Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo kijkt een Venture Capitalist naar jouw startup (podcast)

Welke criteria gebruikt een investeerder om met een ondernemer in zee te gaan? Je hoort het in deze podcast van Sprout-member Bastiaan de Jong, die in Londen op de koffie ging bij investeerder Michiel Kotting (Northzone).

De Jong runde voorheen een bedrijf waarmee hij voor grote bedrijven zoals Coca Cola, Procter&Gamble, SaraLee en Philips onderzoek deed naar het gedrag van winkelbezoekers. Daarna bracht hij als marketingmanager bij KPN het merk Simyo van nul tot 100.000 klanten. Tegenwoordig combineert hij ondernemerschap met een vaste baan bij data-bedrijf RELX.

Onlangs startte hij een podcast waarin Nederlandse ondernemers hun beste tips en meest inspirerende verhalen delen: de Bastiaan de Jong Show (iTunes). “Ik ben zelf een fanatiek podcast-luisteraar, en dan vooral interviews”, reageert De Jong. “Maar het viel me op dat business interviews vooral uit de VS komen. Het leek me leuk om ook Nederlande ondernemers te horen.” Daar worden wij bij Sprout natuurlijk ook blij van.

Criteria

Voor zijn nieuwste podcast vloog De Jong naar Londen voor een gesprek met vc Michiel Kotting, partner bij Northzone. Kotting legt uit waar hij op let voordat hij met een ondernemer in zee gaat, welke eigenschappen een ondernemer volgens hem moet hebben en welke gebieden het meest kansrijk zijn. 

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Het van oorsprong Scandinavische Northzone kieperde tot nu toe honderden miljoenen in onder meer Spotify, iZettle en Trustpilot. Eerder deze maand investeerde Northzone nog 20 miljoen dollar in de ook in Nederland actieve stijladviseur Outfittery.

Voor Northzone was Kotting partner bij het minstens zo vermaarde Accel. Na zijn studie op Harvard runde Kotting overigens ook zelf een startup. Om daarvoor een investering binnen te slepen sprak hij in Silicon Valley met welgeteld 104 vc’s.