Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Strategie: mobiele marketing

Mobiele reclame wordt essentieel in de marketingmix. Journalist Toine van der Heijden legt in zijn boek 'proximity marketing' uit hoe u communiceert met mobiele consumenten.

Van der Heijden: “Reclame via massamedia is schieten met hagel. Terwijl mobiele marketing veel effectiever is.” Door proximity marketing krijgen marketeers informatie over de locatie van de klant en kunnen zo doelgericht reclame maken. Denk aan commerciële sms-diensten en berichten via bluetooth

 

“Via een bluetooth zendertje kunnen ondernemers klanten localiseren, maar er zijn ook tal van nieuwe businessmodellen te bedenken. In Korea kun je je bijvoorbeeld abonneren op de sms-dienst ’Cool guy / girl within 100 meters.’ Even makkelijk wordt het om zo verse koffie of een restaurant te vinden, ” aldus Van der Heijden in zijn boek.

Het zijn slechts simpele voorbeelden van visual mapping. Google Earth wordt door internetondernemers steeds vaker geïntegreerd in hun dienst. Ook Hyves is bezig met zo’n mobiele applicatie. Wie inlogt op het sociale netwerk, krijgt een kaartje waarop vrienden staan aangegeven.

Mobiele marketing staat nog in de kinderschoenen. Toch is de markt volgens Van der Heijden rijp voor locatiediensten. Mensen gebruiken het mobieltje steeds intensiever. Mobiele marketing is een logisch gevolg.

 

Meer over de meest actuele ontwikkelingen vind u op proximity marketing.nl