'Appmakers hebben te weinig oog voor sales'

16 apr 2014 - 18:15
Michael Saylor, ceo en oprichter van business intelligence-concern Microstrategy (omzet: 457 miljoen euro), presenteerde in Nederland zijn boek 'The Mobile Wave'. Daarin beschrijft hij hoe de markt van mobiele media nog meer ons dagelijks leven gaat domineren. Hoe kunnen appmakers daarvan profiteren?

Het boek 'The Mobile Wave', die een paar weken genoteerd stond op de non-fictie top 35 van de New York Times, beschrijft de vloedgolf aan mobiele apparatuur, die in de komende jaren onze mediaconsumptie gaat bepalen. Na de groei van het aantal smartphonegebruikers, zal nu ook het aantal tabletgebruikers fors stijgen. In de slipstream zal er ook steeds meer verfijnde software bij komen, die met beide apparaten goed kan communiceren. Volgens Michael Saylor is dit het eerste jaar van een golf die pas over ongeveer acht jaar gaat liggen.

Waar moeten appmakers zich op concentreren de komende jaren, als ze willen profiteren van de toename aan gebruikers? Saylor, zelf ondernemer, kijkt naar de grote lijnen. Natuurlijk moet je het juiste besturingssysteem selecteren, maar belangrijker is om je op de marketing en sales van je product te concentreren. Daar gaat het volgens Saylor fout. Te veel appmakers zijn al lang blij dat ze met een leuk idee voor een app komen.



Ook vroegen we ons af of er eigenlijk niet te veel venture capital gestoken wordt in mobiele applicaties. De app Color, die tot nog toe flopt, ontving bijvoorbeeld het verbazingwekkende bedrag van 41 miljoen dollar. Volgens Saylor is er echter geen sprake van een 'app bubble', en hij legt uit waarom.



Voor meer achtergrond rond zijn boek 'The Mobile Wave', lees dit interview met PCWorld.