'Er komt een shake-out onder medische apps'

04/16/2014 - 18:17
Er is een wildgroei aan medische apps in Google Play en de AppStore. Maar het merendeel is gemaakt door mensen die geen kennis van gezondheidsproblemen hebben. Daar probeert nu het Nederlandse Synappz van te profiteren.

"Eén miljard dollar voor een app als Instagram, dat kan toch gewoon niet waar zijn?" Als je het Synappz-oprichter Erik van der Zijden vraagt, komen er excessen voor in de markt van toepassingen voor mobieltjes. "Niet alleen als je kijkt naar de hoogte van bedrijfswaarderingen. Ook binnen het aanbod zelf is er sprake van wildgroei. Er zijn veel te veel apps waar de uitvoering dramatisch slecht van is, in ieder geval binnen mijn branche. Vroeg of laat zal er een shake-out plaats vinden."

Kwaliteit

Het mag allemaal wel een tikkeltje nuchterder en realistischer. En dat is precies de propositie waarmee Van der Zijden zich wil onderscheiden: hij is zelf ooit begonnen in de r&d in de medische biologie, bezette vervolgens marketing- en salesfuncties in de farmaciewereld en wendt sinds 2011 zijn kwaliteiten aan als ondernemer in de markt van health care- en medische apps. Samen met zijn compagnons Piet Nelis en uroloog Erich Taubert heeft hij een app voor mensen met plasproblemen ontwikkeld. Op basis van deze app sleepte zijn bedrijf Synappz eind mei de Europese e-Health Startup Award in de wacht, voor de neus van andere medisch specialisten die de appmarkt in zijn gedoken. "Dat was geen toneel voor simpele appbouwers. Als je geen verstand hebt van gezondheid, is het verdomd moeilijk om boven het maaiveld uit te stijgen. Met ons team lukte dat wel. Daar zijn we heel trots op."

Van der Zijden praat al stellig over een shake-out in zijn branche, omdat hij 'zeker weet' dat een van de meest invloedrijke waakhonden in de gezondheidsindustrie, de Food and Drug Administration (FDA), een keurmerk voor apps aan het ontwikkelen is. "Een soort van CE-markering komt eraan. Die staat garant voor de vraag of een app als volwaardig medisch apparaat te bestempelen is." Als het keurmerk er komt, denkt de ondernemer dat 'veel bedrijven hun app uit de AppStore gaan terugtrekken. "Consumenten nemen dan alleen nog goedgekeurde apps serieus. En daar zullen wij deel van uitmaken."

Offers

Om je te onderscheiden op basis van kwaliteit moet je ook offers maken. Van der Zijden, Nelis en Taubert hebben bijna een jaar over de creatie van hun award-winning app, iP Plaslijst, gedaan. En dat geheel met eigen geld. "De uitdaging zat met name in de gebruiksvriendelijkheid", zegt Van der Zijden. "De data die de consument moet invullen, moet begrijpelijk overgebracht worden. De informatie die die ingevoerde data opleveren, kun je ook niet eenvoudig zo presenteren, dat iedereen het begrijpt." De drie ondernemers vinden dat ze daar uiteindelijk in geslaagd zijn. iP Plaslijst stelt patiënten nu in staat om met hun iPhone snel en eenvoudig een digitale plaslijst in te vullen. De plaslijst bevat alle gegevens omtrent de waterhuishouding van de gebruiker (vochtinname, plaspatroon, urineverlies) en helpt zo bij het in kaart brengen van blaasproblemen. Met die informatie kunnen artsen vervolgens beter een diagnose maken.

Freemium

Tegenover al die inspanningen verwacht je wel loon na werken. Het liefst lossen de drie dat op met een verdienmodel dat snel wat oplevert. "Omdat we kwaliteit bieden, denken we dat onze app niet volledig gratis hoeft te zijn", zegt Van der Zijden. Maar hoe precies, daar zijn de ondernemers nog niet zeker van. "We hanteren een freemium model tot nu toe. Je kunt de app zonder kosten downloaden en je waterhuishouding over een periode van zes uur meten. Als je echt serieus wil meten, over een periode van 24 uur, moet je telkens een bedrag van 1 euro 59 betalen."

Maar Van der Zijden merkt dat hun verdienmodel wat finetuning nodig heeft. "Aan het aantal downloads ligt het niet. Na bijna drie maanden live hebben al meer dan duizend mensen het op hun mobiel gezet. Als je kijkt naar de meest succesvolle medische apps, behaalden die dit aantal pas na een periode over een half jaar tot een jaar. Als het aantal downloads zo blijft groeien, kunnen we ook verdienen aan de verkoop van geanonimiseerde data aan acamedische ziekenhuizen. " Maar als hij kijkt naar de bereidwilligheid om te betalen voor 24 uur, dan wil het merendeel van de gebruikers dat niet. "Het is gek dat mensen niet snel voor hun gezondheid willen betalen. Maar goed, je kunt je prijs binnen een dag aanpassen. Waarschijnlijk gaan we de eerste in-app betaling verlagen naar 79 cent en het aantal te maken plaslijsten vergroten, zodat mensen kunnen ervaren hoe goed onze dienst is."

Silicon Valley

Zolang de omzetmotor hapert, kan Synappz wel wat groeikapitaal gebruiken. Van der Zijden is echter voorzichtig. "We hebben een aantal serie a-funding gesprekken gehad", reageert hij. "Dat gaat over bedragen rond een paar ton. Maar we kijken wel kritisch naar de wensen van investeerders, want we willen niet een te groot stuk van het bedrijf opgeven." Hij is op zijn hoede, mede door ervaringen bij een vorig bedrijf. "Drie jaar geleden was ik druk bezig met een platform waar info voor dokters op geaggregeerd staat. Een dokter bracht mij en m'n Amerikaanse compagnon in contact met een Silicon Valley-investeerder. Die liep wat mij betreft iets te hard van stapel. Hij wilde teveel en te snel. Je kunt je afvragen of ik er verstandig aan deed om de boot af te houden, maar ik vind van wel. Op dat moment waren ik en mijn partner ook te druk met andere verplichtingen."

Misschien krijgt Van der Zijden binnenkort weer de mogelijkheid om een aanbod uit Silicon Valley in overweging te nemen. Dankzij het winnen van de e-Health Startup Award mag Synappz aan een pitch aan de westkust van Amerika meedoen. "Mogelijk levert dat wat op. Tijdens de awarduitreiking werden we al benaderd door de eigenaar van een vrij groot medisch platform in de Verenigde Staten. Maar ik zal zeker mijn vingers tellen, voordat ik iemand een hand gegeven heb. Eerlijk gezegd geloof ik meer in een Nederlandse investeerder, omdat we die in ons eigen vertrouwde netwerk kunnen vinden."

Meer over Geen naam