Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Autotest: Tesla S Performance

Sproutjournalist Philip Bueters test elke maand een nieuwe auto. Deze maand kreeg hij heel wat bekijks met de Tesla S Performance.

Cooler dan in de Tesla Model S hebben we er nimmer bij gereden. Niet dat we ons blindstaren op het woud aan opgestoken duimen die de Amerikaan overal begroeten, of het elegante ontwerp van zijn koets. Hij heeft wel iets weg van een Jaguar XF, een snufje Audi A7 proeven we ook; je kunt je inspiratie bij minder fraaie modellen halen. Maar de Tesla is toch volstrekt eigenzinnig van vorm. Hoeveel zakenlimo’s hebben een derde bankje en een laadruim achter én in het vooronder?


Want hier wordt alles serieus cool: de Model S is de meesterproef waarmee Tesla-oprichter Elon Musk definitief bewijst dat de elektrische auto een praktisch alternatief is voor de brandstofwagen. Want leuk die koets, die ‘frunk’ onder de voorklep en dat 17 inch gigatablet op het dashboard, maar het is de actieradius die deze BMW 5-killer maakt tot een revolutie. 


De Tesla is vrijwel geluidloos en dat maakt hem tot een weergaloze sensatie


Pas na 480 kilometer is de Tesla op papier toe aan een laadpaal, wat overeenkomt met 350 praktijkkilometers. Het geheim van smid Musk: hij gaf de top-Tesla een accupakket van maar liefst 85 kWh mee, viermaal zo veel als doorsnee elektrogrut. Ja, dat maakt de Model S een kilo of tweehonderd zwaarder dan zijn conventionele concurrenten. Maar de lage positie van de batterijen, het prima onderstel en die motor van 310 kW maken hem tot een spectaculaire sportsedan. 


         

Dit artikel komt uit Sprout Magazine. Abonnement?


In de snelste uitvoering explodeert de Model S in 4,4 seconden naar de honderd. Dat kennen we van opgefokte Duitsers, maar die maken daarbij zo veel V8-kabaal dat je zo’n stunt alleen met een zak over je hoofd aandurft. De Tesla maakt dezelfde sprongen zonder enig misbaar, vrijwel geluidloos en juist dat maakt hem tot een weergaloze sensatie. 


Zakelijk is het wonder op batterijen best wel: vergelijkbaar snelle vierdeurs Duitsers kosten ook rond een ton. De prima afgewerkte Tesla is bovendien bijtellingsvrij en wordt beloond met zoveel fiscale investeringspremies dat je er als ondernemer schaterlachend een op de zaak zet. Doe er dan wel die snellader bij, want 85 kWh trek je natuurlijk niet uit je stoppenkast in één nachtje. 


Gereden: Tesla Model S Performance, vanaf 97.990 euro


Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Foto Louis Blom