Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Autotest: Mercedes CLA

Sprout-journalist Philip Bueters test elke maand een auto. Deze maand is de Mercedes-Benz CLA aan de beurt.

Is het een coupé? Is het een sedan, een hatchback met kont? De auto-industrie doet tegenwoordig zijn best zo veel mogelijk modelvarianten te verzinnen op de oervormen van vroeger. Een auto had een kont of een schuine achterkant met grote klep. Voor de middenstander was er de bestelwagen, de gefortuneerde zakenman met de kinderen de deur uit hees zich in een tweedeurs coupé of cabrio.


Inmiddels is de autowereld een stuk minder overzichtelijk. We worden verwend met crossovers, mpv’s en lifestyle combi’s in alle formaten en prijzen. Een hype op zich is de vierdeurs coupé. Mercedes kwam er als eerste mee: de CLS, een E-klasse die dankzij verlaagd dak en vloeiendere lijnen ineens een knappe verschijning werd. Die exercitie hebben de Duitsers nu herhaald met hun allerkleinste, de A-Klasse.


‘Hij heeft een parmantig kontje dat goed past in het geheel’


Ook de CLA is best goed gelukt: het toch redelijk gedrongen A’tje met vier deuren kreeg de gestrekte lijnen mee die bij een coupé horen, met een aflopende daklijn en een parmantig kontje dat goed past in het geheel. Kleed hem goed aan – in een gedekte kleur, met niet te kleine velgen – en er staat echt een baby-CLS. De A had al een agressief snuitje, daar zijn nog wat extra vouwen in de motorkap aan toegevoegd. Van achteren oogt de kofferbak geen moment als achteraf aangebouwd en het interieur is dan wel A-Klasse, die gigantische laadruimte maakt het verschil.




Dit artikel komt uit Sprout magazine editie 7 2013. 
Abonnement?


‘Een gooi- en smijtwagentje is deze coupé echt niet’


Rijden doet de CLA ook als elke A, met een goed compromis tussen dynamiek en comfort. Tot overdreven snelheden is de babytaxi degelijk neutraal, zij het met een wat afstandelijk stuurgevoel. Helemaal Mercedes dus, en bijzonder volwassen voor zijn formaat. Maar een gooi- en smijtwagentje is deze coupé echt niet, zeker als instapdiesel die de bijtelling bescheiden houdt. Daardoor, en ook door die praktische extra bagageruimte, gaan we toch weer twijfelen: is dit niet gewoon een sedan? 

Gereden: Mercedes CLA, vanaf 32.495 euro 


Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Foto Maartje Geels