Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

De deal: My name is E gooit roer om

Sprout belicht iedere week een interessante zakelijke deal. Deze week: My name is E, dat met twee informal investors aan boord en een nieuwe strategie een andere weg in slaat.

 

My name is E werd in 2008 opgericht als leverancier van de Connector, een toepassing om via een usb-stick gegevens van visitekaartjes uit te wisselen. Al snel na de oprichting werd duidelijk dat er echter vooral vraag was naar oplossingen via mobieltjes. My name is E zette het oorspronkelijke businessmodel aan de kant en richt zich sinds kort volledig op de markt voor apps. Begin deze maand kondigde het bedrijf de lancering van de eerste app voor de iPhone en iPad aan. De nieuwe app is bedoeld voor organisatoren van zakelijke evenementen die in een besloten online omgeving willen communiceren met de bezoekers. Individuele gebruikers kunnen met de software gegevens van visitekaartjes digitaal uitwisselen.

Verdienmodel

Bij de vernieuwing van het aanbod hoorde ook een nieuw verdienmodel, vertelt mede-oprichter Renato Valdés Olmos. Individuele gebruikers kunnen de app gratis downloaden en dat zal ook zo blijven, zegt hij. Het bedrijf mikt nu op betaalde omzet via internationale organisatoren van beurzen en conferenties. My name is E is in gesprek met een Europese en een Amerikaanse partij, die elk 20 à 30 evenementen per maand organiseren. “Deze organisatoren vragen ons om een eigen zogenaamde card cloud rond een bepaald evenement. Met bestaande info creëren we een nieuwe omgeving voor de deelnemers, waar branding en sponsoring mogelijk is.”

Valdés Olmos vertelt dat ook de interne organisatie drastisch op de schop is genomen. “De ontwikkeling van onze eerste versie van de Connector hadden we nog uitbesteed, maar voortaan willen we alles zelf en in house ontwikkelen. Het benodigde geld hebben we opgehaald door in twee ronden een minderheidsbelang te verkopen aan twee informal investors. Met de opbrengst hiervan hebben we een nieuw team opgericht door twee zeer ervaren software-ontwikkelaars aan te trekken, waaronder de maker van de Appie-app voor Albert Heijn.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Break-even

De eerste resultaten zijn veelbelovend volgens Valdés Olmos. “In de eerste week na de lancering is de app zonder aandacht in de media al tussen de 10.000 en 15.000 keer gedownload.” My name is E zal nu naar verwachting binnen drie kwartalen een break-even resultaat halen, stelt Valdés Olmos. “Onze concurrenten, waaronder Spotme, rekenen zo’n 10.000 euro per conferentie, maar wij doen dat veel goedkoper.”

My name is E is nu op zoek naar een nieuwe investeerder, die op zeer korte termijn enkele tonnen tot een half miljoen euro in de onderneming wil steken. Het geld zal worden besteed aan de ontwikkeling van de software voor andere smartphone platforms, zoals Android, Blackberry en Symbian. Daarnaast moet de software ook geschikt worden gemaakt om schaalbaar in te zetten voor kleinere partijen.

Lees ook de eerdere ervaringen die Renato Valdez Olmos had met het zoeken van investeerders