Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo maak je van Nederland een lanceerinrichting voor startups

Binnen- en buitenlandse ondernemers krijgen begin volgende maand de kans om hun startup te pitchen bij grote 14 grote bedrijven waaronder Eneco, KLM en de Amsterdam Arena. 'Dit netwerk is uniek in de wereld'.

Onder de vlag Launchpad Meetups openen eind deze maand 14 grote bedrijven in en rond Amsterdam hun deuren om een selectie van zo’n 70 startups te ontmoeten (aanmelden). Ook buitenlandse startups worden uitgenodigd, via internationale database van Dealroom.co bijvoorbeeld, en F6S, een internationaal netwerk voor startups en incubators. Na een eerste lichting buitenlandse ondernemers moet de volgende editie voor de helft uit buitenlanders bestaan.

Met Launchpad profileert (de regio) Amsterdam zich als een uniek netwerk waar startups en corporates zoals ook Arcadis, Oracle en USG elkaar versterken, zegt Ruben Nieuwenhuis van initiatiefnemer StartupAmsterdam (The Next Web organiseert het event). “Dit is echt nog nergens, op deze manier en op deze schaal. Er is nog geen land dat een zo’n netwerk hebben als dit, waar corporates zeggen, laten we onze krachten bundelen en deuren openen.”

Lineup

De meetups zijn geen vrijblijvend kopje koffie: corporates moeten zorgen voor een lineup met bestuursleden, of op z’n minst vice presidents. Startups worden op twee manieren benaderd, vertelt Nieuwenhuis. Ten eerste kan een groot bedrijf op zoek zijn naar een oplossing voor een praktisch probleem dat op dit moment speelt, rondom factureren of logistiek bijvoorbeeld. De andere insteek is meer gericht op de toekomst, bijvoorbeeld een bank die zich meer als techbedrijf wil ontwikkelen en daar de hulp van een startup bij kan gebruiken.

Een eerste editie van Launchpad eerder dit jaar leverde al de nodige concrete resulaten op. Accountant EY nam bijvoorbeeld een declaratie-app in gebruik. Een actieve deelnemer is ook voetbalstadion Arena, dat elke maand al de proeftuin voor innovaties ‘Amazing Monday’ organiseert, waar startups ter plekke een deal kunnen sluiten. “Zij zijn niet alleen klant maar helpen ook echt om het proudct verder te verkopen bij andere stadions in de rest van de wereld”, zegt Nieuwenhuis.

StartupAmsterdam stelt het concept ook beschikbaar aan andere gemeenten, zodat Launchpad volgend jaar waarschijnlijk ook in steden als Groningen en Nijmegen neerstrijkt. Grote bedrijven die zich willen aanmelden kunnen het principe volgens de betere DYI-aanpak zelf uitrollen, met een kant en klare gebruiksaanwijzing

De hele lijst corporates en hun wensenlijstje:

Achmea: financiële diensten beter afstemmen op de klant
Arena: stadionbeveiliging
Arcadis: met data mobiliteit verbeteren
Deloitte: Internet of things
Eneco: oplossingen voor ‘slimme steden’
EvoSwitch: (fysieke) beveiliging van datacenters
EY: fin- en legal tech
KLM: de toekomst van het reizen
KPMG: oplossingen om ouderen sociaal en actief te houden
KPN: innovatie voor lokale overheden
Loyens & Loeff: interne communicatie beter maken
Oracle: Big data voor retailers
USG People: aanmelden van werkzoekers makkelijker en leuker maken
Vivat Verzekeringen: administratie en contact met klanten verbeteren