Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Infographic: waarom startups banken links laten liggen

Ruim twee derde van alle Nederlandse startups krijgt zijn groei niet gefinancierd, blijkt uit een rondgang langs 100 ondernemers door InvoiceFinance. De kans op succes bij een bank is klein, maar een goed netwerk is goud waard.

InvoiceFinance belde (letterlijk) 100 ondernemers uit de Nederlandse startupscene, van early stage tot scale-up. Uiteraard in het kader van Amsterdam Capital Week, een reeks van events rondom ondernemen en kapitaal. Het bedrijf – actief op het gebied van factoring, oftewel werkkapitaal door het voorfinancieren van facturen – wil ondernemers helpen, zegt medeoprichter Sven van der Biezen. “Gebrek aan kapitaal belemmert je groei, terwijl als het goed gaat je juist meer mensen wilt aannemen. We hebben het zelf ook meegemaakt als startup.”

Uit het belrondje dat InvoiceFinance deed blijkt dat 72 procent van de startups niet aanklopt bij een bank, maar op zoek gaat binnen zijn netwerk. Crowdfunding en fintech zijn sterk in opkomst. De helft van de startups draait op eigen kapitaal. 

Businessmodel

Van de groep die wel op de koffie gaat bij een bank wordt 82 procent afgewezen vanwege een gebrek aan historie. Er zijn veel bedrijven die op basis van hun businessmodel niet bij een bank terechtkomen, zegt Van der Biezen. “Die snappen bijvoorbeeld het model van een Software as a Service-bedrijf niet, wat de waarde is van hun contracten.”

Als je pas geld gaat zoeken wanneer je het echt nodig hebt, dan is het eigenlijk vaak al te laat

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Uit eigen ervaring geeft Van der Biezen nog een tip: het is nooit te vroeg om op zoek te gaan naar kapitaal. “We zijn nu 2 jaar bezig, waarvan het eerste jaar gebootstrapped. Maar we hebben wel vanaf dag 1 feedback gevraagd aan investeerders, en met hen in gesprek geweest. Het gevolg daarvan is dat je hun een tijdje later kunt laten zien wat je progressie is als bedrijf. Als je pas geld gaat zoeken wanneer je het echt nodig hebt, dan is het eigenlijk vaak al te laat.”