Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Sterk merk voor weinig

Ben & Jerry's en Starbucks deden het. Nu Rituals nog. Directeur Raymond Cloosterman legt uit hoe hij denkt met zijn 'zen in een potje' de wereld te gaan veroveren.

Rituals Cosmetics heeft 16 Rituals winkels; de helft in Nederland, de andere helft in steden als Antwerpen, Lissabon en Dubai. Op 1 september opent in Barcelona de zeventiende Rituals winkel. De alterpreneur zou vervolgens op zijn lauweren gaan rusten.

Maar Cloosterman is een entrepreneur met grootse dromen. “Over tien jaar wil ik internationaal 500 winkels hebben.” Hoe hij dat denkt te doen? “Met een duidelijke filosofie, passie en een sterke retailpresence.” Zijn filosofie is om met zijn home- en bodycare producten alledaagse routines (zoals tandenpoetsen of douchen) te veranderen in leuke rituelen. Ofwel: zen in een potje. De 175 producten worden ontworpen door beroemde parfumeurs maar zijn niet duur (tussen de 5 en de 30 euro).

Om bekendheid te krijgen sloot Rituals deals met warenhuizen als de Bijenkorf, Paris XL (België) en Galeria Kaufhof (Duitsland) en B2B partnerships met bijvoorbeeld KLM en het Amstel Hotel. Voor kleine en middelgrote bedrijven verzorgt Rituals kerstpakketten. Deze noodsprong – in het eerste jaar had Rituals veel producten maar weinig bekendheid en geld – bleek een hele slimme marketingtruc. “Mensen werden enthousiast van die pakketten en kwamen naar de winkels.”

In Nederland denkt hij dat er ruimte is voor minstens 30 winkels. “Ik zoek daar nog franchisenemers voor.” Dus wie de filosofie deelt, kan zich melden. Meer over Rituals in het volgende Sprout Magazine.