Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Taxi deel-app Yeller werkt samen met Amsterdamse centrale

Wacht even: Yeller, de app waarmee reizigers een taxi kunnen delen, was toch een uitdager van de gevestigde orde? Welnee: de taxichauffeurs hebben door dat ze dankzij de deeleconomie een nieuw marktsegment kunnen aanboren. Yeller-oprichter Willem Guensberg legt uit waarom hij samenwerkt met TCA.

Wij dachten dat de grote steden hard op weg zijn naar de Tweede Taxi-oorlog. Dit keer gaat het gevecht niet tussen de chauffeurs van de grote centrales en de ‘kakkerlakken’, maar tussen de gevestigde orde en Uber en andere uitdagers met een app. 

Routes combineren

Yeller leek een uitdager pur sang: de app van de Amsterdamse startup Peakfijn, waarmee gebruikers een taxi kunnen delen. Via de app geven ze aan waar ze naartoe willen en rond welke tijd, het platform van Yeller matcht dat verzoek met een andere vervoersvraag. De truc is de routes te combineren die zo nauw mogelijk samenvallen, zodat de taxi niet te ver hoeft om te rijden. Dat scheelt geld en tijd, het belangrijkste nadeel van taxidelen zoals we dat kennen van de Treintaxi.

Taxi voor half geld

Worden de taxi-klanten het eens, dan bestelt één van hen het ritje en pikt hij de ander op. Een mooi voorbeeld van de deeleconomie. Maar ook een mooi voorbeeld van hoe de deeleconomie een bestaand businessmodel kan ondergraven: de chauffeur vervoert twee klanten voor half geld. En dan wil Yeller ook nog een vaste fee voor de aangebrachte handel.

TCA wil samenwerken

En toch kondigt de Amsterdamse taxicentrale TCA, de grootste van het land, een samenwerking aan met Yeller, die zijn app sinds oktober aanbiedt. Yeller geeft gebruikers van de app de gelegenheid om met één druk op de knop een taxi te laten voorrijden, zodra een meerijder is gevonden. TCA gaat de komende tijd reclame maken in en rond de stad voor Yeller, en laat zelfs 40 taxi’s rondtuffen in de kleuren van de nieuwe dienst. Wil TCA soms ruzie met zijn eigen chauffeurs?

Nieuw publiek

‘Deze samenwerking komt niet helemaal uit de lucht vallen,’ zegt Willem Guensberg, samen met Matt Stolwijk de oprichter van Yeller. ‘We zijn al een jaar bezig en nemen regelmatig taxi’s om met de chauffeurs te praten over hun business. Als we uitleggen wat we doen, is de eerste reactie lacherig: ‘uit mijn taxi jij!’. Maar de meeste ondernemers snappen uiteindelijk wel dat ze via ons een heel nieuw publiek kunnen aanboren, mensen die niet zo snel een taxi nemen.’

Lees ook:
Deze 5 startups dagen Uber uit
Google werkt aan eigen taxi-app
Uber of Airbnb: wie heeft de meeste impact?

Redenen om te delen

Die uitleg klinkt logisch: voor veel mensen is een taxi te duur, als het voor bijna de helft kan door die te delen, is die drempel weg. ‘We mikken op ritten tussen de grote steden en uitgaanspubliek. Daar zullen vrouwen tussen zitten die geen zin hebben ‘s avonds in hun eentje de trein te pakken. In je eentje een taxi nemen staat ook niet iedereen aan. Maar in 90 procent van de tijd zal het het geld zijn.’

Guensberg is ervan overtuigd dat chauffeurs per saldo niet alleen meer ritten zullen maken als Yeller aanslaat, maar dat zijn ook langere ritten tussen, pakweg, Amsterdam en Rotterdam. ‘Die langetermijnvisie heeft TCA, maar hebben de chauffeurs ook wel. Gisteren zijn ze allemaal geïnformeerd door hun centrale over de mogelijkheden.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De deal met TCA komt als geroepen. Want hoe loopt het met Yeller? ‘Eigenlijk niet. We hebben een soft launch achter de rug, maar het model staat of valt met het aantal ritverzoeken. Dat komt maar moeizaam op gang.’ Als het publiek met een schoon geweten voor een Uberpop-achtig prijsje TCA-taxi’s wil delen, komt dat wel goed. TCA heeft overigens een half jaar een exclusieve samenwerking met Yeller in Amsterdam, en vanzelfsprekend wordt in andere grote steden ook gesleuteld aan samenwerking met de taxibedrijven.