Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

DAF werkt aan zelfsturende truck

DAF wil binnen vijf jaar zelfrijdende vrachtauto’s op de markt brengen. 

Een consortium van TNO met onder andere DAF, Havenbedrijf Rotterdam en Transport en Logistiek Nederland heeft toestemming gekregen van de overheid om proeven te kunnen gaan doen met de techniek. Het consortium wil testen met autonome vrachtwagens die ‘treintje’ rijden.

Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) wil deze test ondersteunen ’waarbij veiligheid uiteraard de belangrijkste randvoorwaarde is’, schrijft de minister. Hiervoor zal het testen stapsgewijs in complexiteit (functionaliteit en omgeving) toenemen en op veiligheid worden beoordeeld. Bijvoorbeeld eerst op gesloten private terreinen en dan op de openbare weg.’

Als het meezit kunnen vervoerders vervolgens over vijf jaar de openbare weg op. ’Of we dit toestaan, bijvoorbeeld op aangewezen trajecten, is afhankelijk van de testresultaten’, aldus Schultz.

Plannen

De proef is onderdeel van de plannen van minister Schultz die grootschalige testen met zelfrijdende auto’s op de Nederlandse wegen mogelijk wil maken.

Zo zou Nederland wat Schultz betreft internationaal een voortrekkersrol kunnen vervullen. ’Het tijdperk van de zelfrijdende auto is aangebroken’, aldus de minister.

Voorop lopen

De ontwikkelingen op dit gebied zullen volgens haar de verhouding tussen bestuurder en voertuig de komende twintig jaar meer veranderen dan de afgelopen honderd jaar gebeurde. ’Ik wil dat we hier als Nederland niet alleen klaar voor zijn, maar internationaal ook voorop gaan lopen in deze innovatieve ontwikkeling.’

Zelfrijdende auto’s zullen volgens Schultz bijdragen aan de doorstroming en veiligheid van het verkeer op ons drukke wegennet. ’Bovendien rijdt een zelfrijdende auto zuiniger, wat goed is voor mens en milieu.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Stap voor stap

Wel is de verwachting van de sector en wetenschap ’dat het nog vele jaren zal duren voordat veilig en grootschalig gebruik kan worden gemaakt van een zefrijdende auto’. ’De automatische functies zullen stap voor stap worden uitgebreid en moeten worden getoetst in de praktijk.’

Om de testritten op de openbare weg juridisch mogelijk te maken, moet bestaande regelgeving  worden aangepast. Schultz wil hiervoor begin 2015 een voorstel naar de Tweede Kamer sturen. Na de zomer maakt ze bekend onder welke voorwaarden en op welke locaties de testritten kunnen plaatsvinden.