Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Fietstocht geeft inzicht in ondernemen

Iedere ondernemer droomt er stiekem van de nieuwe  Mark Zuckerberg te worden. Maar the Silicon Valley way is niet per se de juiste weg. Kijk eens naar meer traditionele business, zegt professor en coach Michael Glauser. Hij liet het zijn studenten zien op een lange fietstocht.

Glauser is executive director van het Clark Center for Entrepreneurship aan de Utah State University en mede-oprichter van coachingbedrijf My New Enterprise. Hij maakte deze zomer samen met collega’s en studenten een fietstocht van 4.000 mijn waarbij ze 100 ondernemers in 100 steden aandeden. Dat waren allemaal kleine ondernemers in niet noodzakelijk hippe bedrijfstakken.

Glauser wilde zijn studenten laten zien dat zij succesvol zijn zonder dat er ook maar iets Silicon Valley-achtigs aan te pas komt. Omdat ze een echt gat in de markt weten te vullen. De fixatie op het businessmodel van iets nieuws beginnen, snel heel rijk worden en wegwezen is Glauser een doorn in het oog.

De ondernemers die Glauser en zijn studenten spraken tijdens de fietstocht hadden geen van alle een vooropgezette exit-strategie. Ze wilden als eigen baas gewoon zo goed mogelijk doen wat ze doen. Voor de lange termijn.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dat vraagt eigenschappen die studenten nogal eens uit het oog verliezen met de dollartekens van de grote tech-successen in de ogen: langdurige relaties met afnemers en de gemeenschap waar je bedrijf in geworteld is. De bezochte ondernemers bleken ook vaak creatiever dan de snelle jongens die als enige fundament investeringsgeld ophalen om te verbranden.

De les van Glauser is dus: staar je niet blind op het grote geld van Silicon Valley. Echt ondernemen vraagt een lange adem en veel toewijding. Dat ontbreekt vaak bij de startups die alleen maar bezig zijn met  een snelle exit-strategie.