Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Proforto gaat Europese klusmarkt op met nieuwe investering

Hoe komen Europese bouwvakkers en zorgprofessionals aan hun kleding? Als het aan het Nijmeegse Proforto ligt doen ze dat voortaan online. Met 500.000 euro aan nieuw groeigeld wordt volgend jaar de stap naar het buitenland gewaagd.

De startup stevent dit jaar af op een omzet van 3 miljoen euro, vertelt oprichter Jelle Gudden (27, foto links). Niet slecht, als je bedenkt dat Gudden en zijn compagnon Rik Burgersdijk (26) pas twee jaar geleden begonnen met hun webshop voor werkschoenen en zorgkleding.

De Nederlandse markt voor (beschermende) bedrijfskleding is ongeveer 800 miljoen euro per jaar. Daarvan wordt nog maar 20 miljoen euro online weggezet. Dat komt volgens Gudden vooral omdat bestaande spelers, veelal winkels op industrieterreinen weinig kaas hebben gegeten van de online wereld. En dat biedt kansen.

Proforto is wat Gudden betreft “een gat in de markt”; Klanten blijven volgens hem terugkomen. Ongeveer 35 procent van bestellingen komt nu van terugkerende bezoekers.

Een van de geheimen is dat Proforto zelf geen voorraden aanhoudt. Elke bestelling wordt direct doorgesluisd naar een van de 75 leveranciers. Op die manier levert Proforto nu ongeveer 200.000 producten, op dezelfde manier – en met zaken als gratis verzending – die particuliere consumenten al een tijdje gewend zijn van de Bol.com’s en Zalando’s van deze wereld.

Investering

De investering van een half miljoen is afkomstig van vier particuliere investeerders die liever op de achtergrond blijven. Zij nemen een minderheidsbelang in de startup. Het geld is nodig om verder te kunnen professionaliseren en in het buitenland te kunnen groeien. Daarvoor zijn vooral softwareontwikkelaars nodig.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Vervolgens kan volgend jaar de sprong worden gewaagd naar “minimaal 4 landen”, waaronder Duitsland, Frankrijk en Italië. Maar ook in Turkije en Polen liggen volgens Gudden grote kansen, aangezien de e-commercemarkt daar nog volop in ontwikkeling is. “Als je daar nu al actief zou worden, dan kun je een voorsprong pakken.” In 2018 wil hij 10 procent van de Europese onlinemarkt in handen hebben.

Is de bouw bij Proforto tot nu toe de grootste doelgroep, de zorg maakt een opmars. Dat komt omdat particulieren een eigen zorgbudget mogen spenderen. Al met al vertegenwoordigen bedrijven en zzp’ers nu 60 procent van de omzet, 40 procent is particulier.