Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Live on Demand speelt zich in de kijker in Dublin

Oprichter Thijs Sprangers haalde met Live on Demand, een crowdfunder voor live-evenementen, de halve finale van de Pitch Award tijdens de techconferentie Web Summit in Dublin. 'Ik denk dat ons verhaal goed staat en dat we dat over hebben kunnen brengen op de jury.'

Zo’n 1500 startups gaven zich op voor de Pitch Award; Live on Demand schopte het uiteindelijk tot de laatste 20, waardoor Sprangers en co. vooral veel goede feedback – en aanmoedigingen – kregen van de juryleden (veelal investeerders).

‘We krijgen steevast goede, kritische vragen over onze schaalbaarheid en focus’, zegt Sprangers. Het voordeel daarvan is dat hij zo op dat punt zijn businessmodel steeds verder kan aanscherpen, wat essentieel is op de weg naar nieuwe investeerders en partners.


Live on Demand in Dublin

‘We zijn een aantal keren niet door een investeringsproces gekomen omdat we niet op alle vragen over schaalbaarheid antwoord konden’, zegt Sprangers. ‘Veel mensen vragen wel ‘komen jullie naar ons land?’ Dat zal begin 2015 gaan gebeuren, maar wat we nog niet hebben opgelost: hoe doen we het als we straks 100’en evenementen per week hebben?’

Zie ook: LiveonDemand geeft helden een podium

Voorlopig lijkt het met die internationale groei wel goed te komen: begin volgend jaar steekt Live on Demand de grens over. De startup kan er daarbij voor kiezen om in te gaan op het verzoek van een partner om in een bepaald land aan de slag te gaan. ‘Maar het zit ook in ons dna om ergens een campagne te starten op basis van de vraag vanuit de crowd.’ Kortom, laat de massa het maar eerst bepalen wie ze willen zien optreden, ‘dan komen wij daar achteraan’.

Door de halve finaleplaats in Dublin liep het team van Sprangers iemand tegen het lijf die wil helpen met de plannen voor uitbreiding in Azië. ‘Dat kan een partner of investeerder worden, maar dat komt voor ons een beetje op hetzelfde neer. Het gaat erom dat we samen groter kunnen groeien.’ Nederland is volgens Sprangers op muziekgebied ‘best een verwende markt, iedereen komt hier wel langs. We willen in andere landen kijken of de vraag naar bepaalde artiesten daar groter is.’

Grote bedrijven

Behalve het vinden van investeerders en partners ziet Sprangers nog een groot voordeel in een conferentie als Web Summit: je raakt ingevoerd in de talloze startupprogramma’s die grote bedrijven als als Microsoft, Coca-Cola en PayPal organiseren. Deelname daaraan kan alleen al een hoop gratis diensten opleveren.

Sprangers: ‘Coca Cola geeft je bijvoorbeeld een adviseur op het gebied van internationalisatie of branding, of een ander onderdeel van je businessplan. Daar kom ik nu eigenlijk pas achter, hoeveel van dat soort grote partijen er zijn. Die willen allemaal helpen, maar je moet eerst uitvinden of het bij je past. Die gesprekken gingen door die halve finale veel makkelijker.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

South by Southwest

Desondanks weet Sprangers weet nog niet zeker of hij volgend jaar weer in het vliegtuig naar Dublin stapt. ‘South by Southwest ga ik graag heen, maar in Dublin viel de programmering beetje tegen. vergeleken met vorig jaar. Vorig jaar was Elon Musk een absolute topnaam die er nu niet tussen zat. Met alle respect, maar Bono en Eva Longoria hebben niet echt iets nieuws te vertellen.’

‘South by Southwest is nog veel groter maar de evenementen zijn meer verspreid. Wat wel leuk was waren de aparte summits over onder andere muziek, marketing en sport.‘ Over de enorme registratiehal in Dublin: ‘Het is leuk als iets een industriële look en feel heeft, maar dit voelde nu een beetje als een enorme, tochtige schuur. Het risico is dat het allemaal over de top wordt en ten onder gaat aan zijn eigen succes.‘