Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Startup Bambook kruist schrift met whiteboard

Waarom bestaat er eigenlijk geen uitwisbaar schrift?, vroegen vier studenten uit Ede zich af tijdens een brainstormsessie. Nog geen half jaar later hadden Brent Waterman (20), Ward Haarsma (20), Richard Aangeenbrug (21) en Marco Jansen (20), dankzij het betere do it yourself-werk en geld uit eigen netwerk, hun eerste eigen product in handen: de Bambook, een uitwisbaar schrift.

‘Soms zaten we te brainstormen, en was er geen whiteboard’, blikt Waterman terug. De vier studenten bedrijfskunde (Hogeschool Ede) gingen daarom op zoek een uitwisbaar schrift, maar konden die niet vinden. En dan ga je als student Bedrijfskunde natuurlijk zelf aan de slag. 

De vier begonnen met het uitwerken van een plan voor de Bambook, een concept dat overigens vergelijkbaar is met de Wipebook.

De taken werden verdeeld tussen Waterman en Aangeenbrug voor het commerciële stuk, Haarsma voor het design en Jansen houdt zich bezig met de financiën. Om te testen hoeveel vraag er zou zijn, en om het eerste kapitaal op te halen, lanceerden de vier vervolgens een pre-order-website.

‘Bij de voorverkoop hebben we heel erg op ons eigen netwerk geleund. Social media en Facebook hebben daarbij erg geholpen.’ De site, video en de vormgeving van de Bambook deden de vier ook ‘gewoon’ in eigen beheer.

Kickstarter

Er werd nog even getwijfeld over een campagne bij Kickstarter of een andere crowdfundingsite. ‘Maar waar we achter kwamen is dat je destijds op Kickstarter alleen met creditcard of Paypal kon betalen. Dat is een drempel. Je moet binnen de eerste twee dagen zorgen dat je netwerk het project gaat funden, en ons netwerk bestaat uit studenten die meestal geen creditcard hebben. Dus we kunnen het crowdfunden beter in eigen hand houden. Daardoor zit je ook niet vast aan regels van een andere site.’

Nadat eerste 200 bestellingen via hun eigen netwerk werden binnengehaald, stapten de studenten op een reeks bedrijven af met de vraag of zij de Bambook konden maken. ‘De meeste tijd ging in de techniek zitten: we liepen drukkerijen af met de vraag: we hebben een schrift en een whiteboard, kunnen jullie daar een geheel van maken?’

Op de werkkamer van Waterman staat nog een doos vol afgewezen proefmodellen. ‘We hebben tientallen samples afgekeurd, vooral omdat er nog inkt overbleef na het wissen. Maar het was een leerzame tijd. Je ziet mensen enthousiast worden en een week later hebben ze een product gemaakt.’

België

Inmiddels werden er zo’n 500 Bambooks verkocht. Nadat er in België over de vier jonge ondernemers werd bericht kwamen er ineens ook bestellingen uit dat land binnen. ‘Dat deed wel aardig pijn in de portemonnee, qua verzendkosten’, merkt Waterman, die er nu wel om kan lachen. ‘We houden het nu op Nederland, omdat hier nog heel veel kansen liggen.’

Om nieuwe klanten te winnen staan de vier op beurzen en pitchen ze bij bedrijven. Ook willen een aantal online retailers de Bambook gaan aanbieden, zodat de vier een retailstrategie moeten gaan vormgeven. ‘Daar hadden we in het begin niet over nagedacht. Die knoop moeten we nog doorhakken: hoe doe je dat met vooral het aanhouden van voorraden.’

Duurzaam

Het duurzame karakter helpt bij de verkoop, stelt de jonge ondernemer. ‘Dat is heel belangrijk, merken we van mensen die ‘m kopen. En ook bedrijven beginnen de duurzame gadget volgens Waterman op te pikken, ‘vooral bedrijven die veel bezig zijn met duurzaamheid. Die zien het enerzijds als oplossing tegen papierverspilling, anderzijds heeft het ook een hoog gadgetgehalte.’

De naam doet anders vermoeden, maar er zit – nog – geen bamboe in de Bambook. ‘We hebben echt daar met allerlei leveranciers over gehad, maar dan zou hij dubbel zo duur zijn geworden. We zijn nu bezig met versie 2.0. Daarbij zijn we van plan om wel een bamboe-cover te maken, omdat we dan voordeliger en op grotere schaal kan inkopen.’

Ondertussen wordt er gewerkt aan een uitbreiding van het assortiment. Behalve een bamboekaft en een versie op A6-formaat ligt ook een iPad-hoes met geïntegreerde Bambook op de tekentafel. 

School

De studenten zijn gemiddeld 3 dagen per week met hun startup bezig. Zijn opleiding is volgens Waterman ‘behoorlijk enthousiast’. ‘We hebben twee coaches gekregen, een uit het bedrijfsleven en een van school.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Vanaf januari beginnen de vier met afstuderen. ‘Maar we hebben elkaar toegezegd dat we ermee door zullen gaan. We hebben er nu nog zo veel plezier van, komen op zoveel nieuwe plekken.’

Het scheelt dat je student bent en tegelijk kan ondernemen, merkt hij op. ‘Je hoeft niet bang te zijn dat je je huis kwijtraakt.’ De studie oprekken dan maar? ‘We zullen wel wat uitloop krijgen’, lacht Waterman.