Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Startup Unu vernieuwt de scooter vanuit Berlijn

Slechts anderhalf jaar zijn ze bezig, maar oprichters Elias Atahi en Pascal Blum zitten al met veertig man personeel. Ze zijn met Unu hard op weg de wereld van elektrische scooters te veroveren. Met een uniek aanbod, maar ook met een unieke bestelervaring. 

Het bestellen van een Unu kan je nog het meest vergelijken met dat van een Tesla. In plaats van een dealernetwerk in te schakelen, levert het Duitse merk direct aan consumenten. Via een configuratietool stel je eenvoudig je scooter samen, welke vervolgens in een krat bij je thuis wordt bezorgd. Het instapmodel kost 1699 euro en is uit te breiden met grotere accu’s, exclusieve kleuren of enkele accesoires. De Unu gaat tot 45 km/uur en afhankelijk van de batterij kan je tussen de 50 en 100 kilometer per laadbeurt afleggen. Nog niet helemaal zeker wat je aanschaft? Dan kan je gratis een proefrit aanvragen. 

Azië

De oprichters Elias en Pascal kregen het idee voor Unu tijdens een rondreis door Azië, waar ze het drukke stadsleven en de vervuilende auto’s zagen. ‘We zagen dat mensen zoveel tijd doorbrengen in stilstaand verkeer. Dat is weggegooide tijd en iets dat wij willen veranderen. Onze missie is om een brug te slaan tussen een groeiende stedelijke populatie en een goed stedelijk leven.’

Investeerders

Voor de internationale uitrol van het jonge scootermerk maakt Unu gebruik van diverse financieringsmodellen, waaronder een investering van de Amerikaan Michael Baum, oprichter van Founder.org. Ook krijgt het subsidie van de Beierse staat (het product is in Munchen ontwikkeld) en van de Europese Unie. 

Toekomstvisie

Het jonge bedrijf heeft grotere ambities dan het vernieuwen van de scooter: ‘In twaalf jaar tijd zal het leven in een grote stad er heel anders uit zien. Mensen hebben geen auto’s meer of rijden niet meer met de metro. We delen dan zelfrijdende voertuigen die ons van A naar B brengen. Het is goedkoop, efficiënt en millieu vriendelijk omdat het natuurlijk allemaal elektrisch gaat. Wij geloven niet dat het verkopen van één product op lange termijn succesvol kan zijn. De elektrische scooter is slechts het begin, omdat we een oplossing wilde bieden voor de huidige stad waarin we leven. Nu gaan we kijken naar een oplossing voor de toekomst.’ 

Concurrentie

Dichter bij huis zijn diverse bedrijven bezig de markt voor elektische scooters te veroveren. De jonge ondernemers achter Bolt Mobility komen binnenkort met de AppScooter (€ 2990 + € 29/per maand) net als de Be.e van Van.Eko (€6,900.00) die verwacht wordt in de lente van komend jaar.