Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Week 49: Gidsy en Wappzapp

De Sproutredactie bericht wekelijks over startups, die in de publiciteit kwamen of zelf opgemerkt zijn. Ditmaal zijn Gidsy en Wappzapp geselecteerd.

Wil je je startup ook kenbaar maken? Stuur een mail naar bas at sprout.nl, voorzien van contactinfo en mogelijk nemen we contact met je op.

 

Gidsy

De broers Floris en Edial Dekker lanceren woensdag in Nederland een marktplaats voor activiteiten. Gidsy.com is inmiddels al gelanceerd voor inwoners van New York en Berlijn.

Wie van plan is iets leuks te gaan doen, en daar andere mensen bij wil betrekken, kan op Gidsy een groep gelijkgestemden verzamelen of vinden. De site heeft wat weg van het Amerikaanse Meetup. Gidsy ziet er alleen slicker uit en stimuleert je om eerst naar een activiteit te zoeken, in plaats van een groep. Je hoeft je bovendien niet permanent bij een groep aan te sluiten, om mee te kunnen doen aan een activiteit.

“Je gaat naar Gidsy om te zien wat er gebeurt in je omgeving”, vertelt Edial Dekker op Emerce. “Het is een marktplaats voor activiteiten. Dat loopt uiteen van hiken tot yogales en van Trabant rijden tot het bouwen van een cocktailbar in je huis. De site beschrijft de activiteiten met foto’s, beschrijving, tijd en locatie.”

Verdienmodel

Een ander verschil met Meetup.com is het verdienmodel. Waar bij Meetup de activiteitenorganisator maandelijks geld betaalt voor het runnen van een online groep, daar ontvangt Gidsy tien procent commissie over alle boekingen van deelnemers. Voor de organisatoren van activiteiten is het concept daarmee laagdrempeliger, want ze zijn niet aan vaste kosten van Gidsy gebonden. Ze promoten een activiteit op Gidsy, en halen het benodigde geld op bij de deelnemers. Gidsy zorgt ervoor dat er betaald en geboekt wordt.

Een activiteit kost minimaal vijf euro, verder zijn de prijzen volledig variabel. Ook de organisator zelf kan geld verdienen, als hij voldoende mensen voor een activiteit weet te interesseren. ‘We hopen dat door onze site sommige mensen geen baan hoeven te hebben en hun geld kunnen verdienen met hun diensten op Gidsy”, zegt Floris Dekker op Bright.

De gebroeders Dekker zijn bewust in Berlijn blijven wonen, toen ze Gidsy gingen opzetten. “Voor internetstart-ups is Berlijn op dit moment misschien wel de beste plek in Europa”, vervolgt Edial Dekker op Bright. “Je hebt geen groot startkapitaal nodig, je kunt gewoon beginnen. Het is een arme stad en daarom ook een goedkope stad. Alles is er: accountants, advocaten, investeerders, talent. Hierdoor trekt het ons zo aan. Ook zijn hier al veel start-ups, die elkaar helpen. Alex, de CEO van Soundcloud, bijvoorbeeld. Toen wij naar Berlijn verhuisden was Soundcloud met vijf man. Nu werken er bijna 100 mensen. Mensen zoals Alex helpen ons enorm en introduceren ons aan investeerders.” Volgens Bright introduceert Gidsy waarschijnlijk deze maand zijn eerste investeerder.

Wappzapp

Ook het sindskort gelanceerde Nederlandse Wappzapp wil een marktplaats worden, maar dan voor de televisieconsument. De mobiele applicatie maakt fragmenten zichtbaar op een tv-scherm.

Ondernemers Colin Ellis en Wienke Giezeman hebben de iPhone- en iPad-toepassing, die ze deze week demonstreerden op het Cross Media Café Mobiel in Hilversum, in hun vrije tijd ontwikkeld. Alle shows van de Nederlandse televisie en de populaire videowebsites zijn op Wappzapp in één overzicht te zien. Wie een televisie met internetverbinding heeft, kan de fragmenten vervolgens bekijken op een groot beeldscherm.

Persoonlijke frustraties waren de redenen om de app te ontwikkelen. De frustraties waren zo groot, dat de ondernemers ertoe bereid waren twee jaar lang hun vrije tijd op te geven. Daarnaast vervullen ze functies als product manager bij internetprovider XS4All en uitgever bij Reed Business. “De televisie mag dan tegenwoordig op internet zijn aangesloten, het is nog een hele toer om een video te selecteren van internet”, zo zegt het tweetal in een persbericht. “Voor het bekijken van internet-tv van Hulu of Netflix is de kijker op de pc aangewezen.”

De ondernemers willen aan WappZapp verdienen, zo zeggen ze. Maar de app is gratis, wat vraagtekens zet bij het verdienmodel. Het duo zegt echter te willen gaan verwijzen naar contentpartners, die daarvoor een vergoeding betalen.

Deze startups gingen hen voor…


Week 48: Buitengewone Varkens, Share a Bite en Entertainment.nl

Week 47: Pleasecycle, SaveUp en Redcritter

Week 46: Arabischewijn.nl, Chaptur en BIZcount

Week 45: Adcup, Directles.nl en Chime.in

Week 44: Shall I Buy, Deal Sellers en SEO Visuals

Week 43: Appatize, SellAnAp en de Vermogensmediair

Week 42: Bloeikapitaal, BidMyBill en Solve Media

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.