Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Dit doet 3D-printerstartup Printr met 750.000 euro financiering

Met 750.000 euro aan financiering in de broekzak zet 3D-printerstartup Printr de eerste retailstappen. Oprichter Douwe Bart Mulder vertelt aan Sprout wat de plannen zijn bij de 25 onder de 25-onderneming.

Het is al de derde investeringsronde voor de startup uit Twente. Na twee eerdere crowdfundingscampagnes komt deze bak geld uit contacten via accelerator Startupbootcamp. Wie er in het bedrijf investeert is niet bekend gemaakt. 

In februari bleef de Kickstarter-campagne van Printr nog hangen op de helft van het beoogde doel. “Overambitieus” aldus co-founder en CEO Douwe Bart Mulder, “We hadden de lat net te hoog gelegd, maar daardoor kregen we uiteindelijk niets.” Wel zorgde de crowdfundingscampagne voor de eerste 150 pre-orders van The Element. Dankzij dat kastje worden 3D-printers plug-and-play-apparaten. Met de financiering die nu binnen is gehaald worden die kastjes gemaakt. Daarnaast wordt begonnen met de verkoop. Doel is om 2.500 gebruikers te hebben aan het einde van het eerste kwartaal van 2016.

The Element verbindt de printer via een internetverbinding met een computer of smartphone. Het kastje zoekt de juiste instellingen van een printer op en maakt het zo kinderspel om in de extra dimensie spullen te produceren. Probleem van 3D-printen vandaag de dag is dat het zo lastig is om soms meer dan 60 instellingen goed te zetten. Printr haalt dat obstakel weg en maakt de noviteit zo toegankelijker voor consumenten.

Integratie

Een apparaat kopen om dat vervolgens tussen twee andere ict-toestellen in te zetten, dat klinkt niet handig. Zo dachten de Tukkers ook: “We praten nu met 5 partijen om dit toestel te integreren in 3D-printers.” Wie dat zijn, dat wil hij niet zeggen. “Maar er zit één grote producent tussen.”

Site

In december lanceert Printr de site Formide. Daar wordt support geboden voor early-adopters. Zo is er een geïntegreerde webshop van partner 3DShap.es. Die partner heeft een zoekmachine waarop print-modellen staan. Gebruikers kunnen die modellen downloaden, naar eigen smaak aanpassen met de software van de Twentse startup en direct laten maken. 

Af is het webdomein dan nog niet. In een later stadium gaat de startup ook actief online consumenten interesseren. Mulder: “eerst hebben we de focus op mensen die nu een 3D-printer willen hebben.” 

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Groeiende markt

Het bedrijf dat ontstaan is op de Universiteit van Twente komt in een razendsnel groeiende markt. Marktonderzoeker Gartner verwacht dat dit jaar in totaal 250.000 3D-printers worden verkocht. Komende jaren ziet het onderzoeksbureau een jaarlijkse verdubbeling van dat getal. Waardoor er in 2019 meer dan 5,6 miljoen van de apparaten worden verkocht. 

Kinderspel

Eind van de zomer willen de Tukkers hun verkoop op gaan schalen. Hiervoor verwachten ze nog een financieringsronde nodig te hebben. Met dat geld gaan ze het productenpakket uitbreiden. Zo wil de startup op basisscholen lessen geven. Mulder: “Dat is deel van ons doel om de 3D-printer te integreren in de samenleving.”