Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De drie meest innovatieve food-startups van Nederland

Maar liefst 28 startups meldden zich onlangs aan voor de Ketchum Food Lab-competitie voor innovatieve en duurzame startups in de foodsector. Uit die groep werden deze drie niet te versmaden finalisten gekozen.

De Food Lab-competitie wordt georganiseerd door Albert Heijn, Food Valley NL, Het Financieel Dagblad, Rabobank en communicatiebureau Ketchum. Doel is om innovatieve oplossingen voor de verduurzaming van de voedselketen te stimuleren en de link te leggen met de grote spelers uit de sector.

Van alle 28 inzendingen werden drie veelbelovende startups gekozen:

Fruitfunk

Snoep voor kinderen dat eruit ziet en smaakt als snoep, maar dan gemaakt van gedroogd fuit

ORFI-food

Crispy pops en plantaardig paneermeel gemaakt van voedsel dat anders weggegooid zou worden. 

Seamore

Verschillende soorten pasta gemaakt op basis van zeewier. Oprichter en internetondernemer Willem Sodderland maakte een opvallende switch van online marketing naar verkoper en ontwikkelaar van zeewierpasta. 

Zie ook:
Zeewier crowdfunden: de ondernemersavonturen van Willem Sodderland
Philip test: Seamore pasta (magazine)

Winnaar

Winnaar werd uiteindelijk Seamore. De startup krijgt onder meer een plek in het schap van Albert Heijn, gratis communicatie en pr-advies, deelname aan het StartLife Incubation Program van Food Valley NL en een Circulair Business Masterclass.

Smaakt deze lijst naar meer? Check dan zeker even het complete overzicht met 28 inzendingen. Met ondernemers zoals Meatless District en The Algae Factory tot een automatische druivenplukker (Pluckr), een recyclebaar alternatief voor Nespresso (Stascafe) en een ‘Airbnb’ voor lokaal gemaakt eten en drinken (Wetailer).

Met als uitsmijter, Peas of Cake: