Dit zijn de Rising Stars

16 apr 2014 - 18:14
Fashiolista, Metrological en Moneybird zijn door Deloitte genomineerd voor de Rising Star Award. De prijs gaat naar veelbelovende jonge techbedrijven, die zijn voorbestemd om snel te groeien.

De Rising Star geldt als een aanmoedigingsprijs en opmaat voor de Deloitte Technology Fast50, de lijst van snelst groeiende techbedrijven van Nederland en België. Het verschil: de snelle vijftig hebben minimaal vijf jaar omzetgroei laten zien, de twaalf Rising Stars missen daarvoor nog het track record.

Improve Digital achterna

Toch maakt dat ze niet minder interessant dan TomTom, Albumprinter en andere snelle stijgers uit de Fast50. Vorig jaar wonnen Janneke Niessen en Joëlle Frijters van Improve Digital, een platform voor het veilen van online advertentieruimte, de Rising Star Award na een stevige pitchwedstrijd bij Yes!Delft. Zie het videoverslag dat Sprout daarvan maakte. Hier een overzicht van de andere pitchers, onder wie de jongens van EveningBreeze (zuinige aircobedden) en Green Claim (afhandelen van vliegclaims online).

Wie stellen zich dit jaar op voor de eervolle Rising Star? We zijn zo chauvinistisch om de Nederlandse deelnemers uit het veld eruit te pikken:

24i media

Martijn van Horssen ontwikkelt met 24i media apps voor de zogenoemde connected tv: de televisies met internetaansluiting die steeds meer standaard worden. Om webcontent goed op de tv binnen te halen, denk aan het meekijken tijdens seminars of een online video huren, is een appje handig. Want de connected tv's kennen nog meer besturingssystemen dan de smartphones, en wie webcontent wil aanbieden, bereikt daarmee liefst alle Samsung, Sony en Philipskijkers.  

Fashiolista

De bekendste van de Nederlandse kanshebbers, en zeker bij Sprout: onze lezers riepen het bedrijf al eerder uit tot beste start-up van 2011. De Amsterdamse site wil uitgroeien tot een wereldwijde fashioncommunity. De bezoekers hebben een profiel en kunnen inspiratie putten uit elkaars collecties die zij zelf samenstellen uit het aanbod van verschillende modeketens. Het duo Schröder/Muller (Tango, Route Mobiel) en Niklas Zennström (Kazaa) staken al tonnen in Fashiolista.

inSided

Robin van Lieshout, Wouter Neyndorff en Roel Martens voegden in 2010 hun bedrijven samen tot InSided Media. Samen zijn ze al tien jaar actief met wat vroeger online communities heette, maar tegenwoordig social media. Insided zet social media in om de klantenservice te versoepelen en efficiënter te maken. Voortaan is het niet meer: klanten helpen zichzelf via de bekende FAQ's, maar ze kunnen elkaar ook aan informatie helpen.

Link-Busters

Dennis en Marc de Laat gaan internetpiraten te lijf namens voor dancemuzieklabels, uitgeverijen en softwaremakers. Dat doen ze met een eigen zoekmachine die de illegale linkjes en kopieën opspoort. Dit jaar zouden ze afstevenen op een kwart miljoen omzet.

Metrological Media Innovations

Geen weermannen, Jeroen Gijsen en Albart Dahan, maar na een beveiligingssysteem voor de Rotterdamse metro hebben ze een softwareplatform ontwikkeld dat de settopbox voor onder de tv goed laat aansluiten op internet, en toch makkelijk te bedienen houdt. Daarvoor sluiten ze aan bij de appjes die het publiek al kent van de smartphone. Het kan hard gaan met Metrological: upc is zojuist begonnen met de levering van zijn horizon settopbox. Powered by Metrological.

Bubble Group

Het bedrijf achter Sherrif Gaming, bedenker en exploitant van online gokspellen in fraaie 3D. Met titels als Dr. Magoo's Adventures en Crazy Jewelry is het bedrijf van Stijn Flapper zó vernieuwend bezig, dat het zich de copy cats van het lijf moet houden voor de rechter.

Moneybird

Edwin Vlieg, Joost Diepenmaat en Berend van Bruijnsvoort maken financiële software die goed aansluit bij wat freelancers en zzp'ers nodig hebben: eenvoudig boekhouden zonder toeters en bellen, geconcentreerd rond het versturen en inboeken van facturen. Sinds de introductie in 2008 is het aantal gebruikers explosief gegroeid.

SEOshop Group

Ruud Stelder belooft webwinkelsoftware waarmee je binnnen een halfuur een webshop online hebt. Dat was ideaal voor starters, maar inmiddels richt SEOshop zich met een uitgebreid pakket op overstappers: webwinkeliers die toe zijn aan state of the art ecommerce.

Bekijk hier de complete lijst (Pdf)