Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

155.000 euro voor New Venture winnaars

New Venture deelde gisteren maar liefst negen geldprijzen uit tussen 10.000 en 25.000 euro. De winnaars van de algemene businessplancompetitie waren Magpie Polymers, TeraOptronics en SnappCar. 

 

De drie ‘grote prijzen’ van 25.000 euro die New Venture ieder jaar uitreikt aan het beste innovatieve businessplan waren voor Magpie Polymers (filtratietechnologie die zware metalen uit afvalwater haalt om zowel schoon water als zuivere metalen te verkrijgen), SnappCar (online marktplaats waar particuliere autobezitters hun auto kunnen verhuren aan plaatsgenoten) en TeraOptronics (commercieel inzetten van terahertzcamera’s waarmee door materialen heen kan worden gekeken om ongewenste stoffen uit eten en drinken te halen).

Magpie Polymers was volgens de jury een duidelijke winnaar omdat het bedrijf goed dichtgetimmerde patenten bezit, een technologie heeft die tot duizend keer beter werkt dan bestaande technologie en al klanten aan boord heeft die voor de eerste pilots willen betalen. TeraOptronics werd geëerd vanwege het internationaal potentieel, goede patenten en de oprichters ‘die barsten van de energie’. SnappCar tot slot werd als winnaar bekroond omdat de ondernemers het plan zover hadden uitgewerkt na ronde 2 dat alle bezwaren opgelost waren, en een stevige partnership gesloten hadden met ANWB.

Food innovation en biodiversiteit

Naast de algemene businessplanprijzen werden er dit jaar weer drie prijzen uitgereikt voor de beste bedrijfsplannen op het gebied van food innovation en biodiversiteit. 

Bij de Food Innovation Awards ging de gedeelde tweede prijs van 10.000 euro naar verantwoorde viskwekerij ValleiVis en bezorgservice voor lokale boodschappen Ruud Maaz. De eerste prijs van 20.000 euro was voor gezonde fastfoodketen Meenu’s Idlis, waarvan de jury erg gecharmeerd was. “Ze gaan ons helpen gezonder te snacken met lekkere Indiase gerechten”, oordeelde juryvoorzitter Maarten Wolleswinkel. En ook nog “good for your pocket”, aldus de oprichtster, want de gerechten kosten rond de 3,5 euro. Het bedrijf start in Groningen, maar heeft als ambitie om binnen twee jaar bij alle kiosken te liggen en binnen vijf jaar in alle Nederlandse winkelstraten te vinden te zijn.

De Biodiverstity Awards waren voor All for Nature, reisbureau in duurzame reizen naar natuurbeschermingsprojecten (10.000 euro), Dakboerin, ontwerper van groentetuinen op platte daken (10.000 euro) en Waste2Chemical (20.000 euro). Deze hoofdprijswinnaar vermarkt een technologie waarmee afval kan worden omgezet in biochemicaliën. Zeer veelbelovend, aldus de jury: “Vanaf het eerste moment dat we van deze technologie hoorden, beseften we dat dit bedrijf een mondiaal succes kan worden.”