgens hem ervoor kiezen om bij de verbeteradviezen voor de snelle winst te gaan, de meeste impact of de eenvoudige oplossingen. De adviezen zijn voorzien van filmpjes, textuele uitleg en afbeeldingen.

Verdienmodel?

Ververs: "Als je kijkt naar de betaling rond de huidige online SEO-services, zagen we al snel in dat het onzinnig is om mensen maandelijks te laten betalen. Mensen doen een analyse, veranderen de problematische punten op hun website en moeten soms wel weken wachten voordat het resultaat zichtbaar op zoekmachines is. Onze startup zal gericht zijn op een ‘pay per use’ model. Je kunt een basisanalyse van 3 euro 50, een geavanceerde analyse van 19 euro 95 en een premium analyse van 27 euro 50 kopen. Door dit model zijn klanten minder tijd en geld kwijt dan bij onze concurrenten. Rapportages en adviezen zullen daarnaast altijd beschikbaar blijven na een website scan, zodat de gebruiker deze in alle rust kan verwerken."

Financiering?

Ververs: "Voor de startup fase hebben we geen extern kapitaal aangetrokken. We kozen ervoor om alle software in-house te ontwikkelen. Onze grootste kostenpost is daarom marketing en daar brengen we eigen vermogen voor in. Het tweede jaar verwachten we de kosten al te kunnen dekken met de omzet uit het eerste jaar."

Ambities?

Ververs: "Het idee voor deze start-up was er al een tijdje bij ons, maar is pas echt tot leven gekomen tijdens een vak over ICT-ondernemerschap bij de Universiteit Utrecht. In eerste instantie willen we lokaal een proof of concept opzetten en dit op basis van feedback van klanten verder uitwerken. Daarna is het de bedoeling om ons product te exploiteren naar Amerika en een aantal landen binnen Europa."

Deze startups werden eerder belicht:

Week 43: Appatize, SellAnAp en de Vermogensmediair

Week 42: Bloeikapitaal, BidMyBill en Solve Media