Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

5 verrassende gewoontes van unicorn-oprichters

Dit zijn de verrassende gewoontes en trucs van oprichters van unicorns, bedrijven die gewaardeerd worden op meer dan 1 miljard dollar.

1. Houd een dagboek bij

De oprichter van zowel microblog Twitter als mobiele betaalprovider Square Jack Dorsey zweert bij zijn dagboek. Het is zijn manier om bij te houden hoeveel hij vooruit is gegaan. “Je ziet echt hoeveel je bent gegroeid, hoeveel je bedrijf is gegroeid en hoe je leiderschap is ontwikkeld.” 

2. Gebruik de Veri-matrix voor afspraken

De oprichter van recensieplatform Yelp, Jeremy Stoppelman, is zeker niet de enige die een hekel heeft aan afspraken en vergaderingen die te lang duren. Daarom tekent hij bij vergaderingen de Veri-matrix. Een model dat op de horizontale as de namen van de betrokken personen weergeeft en op de verticale as de activiteiten, processen en te verwachten resultaten van die personen.

3. Gooi je agenda de deur uit

David Karp, oprichter van blogplatform Tumblr, is het brein tegen agenda’s. Alleen voor bestuursvergaderingen stelt hij een agenda op. De rest van de tijd maakt hij geen afspraken en als hij om de tafel komt te zitten met een groep mensen dan heeft hij geen agenda gemaakt. Karp omschrijft afspraken als ‘bijtend’ voor de creativiteit. De ondernemer weigert overigens ook om een assistent in dienst te nemen.

4. Elimineer statussymbolen

Op het kantoor van online notitieboek Evernote heeft niemand statussymbolen. Kantoren blokkeren volgens oprichter Phil Libin vooral communicatie barrières. Verschil in salaris is er wel, maar zichtbare verschillen op kantoor zorgen voorall voor ‘oppvervlakkigheden waar mensen zich op focussen om te verkrijgen in plaats van dat ze hun werk zo goed mogelijk uitvoeren’. Dat zorgt er volgens de oprichter ook voor dat alleen mensen voor zijn bedrijf willen werken die hun motivatie halen uit de drive om zoveel mogelijk voor het bedrijf voor elkaar te krijgen. 

5. Vermijd publiciteit

Als het goed gaat met je bedrijf, sta dan vooral niet in de spotlights. dat is het advies van koopjesaandbieder Zulily co-founder Mark Vadon. Tegen de GeekWire Summit zei hij: “Als jij naar olie aan het boren bent en een olieveld gevonden hebt, dan wil je vooral stil zijn. Het laatste dat je wil is dat er mensen naast je komen staan en ook olie uit dat veld gaan halen.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Zie ook: Deze unicorns kwamen erbij in 2015

Via Inc